| کد خبر: 139161 |

اهمیت ترکیب مدیریت شهری تهران

سرنوشت چهار سال اداره شهر تهران در مردادماه با انتخاب شهردار از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران مشخص می‌شود.

تین نیوز

سرنوشت چهار سال اداره شهر تهران در مردادماه با انتخاب شهردار از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تهران مشخص می‌شود.

روزنامه همدلی در سرمقاله ای به قلم ولی الله شجاع پوریان، نوشت:
از این‌رو بعد از چینش وزرای کابینه دولت دوازدهم، ترکیب مدیریت شهری جدید از اهمیت زیادی در میان افکار عمومی برخوردار است که از چند جهت قابل تبیین و بررسی است:1- کلانشهر تهران، پایتخت ایران اسلامی و پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر کشور است؛ تمرکز ساختار اداری کشور در تهران باعث شده است تا تهران در بسیاری از شاخص‌ها متمایز و پراهمیت باشد. در باب اهمیت و جایگاه تهران در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و... همین بس که قریب یک سوم از مالیات کل کشور در شهر تهران اخذ می‌شود، یک چهارم تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به این شهر است، بیش از 10درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند، بیش از 1500سازمان دولتی در تهران مستقر هستند و تقریبا از تمام قومیت‌ها، مذاهب و شهرهای موجود در کشور، در تهران نیز ساکن هستند.

علاوه براین تهران میزبان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دانشگاه‌ها، فرهنگ‌سراها، فضاهای ورزشی، اماکن مذهبی، کارخانه‌های تولیدی، فرودگاه‌ها و خطوط ریلی است. با توجه به این شاخص‌ها و اینکه مدیریت شهری تهران با وجود معاونت‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات اقماری پرشمار خود به تنهایی از لحاظ ساختار، حجم کار و مسئولیت، بودجه، اعتبار و گردش مالی با چندین وزارتخانه دولت برابری می‌کند، انتخاب شهردار تهران می‌تواند در رشد و توسعه کلی کشور نیز موثر باشد. از این‌رو انتخاب شهردار علاوه بر دغدغه شهروندان تهرانی می‌تواند برای کل کشور نیز حائز اهمیت باشد.

2- خوشبختانه اعضای شورای اسلامی شهر تهران در اولین گام برای انتخاب شهردار تهران کارنامه موفقی داشتند، معرفی 7 نفر از چهره‌های شاخص و توانمند و در نهایت گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب دکتر محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران چشم‌انداز روشنی را پیش روی شورای شهر و شهروندان گشوده است. ورای هر ویژگی و شاخصی، اجماع 21عضو شورای شهر برای انتخاب نجفی به عنوان شهردار علاوه بر اینکه موید توانمندی بالای نجفی برای احراز این سمت بوده، نشان می‌دهد برخلاف شایعه‌پراکنی‌های روزهای اخیر اعضای شورای شهر از انسجام و وحدت نظر لازم در مورد انتخاب‌ها و تصمیمات مهم و اساسی برخوردارند و وجود برخی اختلاف سلایق در مراحل مقدماتی انتخاب شهردار امری عادی بوده است.

3- استقبال از محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران دلایل زیادی دارد، نجفی به عنوان یک اصلاح‌طلب شناخته شده، کارنامه بسیار درخشانی در دوران مدیریتی خود به‌ویژه در وزارت آموزش و پرورش دارد، او علاوه بر تحصیل در دانشگاه معتبر بین‌المللی، از لحاظ اجرایی نیز دارای سوابق شفاف و روشنی است، ضمن اینکه حضور وی به عنوان عضو شورای شهر در دوره شش ساله سوم شورا باعث شده است تا با زیر و بم مدیریت شهری آشنا بوده و با چالش‌ها و فرصت‌های مدیریت شهری بیگانه نباشد. پاک‌دستی و سلامت اداری و اقتصادی نجفی نیز در برهه‌های مختلف مسئولیت‌های خطیرش اثبات شده و می‌توان انتظار داشت که به وضعیت آشفته مدیریت شهری در بخش‌های مختلف پایان دهد. در همه این سال‌ها نجفی به عنوان مدیری شناخته شده که علاوه بر توانایی‌های فردی معتقد به استفاده از خرد جمعی بوده و با اتکا به برنامه‌محوری و رویکردهای علمی مدیریت راهبردی و استراتژیک را دنبال می‌کند.

4- زمان باقیمانده تا شروع دوره جدید شورا و آغاز به کار مدیریت جدید شهری، فرصت مغتنمی برای شناسایی و انتخاب معاونین شهردار در حوزه‌های نه‌گانه شهرداری و اخذ برنامه برای تحول در هر بخش است تا با شروع دوره جدید مدیریت شهری بدون فوت وقت بتواند برنامه‌های اصلاحی و اجرایی خود را به پیش ببرد.

 

منبع: روزنامه همدلی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.