| کد خبر: 138854 |

بهره برداری از ۸ پروژه عمرانی در پایتخت؛ روز شنبه ۳۱ تیر ماه

مهم ترین دستور جلسه شورای اسلامی شهر تهران به گزارش معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اختصاص داشت.

تین نیوز
علیرضا جاوید 3اولویت نخست شهرداری تهران را ابتدا جمع آوری آب های سطحی، دوم احداث شبکه جمع آوری فاضلاب و سوم تکمیل شبکه حمل ونقل عمومی با اولویت مترو اعلام کرد. وی همچنین از لزوم توجه به فضاهای زیرسطحی نظیر مترو، تونل های ویژه عبورخودرو، شبکه فاضلاب، تونل های تاسیساتی، پارکینگ های زیرسطحی، پدافند غیرعامل و... سخن گفت. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در جلسه دیروز از افتتاح 8پروژه عمرانی در روز شنبه آینده نیز خبر داد.

به گزرش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، جاوید با تکیه بر آمار به مقایسه عملکرد این دوره مدیریت شهری با دوره های قبل پرداخت و توضیح داد: در شبکه بزرگراهی شهر از سال 1347تا 1384یعنی ظرف 37 سال 304کیلومتر بزرگراه ساخته شد اما امروز ما 570کیلومتر بزرگراه داریم که نشان دهنده رشد 80درصد ساخت بزرگراه ظرف 12 سال اخیر است. وی در بحث پل سازی نیز گفت: تا قبل از این دوره مدیریت شهری ما 150پل در شهر داشتیم اما درطول این 12سال 350پل ساخته شده که رشد 125درصدی را نشان می دهد.

جاوید در حوزه تونل های زیرسطحی سواره رو غیر از مترو نیز از تونل رسالت ، امیرکبیر، نیایش، شهدای غزه و ضربعلی زاده به عنوان نمونه نام برد که 20 برابر رشد در احداث تونل های شهری را نشان می دهد. به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، صبح روز شنبه آینده، پروژه تونل ضربعلی زاده به همراه 5پروژه در زمینه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل های سواره رو و همچنین 2پروژه در زمینه جمع آوری و هدایت آب های سطحی شهر تهران مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره ساخت شبکه جمع آوری آب های سطحی نیز از رشد 22درصدی خبر داد و گفت: اعتباراتی که شهرداری تهران ظرف 12سال گذشته در حوزه عمران شهری هزینه کرده 26هزار میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که در سال های 47تا 84 تنها 6هزار و 300میلیارد تومان هزینه شده بود.

رشد بودجه عمرانی در شهر

یکی دیگر از مواردی که از سوی جاوید به آن اشاره شد، رشد چهاربرابری بودجه عمرانی نسبت به بودجه جاری در شهرداری تهران بود. وی در گزارش عملکردی که خطاب به اعضای شورای شهر تهران ارائه کرد، به معرفی برخی پروژه های شاخص دراین دوره مدیریت شهری پرداخت که در راس آنها بهسازی و احداث بزرگراه آزادگان قرار داشت که درهر ساعت 12هزار و 800خودرو از آن عبور می کند.

از دیگر پروژه های شاخص این دوره مدیریت شهری که از سوی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به آن اشاره شد، بزرگراه امام علی بود. در رده دیگر پروژه های شاخص شهری تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر قرار داشتند. به منظور اطلاع اعضای شورای شهر درمورد هزینه های ساخت این دو پروژه معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به ارائه آمار پرداخت و گفت: به غیراز هزینه های تملک املاک واقع بر سر راه این طرح 1300میلیارد تومان صرف ساخت طبقه دوم صدر و 2700میلیارد تومان نیز برای تونل نیایش هزینه شد که درمجموع 4هزار میلیارد تومان می شود.

به گفته جاوید، هم اکنون شهرداری تهران 41پروژه در دست احداث دارد که تا یکی دو ماه آینده نیمی از آن قابلیت بهره برداری خواهند داشت. یکی از نکات مهم گزارش معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران این بود که نیمی از زیرساخت های شهری تهران ظرف سال های 48تا 84(36سال) و نیمی دیگر ظرف این 12سال به بهره برداری رسیده است.

