| کد خبر: 138853 |

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄ پارک حاشیه‌ای، معضلی که کماکان باقی است

با رشد روز افزون حجم خودروها در اکثر کلان‌شهرها و فقدان پارکینگ به منظور انتقال خودروها به آن محل، این روزها علاوه بر شلوغی حاشیه خیابان‌ها شاهد بروز برخی درگیری‌های لفظی و فیزیکی میان رانندگانی هستیم که ناگزیر هستند تا برای پارک خودرو خود متوسل به حاشیه خیابان‌ها شوند.

تین نیوز

با رشد روزافزون حجم خودروها در اکثر کلان‌شهرها و فقدان پارکینگ به منظور انتقال خودروها به آن محل، این روزها علاوه بر شلوغی حاشیه خیابان‌ها شاهد بروز برخی درگیری‌های لفظی و فیزیکی میان رانندگانی هستیم که ناگزیر هستند تا برای پارک خودرو خود متوسل به حاشیه خیابان‌ها شوند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، همان‌طور که همه شهروندان به این امر واقف هستند، معابر خیابان شهر تهران از ساعات ابتدائی صبح به اشغال خودروهائی درمی‌آیند که به دلیل نبود نظارت بر پارک حاشیه‌ای، ناچار به تحمل آن‌ها هستند.

در حال‌حاضر بیشتر توقف‌ها در معابر محلی، از نوع بلندمدت است، از این‌رو سطح معبر برای مدت زمان طولانی در شبانه‌روز تحت اشغال یک نفر قرار می‌گیرد که حتی در اعتراض به آنها با واکنش ناخوشایند صاحبان خودرو، مواجه خواهید شد و این در حالی است که معابر، در زمره اماکن عمومی به شمار آمده و استفاده از آن حق تمامی شهروندان است.

براساس این گزارش، رایگان بودن و عدم محدویت پارک حاشیه‌ای باعث شده تا استقبال روز افزون از این نوع پارک را شاهد باشیم.

با تمام کاستی‌هائی که در پارک حاشیه‌ای به چشم می‌خورد اما، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نظر دیگری در این‌باره دارد و می‌گوید: اعضای شورای چهارم در این ارتباط مصوباتی داشتند تا، با به‌کارگیری آن هریک از دارندگان خودرو هزینه پارک خودرو خود را بپردازند.

محسن سرخو  با اشاره به هزینه بر بودن پارک حاشیه‌ای در شهر، اظهار داشت: در این مصوبه مقرر شد تا، استفاده از حاشیه خیابان‌ها در محدوده طرح ترافیک از هزینه بالائی برخوردار شود تا تمایل به حضور خودرو در این محدوده کاهش پیدا کند.

وی در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، تصریح کرد: براساس مصوبه شورای شهر، هزینه پارک در محدوده طرح ترافیک با پارک خارج از محدوده متفاوت بوده و لذا، با این اتفاق برای دارنده خودرو از صرفه اقتصادی برخوردار نخواهد بود.

این سخنان در حالی عنوان شد که لااقل در تهران تفاوتی میان پارک در محدوده طرح ترافیک و خارج از آن دیده نمی‌شود.

توسعه پایدار یک شهر، در گرو التزام به قوانین و اسناد بالادستی است و ساخت و ساز در آن، نباید به هر قیمتی انجام بگیرد،  متاسفانه با وجود تجربه نه چندان خوشایند پارک‌های حاشیه‌ای در تهران اما، دیده می‌شود در شهرستان‌های اطراف تهران مجوز ساخت و ساز در حالی صادر می‌شود که صاحب ملک را ملزم به ایجاد پارکینگ نمی‌کند و از همین حالا نیز پارک حاشیه‌ای در ان موجب بروز اختلافاتی شده که در آینده بیشتر هم خواهد شد.

تراکم مسکونی در شهرها، باید با رشد تامین خدمات و زیرساخت هماهنگ باشد،  در حال‌حاضر، نرخ رشد برخی خدمات و زیرساخت‌ها چون پارکینگ، فاصله زیادی با تراکم مسکونی وجود دارد، مدیریت شهری باید به این نکته واقف باشد که بدون مشارکت بخش خصوصی، امکان تامین پارکینگ برای شهری مانند تهران را نخواهد داشت و از طرفی نباید از این نکته غافل بود که احداث پارکینگ ارزش افزوده‌ای برای سرمایه‌گذار به همراه ندارد، لذا شهرداری در تهران و دیگر شهر باید، در کنار بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده، بسته‌های تشویقی ویژه تامین خدمات، به‌ویژه ساخت پارکینگ را بایستی در مفاد صدور مجوز ساخت و سازها مدون و اجرائی کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.