| کد خبر: 142182 |

شهردار جدید تهران را بهتر بشناسیم

محمد علی نجفی، شهردار آینده تهران با آراء 21 نغره اعضای شورای پنجم، جانشین قالیباف شد.مرد 66 ساله دولت های اصلاحات و اعتدال، با سوابقی درخشان و پاکدست، قرار است اینجا پیراهن سیاست را از تن درآورده و ردای خدمت بپوشد چرا که او هم معتقد است شهرداری جای سیاست و سیاست بازی نیست.

تین نیوز

 محمد علی نجفی، شهردار آینده تهران با آراء 21 نغره اعضای شورای پنجم، جانشین قالیباف شد.مرد 66 ساله دولت های اصلاحات و اعتدال، با سوابقی درخشان و پاکدست، قرار است اینجا پیراهن سیاست را از تن درآورده و ردای خدمت بپوشد چرا که او هم معتقد است شهرداری جای سیاست و سیاست بازی نیست.

بالاخره مسافر خیابان بهشت انتخاب شد، بعد از چندین ماه کش و قوس های فراوان، شایعات و واقعیاتی که تکذیب و تأیید شدند، دیروز شهردار پایتخت انتخاب شد.

محمد علی نجفی، شهردار آینده تهران با آراء 21 نغره اعضای شورای پنجم، جانشین قالیباف شد. انتخاب شهردار در نهایت با یک گزینه انجام شد، چراکه تمام 6 کاندیدای دیگر در طول مدت انتخاب به عنوان نامزد نهایی تا روز آخر انتخاب شهردار انصراف دادند.

اولین انصراف ها از شرشیعتمداری و بیطرف به علت حضور در کابینه دولت دوازدهم آغاز شد، و افشانی که به خاطر یک مرحله ای شدن انتخاب شهردار و کمک به اجماع اعضای شورا انصراف داد، تا مرعشی، کولایی و مهرعلیزاده که بعد از ارائه برنامه های خود از حضور در پروسه انتخابات استعفا دادند، همه و همه مهر تأییدی 21 نفره شد برای نجفی تا با آرای قاطع زمامدار بهشت تهران شود.

البته نجفی از روز اول حضور آراء 21 نفره داشت ولی این امکان وجود داشت که با حضور هریک از این کاندیداها و به علت انتخاب تنها یک گزینه توسط هریک از اعضای شورا، آراء وی کمتر شود. اما با همکاری تمام نامزدها و انصراف آنها به اجماع هماهنگ اعضای شورا کمک شد و آراء کامل به وی رسید.

محمد علی نجفی، مرد 66 ساله دولت های اصلاحات و اعتدال، حالا به شهرداری پایتخت رسیده و قرار است اینجا پیراهن سیاست را از تن درآورده و ردای خدمت بپوشد چرا که او هم معتقد است شهرداری جای سیاست و سیاست بازی نیست. سیاست مدار اصلاح طلبی که حالا فعالیت در حوزه اجتماعی را انتخاب کرده سوابق بسیاری دارد، از جمله مدرس دانشگاه ایرانی، مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور ایران، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، سرپرست سابق وزارت علوم تحقیقات و فناوری، فعالیت در تمام دولتها از باهنرو موسوس تا رفسنجانی، خاتمی و روحانی را در کارنامه سیاسی خود دارد.

البته سوابق نجفی تنها به دوران بعد از انقلاب محصور نیست و همه به یاد دارند که وی قبل از انقلاب با نمره‌های ممتازش همه مسولان وقت ایران را برای بورسیه شدن در آمریکا متقاعد کرد، اما با وجود آنکه بهترین و معروف‌ترین ریاضیدان آمریکا و جهان پروفسور «کاستانت»، استادش در دانشگاه MIT بود و او پس از گذراندن دروسش با نمره +A، برای اخذ این مدرک تحصیلی ارزشمند، تنها نیاز به دفاع از تز دکتری خود داشت، طاقتش تمام شد و همه چیز را نیمه کاره‌‌ رها کرد و با همسرش به ایران بازگشت تا به دانشجویان و مردمی کمک کند که می‌خواستند رژیم شاهنشاهی را ساقط کنند.

یکی از مهم ترین موضوعات درباره نجفی سابقه روشن و شفاف اوست که باعث شده تا اعضای شورای شهر برای داشتن شهرداری شفاف او را برگزینند،برای او که از سلسبیل تهران تا خیابان بهشت پر از شهرت، مسئولیت و سمت‌های مختلف بوده است، شهرداری تهران سکوی پرتابی برای مهم‌تر و معرف‌تر شدن به حساب نمی‌آید و خودش نیز اعلام کرده در صورت شهردار شدن سودای ریاست جمهوری ندارد و پس از شهرداری هیچ مسئولیت اجرایی را نمی‌پذیرد.