به گزارش همشهری، دیروز در انتهای این گزارش تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به اظهارنظر پرداختند. همه اعضای شورای شهر عملکرد شهرداری تهران در حوزه فنی و عمرانی را قابل تقدیر دانستند. ازجمله مهم ترین نکاتی که ازسوی اعضای شورای شهرتهران به آن اشاره شد ادغام دو معاونت فنی و عمرانی با حمل ونقل وترافیک بود.

برخی دیگر از اعضای شورای شهر گرچه از پیشی گرفتن ساخت بزرگراه های شهری از افق برنامه که 1404است ابرازخوشحالی کردند اما براین نکته نیز تأکید داشتند که شهرداری در بحث توسعه مترو نتوانسته است طبق برنامه حرکت کند و به همین دلیل در این حوزه 50کیلومترعقب ماندگی دارد. یکی دیگر از تأکیدات اعضای شورای شهر تهران توجه به مبادی ورودی شهرتهران به عنوان نماد و نشانه هویت بخش پایتخت بود.

تداوم فضای انتخابات

نطق پیش از دستور دیروز از سوی ولی الله شجاع پوریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی قرائت شد. وی در سخنرانی خود به پایان دوره چهارم شورای شهر تهران اشاره کرد وگفت: متأسفانه با وجود گذشت 2 ماه از برگزاری انتخابات، فضای رقابت، اتهام پراکنی و تخریب هنوز به پایان نرسیده و به رغم تأیید صحت انتخابات توسط نهادهای مسئول اجرایی و نظارتی، همچنان بر طبل عدم شفافیت و ابهام افکنی می کوبند.

وی از منتخبان شورای پنجم خواست تا از فرصت چهارساله پیش رو، برای حل مشکلات شهر تهران و افزایش رضایتمندی زیستن در کلانشهر تهران تا حد ممکن استفاده کنند و در انتخاب شهرداری باتجربه و کارآمد، متخصص و دارای بینش راهبردی، پاکدست و فسادستیز، اهل تعامل با نهادهای مختلف بکوشند. به گفته شجاع پوریان در این دوره، مدیریت شهری تشنه شفافیت، تخصص، قانونگرایی، جایگزین کردن ضابطه به جای رابطه، استفاده از خرد جمعی، پاسخگویی، ترجیح منافع ملی و عمومی بر منافع شخصی و جناحی و انتخاب مسیری عاقلانه برای برون رفت از مشکلات فعلی است.

در پایان نطق شجاع پوریان، مهدی چمران رئیس شورای شهرتهران نیز اظهار امیدواری کرد تا شورای پنجم رویه شورای چهارم را ادامه دهد و تصمیمات خود را بدون درنظرگرفتن سلایق سیاسی تنها با تکیه بر تخصص اتخاذ کند. دیروز همچنین در پایان جلسه اعضا به اتفاق به تغییر نام بزرگراه نیایش حد فاصل بزرگراه شهید آیت الله صدر تا بزرگراه سرلشکر شهید آبشناسان به نام مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رأی موافق دادند. دستور نخست جلسه دیروز اختصاص به ارائه گزارش عملکرد از سوی شهردار منطقه 21داشت. جمال بافرانی گفت: در بهترین شرایط شاید بتوانیم وضعیت فعلی آب منطقه را حفظ کنیم اما نمی توانیم برنامه های توسعه ای داشته باشیم.

بافرانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه بعد از 60سال بالاخره منطقه 21از بن بست خارج شد، از ساخت 6تقاطع بسیار بزرگ با کاربری فرامنطقه ای در منطقه 21سخن گفت و افزود: قرار است پل فتح ورودی شهر قدس نیز ظرف 2ماه آینده به بهره برداری برسد. همچنین اول مرداد ماه کلنگ احداث تقاطع سه راه اندیشه با دوگاز به زمین می خورد و ظرف 7 ماه آ ماده بهره برداری خواهد شد.

جدول

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.