| کد خبر: 139154 |

شهرداری پایتخت به کدام یک از 6 نامزد خواهد رسید؟

فرایند انتخاب شهردار به عنوان نخستین و یکی از مهمترین دستورهای کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در جریان است و اکنون شمار نامزدهای تصدی این منصب شهری به 6 نفر رسیده است.

تین نیوز

فرایند انتخاب شهردار به عنوان نخستین و یکی از مهمترین دستورهای کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در جریان است و اکنون شمار نامزدهای تصدی این منصب شهری به 6 نفر رسیده است.

 روزنامه های امروز شنبه 31 تیرماه 1396مهمترین محورهای خبری- تحلیلی خود را به موضوعاتی چون انتخاب شهردار تهران از سوی شورای شهر پنجم، تصمیم تازه دولت کویت در مورد کاهش سطح روابط با جمهوری اسلامی ایران و مصوبه تازه کمیسیون قضایی مجلس در مورد توزیع دولتی مواد مخدر اختصاص دادند.

**شهرداری تهران و 6 نامزد نهایی
معرفی 6 نامزد نهایی شورای شهر پنجم برای تصدی پست شهرداری تهران، یکی از مهمترین محورهای خبری - تحلیلی روزنامه ها بود.
روزنامه «تجارت» در این خصوص نوشت: در حالی که رئیس فعلی شورای شهر پایتخت همچنان بر بازشماری صندوقهای رای انتخابات شورای شهر در تهران اصرار می‌کند، اعضای دوره پنجم شورای شهر تهران از هفت گزینه نهایی خود برای تصدی پست شهرداری در پایتخت کشور رونمایی کردند. انتخاب شهردار یکی از مهمترین وظایف قانونی پیشبینی شده برای شوراهای اسلامی شهر در کشور است. انتخاب فردی برای تصدی این پست در شهری مانند تهران، بهعنوان پایتخت سیاسی و پرجمعیت ترین شهر کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. خاصه اینکه بسیاری حضور افراد در سمت شهرداری تهران به مانند سکوی پرتابی برای ورود به رقابتهای ریاست جمهوری می دانند. سرانجام بعد از حدود یک ماه و نیم انتظار و گمانه زنی برای انتخاب شهردار تهران، روز چهارشنبه هفته گذشته بود که هفت گزینه نهایی برای تصدی این سمت مهم از سوی منتخبان شورای شهر پنجم تهران مشخص شدند.
روزنامه «ایران» هم نوشت: بر اساس رأی‌گیری منتخبان شورای شهر پنجم در روز چهارشنبه، 6 گزینه نهایی تصدی پست شهرداری تهران از میان 24 فرد پیشنهادی انتخاب و معرفی شدند. نتایج حاصله از شمارش آرای منتخبان شورای شهر پنجم نشان می‌دهد، محمدعلی نجفی با کسب 21 رأی، حسین مرعشی 20 رأی، الهه کولایی 16 رأی، سیدمحمدعلی افشانی 14 رأی، حبیب‌الله بیطرف 12 رأی (وی روز جمعه طی نامه‌‌ای انصراف خود را از نامزدی برای شهرداری تهران اعلام کرد)، محمد شریعتمداری 11 رأی و محسن مهرعلیزاده با کسب 9 رأی منتخبان شورای شهر پنجم به ترتیب به عنوان 6 گزینه نهایی برای تصدی پست شهرداری تهران انتخاب شدند.
این روزنامه از زبان «آذر منصوری» فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد لزوم شفافیت در روند انتخاب شهردار نوشت: بیش از آنکه مهم باشد شهردار چه کسی است، مهم فرآیندی است که برای انتخاب شهردار طی می‌شود. فرآیند انتخاب شهردار باید با شفافیت کامل صورت گیرد، چرا که نخستین مطالبه ما از شورای پنجم شفافیت و تبدیل شورا و شهرداری به اتاق شیشه‌ای است. اگر در دوره‌های گذشته شاهد عملکرد ناموفق شوراها و وقوع فجایعی در دل شهرداری بودیم به دلیل همین عدم شفافیت است.
در گزارش روزنامه «دنیای اقتصاد» هم می خوانیم: چهارشنبه هفته گذشته، 21 منتخب شورای پنجم در یک رای‌گیری غیرعلنی از میان 24 نامزد اولیه که با انتخاب انفرادی تک تک اعضای شورا معرفی شده‌ بودند، 7 نفر را به‌عنوان نامزد نیمه‌نهایی انتخابات شهردار تهران برگزیدند. رای‌گیری که 7 ابهام بزرگ را پیش‌روی کارشناسان و شهروندان قرار داده است.
در ادامه می خوانیم: مطابق آنچه منتخبان شورای پنجم در جلسات غیررسمی به‌عنوان «فرآیند انتخاب شهردار» به تصویب رسانده بودند در یک ماه گذشته هر یک از اعضا اختیار داشتند 3 نفر را به‌عنوان نامزد مدنظر خود برای شهرداری تهران از بین چهره‌های مطرح، معرفی کنند. هر چند در این مدت از یکسو برخی اعضا نامزدهای مدنظر خود را اعلام کردند و از سوی دیگر گمانه‌زنی‌های زیادی برای حضور برخی چهره‌ها همچون محمود حجتی در میان کاندیداهای نیمه نهایی برای شهرداری تهران عنوان شد اما ماحصل انتخاب فردی و حزبی اعضا منجر به تهیه یک لیست 24 نفره در قالب دو گروه نامزد شد، نهایتا این لیست در روز چهارشنبه اعلام و به رای گذاشته شد و 7 نفر انتخاب شدند.
روزنامه «آفتاب یزد» هم نوشت: علیرغم تمام بحث‌های پیش آمده در خصوص روند انتخاب گزینه‌های شهرداری و گفته‌های له و علیه شورای شهر پنجم که با رای قاطع مردم پایتخت روی کار آمد، شورا نخستین گام خود را با قدرت برداشت. با وجود بروز حاشیه‌هایی جزئی که آن نیز از چشم‌های ناظر مردم و رسانه‌ها پنهان نماند، با انتشار نام هفت گزینه نهایی شهرداری، تهران نفسی راحت و نسبتا به دور از حاشیه کشید.شورای شهر جدید و اصلاح طلب تهران، پس از دو نوبت به تعویق انداختن دو هفته ای موعد اعلام گزینه ‌های شهرداری در نهایت روز چهارشنبه با اعلام 24 گزینه و اقدام به رای‌گیری در میان اعضای شورای بیست و یک نفره، از هفت نام نهایی پرده برداری کرد.
به نوشته آفتاب یزد، بدون شک می‌توان محسن مهرعلیزاده و محمدعلی نجفی را دو گزینه اصلی شهرداری تهران دانست. سوابق اجرایی درخشان مهرعلیزاده و قابل اتکا بودن توانایی‌های نجفی در امور گوناگون، بارها و بارها برای مردم ثابت شده است.

