| کد خبر: 142248 |

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄ کاهش 10 درصدی بودجه، اولین هدیه قالیباف به نجفی

درحالی شهردار جدید به ساختمان بهشت وارد خواهد شد که بودجه اداره شهر در سال 96 نسبت به سال قبل یک میلیارد نیز کاهش پیدا کرده است.

تین نیوز

درحالی شهردار جدید به ساختمان بهشت وارد خواهد شد که بودجه اداره شهر در سال 96 نسبت به سال قبل یک میلیارد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، به نظر می‌رسد این اتفاق با شرایط حاکم بر شهرداری تهران برای منتخب شهرداری تهران، نکته‌ای کاملا تامل برانگیز خواهد بود چرا که، با بدهی فعلی شهرداری که رقم موثقی از آن در دست نیست، به نظر می‌سد با نبود درآمد پایدار شروع و ادامه کار بر شهردار جدید، بسیار سخت خواهد شد.

اما در انتخاب محمدعلی نجفی به سمت شهردار تهران، می‌توان به یک نکته مثبت اشاره داشت آن‌هم، حضور وی در سازمان برنامه و بودجه است که شاید بتواند کمکی به مدیریت هزینه، در مدت باقی‌مانده از سال به وی بکند.

کسب 70 درصد از بودجه شهر از محل درآمد ناپایدار کار چندان ساده‌ای به نظر نمی‌رسد، اما نقطه قوت 15 هزار میلیارد را نیز نباید از نظر دور داشت به هر تقدیر، اداره کلان‌شهری مانند تهران، مدیری مدبر و مجرب می‌خواهد که ظاهرا، منتخبین مردم در شورای شهر پنجم با بررسی‌های فراوان به آن دست یافته‌اند.

یکی از سوالاتی که به ذهن متبادر می‌شود، این‌که آیا شهردار جدید در ارائه برنامه خود برای انتخاب او به سمت مدیریت شهر، آیا راهکاری به منظور افزایش درآمد پایدار شهری ارائه داده است یا خیر و اگر پاسخ به این سوال مثبت است، راهکار چیست؟

کاهش 10 درصدی بودجه شهرداری نسبت به سال 95، می‌تواند سال پرمشکلی را برای شهردار رقم بزند مگر، با تکیه بر تجربیات و همراهان دلسوزی که می‌توانند برای عبور از سختی‌ها، یاری‌رسان شهردار آینده باشد.

براساس این گزارش، بخش عمده بودجه شهرداری صرف هزینه‌های جاری مانند پرداخت حقوق و بقیه موارد خواهد شد، لذا چاره‌ای نیست جز آن‌که یا درآمدهای جدیدی را برای شهرداری ایجاد شود و یا مدیریت هزینه قوی براین بخش حاکم شود و یا با هزینه کمتر همان خدمات را ارائه داد تا این‌که همین‌مقدار درآمدها محقق شود، که راه دوم خود می‌تواند به احتمال کاهش کیفیت خدمات بینجامد. 

منتخب شهرداری تهران که در اولین سخنان خود وعده شفافیت در کارها و کاهش فساد در بدنه شهرداری را داده کار بسیار مشکلی را پیش روی خود دارد و لذا، در قدم اول شهرداری باید مشارکت شهروندان را در اداره شهر به کار بندند و این امر زمانی محقق می‌شود که شهروندان شهرداری را متعلق به خود دانسته و احساس مسئولیت کنند، چراکه شهرداری بدون شهروندان کاری از پیش نخواهد برد.

به نظر می‌رسد، تنها راه تحقق اعتماد ایجاد شفافیت است، باید قراردادهای شهرداری را به‌صورت شفاف در اختیار عموم قرار بگیرد که تنها راهکار آن هم ایجاد سیستم هوشمند است، اگر در طول سه تا 4 ماه آینده تمام پرژوه‌های بالای دو تا سه میلیاردی روی سایت شهرداری قرار بگیرد، تا مردم از نزدیک بتوانند عملکرد شهرداری را رصد کنند.

یکی دیگر از وظایف شهرداری باید برون‌سپاری شود، از این به بعد هر وظیفه‌ای که بخش‌خصوصی توانایی و آمادگی انجام آن را دارد باید به این بخش واگذار شود که شاید در نتیجه این اقدام راندمان و کارآیی شهرداری بیش از گذشته افزایش پیدا کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.