بنیان گذار حزب کارگزارن، همچنین در سال 86 یکی از اعضای شورای شهر سوم تهران شد و به دنبال انتصاب به عنوان معاونت رئیس جمهور از این سمت استعفا کرد، آن روزها برای سیاست رفت و حالا از میدان سیاست گذشت تا لباس خدمت پوشیده تا به گفته خودش زندگی مردم کلان شهر تهران را تغییر دهد.

نجفی در نخستین گفت‌وگوی خبری خود بعد از شهردار شدنش گفت: "تمام تلاش و قدرت خود را برای ایجاد یک زیست مطلوب به کار خواهم گرفت و از همه امکانات برای شهرداری استفاده خواهم کرد."

وی  تاکید کرد: "از تمامی امکانات داخل شهرداری و بیرون آن برای شهروندان تهرانی استفاده خواهم کرد."

شهردر آینده تهران همچنین افزود: "به تهرانی‌ها تعهد می‌دهم تمام تلاش خود را برای ایجاد شرایط مطلوب‌تر به کار گیرم و از همه امکانات استفاده کنم تا خواسته شهروندان را که ایجاد آرامش از جنبه روحی و روانی و ایجاد آسایش از جنبه فیزیکی و مادی است، فراهم کنم."

وی در پایان تاکید کرد: "تلاش خواهم کرد که زندگی شهروندان پس از چهار سال بهتر از شرایط امروز باشد."

برنامه های ارائه شده، شهردار آینده تهران

سکان دار بهشت برنامه خود را با شعار"تهران شهر امید، مشارکت و شکوفایی"، به منتخبین مردم تهران در شورای شهر پنجم ارائه کرد، در حقیقت این برنامه با نگاهی به اسناد فرادست ملی و با هدف " ارتقای کیفیت زندگی شهروندان" تهیه شده  است.

در برنامه پیشنهادی نجفی، با نگاهی به مناسبات مدیریت شهری با حاکمیت، حکمروایی خوب شهری، مدیریت منابع و مصارف و هوشمندسازی شهر و شهرداری تهران، بعنوان موضوعات راهبردی اداره شهر تهران مطرح مدنظر قرار گرفته اند.

تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت عمومی، توسعه فرهنگی اجتماعی، عدالت در تامین تسهیلات و خدمات شهری، محیط زیست، آب و فاضلاب، ایمنی تاب آوری و مقابله با مخاطرات، معماری و شهرسازی، بازآفرینی شهری پایدار، حمل و نقل و ترافیک و اقتصاد شهری، موضوعات راهبردی شهر تهران هستند که در برنامه ارائه شده از سوی نجفی به آنها پرداخته شده است.

او در برنامه خود بر دو دگرگونی مثبت در مجموعه شهرداری و شهر تهران تاکید کرده و هدف اصلی از ایجاد تغییر در هر دو بخش را از یکسو تغییر نقش شهرداری از تصدی‌گری به تسهیل‌گری و از سوی دیگر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان اعلام کرده ‌است. در این صورت، مدیریت شهری با تغییر نقش خود طی چهار سال آینده فعالیت‌های نرم‌افزاری را بر فعالیت‌های سخت‌افزاری مقدم خواهد کرد تا در چشم‌انداز سال ۱۴۰۰، شهرداری تهران به مجموعه‌ای عاری از فساد، شفاف، کارآ و تسهیل‌گر و محله‌محور تبدیل شود و همچنین شهر تهران شهری مشارکت‌جو، ایمن، سرسبز و در تراز جهانی شود.

در این برنامه اصلاح سیاست‌های بودجه‌ای شهرداری، تدوین بسته‌های تشویقی و تنبیهی برای وصول عوارض پایدار، بهینه کردن نظام تشخیص و وصول درآمد، شناسایی و تدقیق نظام بازپرداخت بدهی و وصول مطالبات شهرداری از جمله راهکارهای مقابله با این چالش عنوان شده است.

در عین حال از دیدگاه این نامزد شهرداری تهران یکی از مهم‌ترین چالش‌های وضع موجود شهر تهران را در حوزه فرهنگی و اجتماعی، نبود شادی و نشاط بین شهروندان تهرانی عنوان کرده‌ و در کنار ارائه راهکارهایی برای حل این چالش، پایش مستمر شاخص‌های روانی و توسعه سرانه فضاهای ورزشی در شهر را پیشنهاد داده است.

امروز با انتخاب یکی از پاکدست های سیاسی ایران براای مدیریت شهری پایتخت، همه ما امیدواریم تا ریاضیدان اصلاح طلب بتواند حساب و کتاب شهرداری تهران را سامان دهد و نگاه مردم و جامعه به آن را به نهادی کارآمد، شفاف و پاسخگو تغییر دهد.

 

منبع: پایگاه خبری شهردار آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.