**بازی کویت در زمین عربستان
تصمیم اخیر دولت کویت در کاهش سطح روابط با تهران و کاهش تعداد دیپلمات های ایرانی، در روزنامه های امروز علت یابی شد.
به نوشته روزنامه «شهروند»، دولت کویت نیز درنهایت تحت فشارهای سیاسی عربستان‌سعودی روندی خصمانه را علیه ایران در پیش گرفت و هفته گذشته اعلام کرد که ایران باید از تعداد دیپلمات‌های خود در سفارتش در کویت بکاهد. به نظر می‌رسد که این تصمیم کویت تحت فشار سیاست‌های مداخله‌جویانه عربستان و همچنین به اتهام واهی دخالت ایران در پرونده «گروهک العبدلی» اتخاذ شده است.
در ادامه می خوانیم: این گزارش به‌عنوان دولتی حامی تروریسم بی‌ارتباط دانست؛ ادعایی که با واکنش شدید وزارت امور خارجه ایران مواجه شد و ضمن بی‌اعتبار دانستن این گزارش، آن را تلاشی بی‌حاصل توسط آمریکا برای انحراف افکار عمومی بین‌الملل از حمایت‌ها و نقش این کشور در ایجاد، گسترش و حمایت از گروه‌های تروریستی در جهان، به‌ویژه در خاورمیانه، دانست.
روزنامه آرمان در سرمقاله خود نوشت: اقدام ناگهانی و یکجانبه دولت کویت در اخراج 19 تن از دیپلمات‌های ایران وکاهش سطح روابط خود با ایران درحد کاردار، نشان می‌دهد که قطب‌نمای سیاسی رهبران کویت جهت مناسب را نشان نمی‌دهد. دولت کویت بدون توجه به اینکه ایران در سخت‌ترین شرایط در کنار دولت و ملت کویت قرار گرفته تحت تاثیر فشارهای آمریکا و عربستان وارد فضای تقابل سیاسی با جمهوری اسلامی ایران شده است. هر چند کویت به دلیل بافت اجتماعی خاص و حجم جغرافیائی کوچک خود در جدول سیاست خارجی ایران در ردیف بسیار پائینی قرار دارد اما اینگونه اقدامات نتیجه کاملا معکوسی برای دولت کویت به همراه خواهد داشت.
در ادامه می خوانیم: کویت کشوری است که به دلیل وجود تبعیض آشکار اجتماعی میان شهروندان و وجود40 درصد از مردم این کشور که به یک مذهب مشخص گرایش دارند با گسل‌های سیاسی خطرناک و گسست‌های شدیدی مواجه است. دنباله روی بیهوده دولت کویت از سیاست‌های عربستان و آمریکا و اتخاذ شیوه‌های تهاجمی و غیر سازنده علیه ایران قطعا این کشور را در داخل با چالش‌های جدی مواجه خواهد ساخت. ایران کشوری نیست که با چنین اقدامات غیر قابل قبول دولت کویت دچار انزوای سیاسی شود و در نهایت این کویت خواهد بود که از کاهش رابطه با ایران متضرر می‌شود.
روزنامه «کیهان» هم آورد: در ادامه اقدامات خصمانه و زنجیره‌ای کشورهای مرتجع منطقه، این بار نوبت به کویت رسید تا برای خوش آمد صهیونیست‌ها و در جهت اهداف منطقه‌ای آنها 15دیپلمات ایرانی را اخراج کند. دولت کویت در اقدامی خصمانه سطح روابط خود با تهران را کاهش داده ، 15 دیپلمات ایرانی را اخراج و دفتر رایزنی فرهنگی کشورمان در کویت را بست. وزارت خارجه کویت پس از فراخواندن سفیر ایران، تصمیم این کشور برای کاستن از تعداد دیپلمات‌های ایرانی در این کشور را به وی ابلاغ کرد.

