| کد خبر: 142287 |

طرح کاهش در کلانشهرها اجرایی می‌شود

تجربه نزدیک به ۳۰۰ روز اجرای موفق طرح کاهش در تهران موجب شده تا مهم‌ترین مخالفان این طرح در سال گذشته، طرح کاهش را موفق بدانند و برای تعمیم آن به دیگر کلانشهرهای کشور پیشقدم شوند.

تین نیوز
تجربه نزدیک به ۳۰۰ روز اجرای موفق طرح کاهش در تهران موجب شده تا مهم‌ترین مخالفان این طرح در سال گذشته، طرح کاهش را موفق بدانند و برای تعمیم آن به دیگر کلانشهرهای کشور پیشقدم شوند.

طرح کاهش با عنوان اختصاری LEZ که سابقه‌ای 20ساله در جهان دارد و از سال1392برای اجرا در تهران بومی‌سازی‌ شده بود، 3سال روی میز تصمیم‌گیران دولتی و پلیس راهنمایی و رانندگی خاک خورد تا در آبان95به‌صورت رسمی و تنها در فاز نخست به اجرا درآید.

بدین‌ترتیب از آن روز جریمه مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌های شهری آغاز شد و تا پایان سال 95، 600هزار متخلف جریمه شدند تا از ابتدای سال 96، معاینه فنی برای پایتخت نشینان از نان شب هم واجب‌تر شود. بدین‌ترتیب طرح شهرداری تهران برای کنترل آلودگی هوا و ترافیک، موفق ارزیابی شد. حالا پس از 10‌ماه اجرای این طرح در پایتخت، وزارت کشور و پلیس راهور از موفقیت این طرح در پایتخت خرسند هستند و برای اجرای آن در 8کلانشهر کشور برنامه‌ریزی می‌کنند.

  • جلسه‌ای با محور طرح کاهش

یکصد و چهلمین جلسه شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با هدف هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف کشور برای اجرای طرح کاهش در کشور برگزار شد. این جلسه با موضوع تمهیدات جدید پیرامون اجرای طرح کاهش برای کاهش آلودگی هوا در محدوده کلانشهرها در سال ۹۶ با حضور هوشنگ خندان‌‌دل، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و همچنین سایر اعضای شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور صبح دیروز در وزارت کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در اجرای طرح کاهش برای کاهش آلودگی هوا در محدوده کلانشهرها ارائه شد و سپس مسئولان 8کلانشهر کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، قم، کرمانشاه، اهواز و تبریز گزارشی درباره وضعیت دوربین‌های ثبت پلاک و ثبت سرعت در این شهرها و همچنین مشکلات و موانع موجود برای اجرای این طرح ارائه دادند.

  • سختگیری برای آلاینده‌ها

براساس سرشماری سال ۹۵، ۳۶ درصد جمعیت شهری کشور در ۸ کلانشهر ساکن هستند و برای مقابله با آلودگی هوا اقدامات در نقاط پرجمعیت باید جدی گرفته شود. معاون وزیر کشور در این‌باره گفت: باید دقت کنیم که این طرح بدون همکاری کامل شهرداری‌ها و پلیس راهور محقق نمی‌شود پس باید تعامل خوبی میان این دستگاه‌ها شکل بگیرد.

وی تأکید کرد: باید زمینه گسترش این طرح را از طریق نصب دوربین‌‌های لازم و اتصال آنها به شبکه سیمفا فراهم کنیم، از سویی باید نظام اجرایی کشور را مجاب کنیم که منابع مالی کافی را در اختیار قرار دهند. معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به اینکه اکنون معاینه فنی در تمام کشور به‌صورت یکپارچه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد:

این اقدام زمینه را برای اعمال قانون از طریق شیوه‌های الکترونیکی فراهم می‌کند. دولت مصمم است که از تردد خودروهای آلاینده و فرسوده جلوگیری کند و شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست هم شرایط سخت‌تری برای صدور معاینه فنی درنظر گرفته است. البته باید اقداماتی ازجمله نصب بیشتر دوربین‌ها در خیابان‌ها و جاده‌های کشور انجام شود. اکنون تهران در اجرای این طرح پیشروست و پلیس می‌تواند خودروهای آلاینده یا خودروهایی که دارای معاینه فنی نیستند را اعمال قانون کند.

  • آن مخالفت و این موافقت

یکی از مخالفان جدی اجرای طرح کاهش در سال 94، پلیس راهور ناجا بود. این نهاد معتقد بود باید زیرساخت‌های فنی، اجرایی و اجتماعی برای اجرای طرح کاهش فراهم شود که دایره زیرساخت‌های اجتماعی آن تا حد معیشت موتورسیکلت‌ها و پراید سواران هم گسترده می‌شد.

در عین حال در جلسه اخیر شورای‌عالی ترافیک، سردارتقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از اجرای طرح کاهش و ادامه کنترل معاینه فنی خودروها استقبال کرد. مهری با بیان اینکه آمادگی برای اجرای طرح کاهش برای کاهش آلودگی هوا در محدوده کلانشهرها به‌خصوص در تهران وجود دارد و اطلاع‌رسانی خوبی هم به مردم انجام شده است، گفت: سیمفا سامانه بسیار خوبی است که می‌تواند به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و پلیس برای کنترل معاینه فنی خودروها کمک کند. البته در استان‌ها برای اجرای این طرح به دوربین‌های بیشتری نیاز است.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.