**توزیع دولتی مواد مخدر؟
اظهارات تازه حجت الاسلام «حسن نوروزی» سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در مورد تصویب نهایی پیشنهاد توزیع مواد مخدر دولتی با هدف انقطاع رابطه معتادان و قاچاقچیان در این کمیسیون و موافقت همه مراجع تصمیم‌گیرنده با این پیشنهاد در روزنامه های امروز برجسته شد.
روزنامه «اعتماد» از زبان سخگوی کمیسیون قضایی نوشت: باتوجه به تاکید ویژه‌ای که در سیاست‌های کلی نظام بر لزوم انقطاع رابطه معتادان و قاچاقچیان صورت گرفته است، مقرر کردیم دولت مواد مخدر رقیق در اختیار معتادان قرار دهد تا این عزیزان بتوانند به‌تدریج ترک کرده و به‌جای آنکه جلب قاچاقچیان مواد مخدر شوند، به‌سمت نظام آمده و از طریق مجاری رسمی نیاز خود را برطرف کنند. درواقع این مواد مخدر شامل‌‌ همان متادون و موادی رقیق‌تر از مواد مخدر پیشین می‌شود و اختیار تصمیم‌گیری درباره آن نیز برعهده آیین‌نامه‌ای که قرار است، توسط وزارت دادگستری و سازمان مبارزه با مواد مخدر به‌صورت مشترک تهیه شود و پس از تصویب هیات وزیران امکان اجرایی شدن خواهد یافت.
به نوشته روزنامه آرمان، نوروزی درباره تفاوت این مصوبه با آنچه پیش از انقلاب به‌صورت توزیع کوپنی موادمخدر انجام می‌شد، عنوان کرد: آن طرح اشکالی نداشت و طرح جدید نیز تقریبا همان چیزی است که پیش از انقلاب انجام می‌شد.
روزنامه «ابتکار» صبح روز گذشته که برای اولین بار خبر ارائه «پیشنهاد توزیع مواد مخدر دولتی» در کشور در رسانه ها منتشر شد، موضوع تغییر نظام آموزشی کشور به نظام آموزشی قدیم(پیش از انقلاب) در ذهنم تداعی شد. پیشنهاد شده است که مانند دهه 50 شمسی دولت در عرضه موادمخدر در کشور شرکت کند. طرحی که در طی چند ماه به شکل آیین نامه تبدیل خواهد شد و قرار است پس از 3 سال به نتیجه برسد.
ساقی‌ها همان وابسته هایی میان قاچاقچیان عمده و مصرف کنندگان مواد مخدر هستند. آن‌ها جنس را از قاچاقچیان خریداری می‌کنند و با قیمتی بالاتر به معتادان می فروشند و در این میان به ثروتی دست یافتند. در این میان ناخالصی مواد مخدر نیز در کشور بالا رفته است، به گونه ای که فروشندگان برای سود بیشتر به مواد مخدر مورد نظر موادی مشابه اضافه کرده و به عبارتی مواد مخدر را ناخالص می کند. این عمل نتیجه ای جز آسیب جسمی به فرد معتاد ندارد. فردی که به حالت نرمان او را بیمار می خوانیم، حال باید با بیماری دیگری که ناشی از ناخالصی مواد مخدر است، دست و پنجه نرم کند.
در ادامه می خوانیم: پیش از انقلاب موادمخدر به صورت کارتی و کوپنی توزیع می‌شد. این توزیع پس از انقلاب به طور کامل قطع شد و معتادان مواد مخدر باید از طرق دیگر مصرف روزانه خود را تهیه می‌کردند. این موضوع باعث شد تا قاچاقچیان مواد مخدر عمده در پشت کادر قرار گیرند و افرادی که جزئی فروش هستند و یا به عبارتی ساقی مواد مخدر نام دارند، با مشتری در ارتباط باشند و برای سود بیشتر موادی خانالص را وارد مواد مخدر می‌کردند.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.