| کد خبر: 168277 |

◄ هواپیمای فلایت‌چک افتخار ملی و نظام اسلامی است

هواپیمای فلایت‌چک افتخار ملی است که توانسته‌ایم با خرید آن دانش را از کشورهای دیگر بگیریم و به بهترین نحو استفاده کنیم.

تین نیوز

مدیر آموزش و خلبان هواپیمای فلایتچک گفت: این هواپیمای افتخار ملی است و توانسته‌ایم با خرید آن دانش را از کشورهای دیگر بگیریم و به بهترین نحو استفاده کنیم. به اذعان بسیاری از متخصصان صنعت هوانوردی، با ورود این هواپیمای فلایت چک، فرودگاه‌ها زنده و پویاتر شده‌اند و این هواپیما از افتخارهای نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز وبه نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، اهمیت و حساسیت موضوع وارسی پروازی و نیز حواشی رسانه‌ای و بحث‌های پراسترس مطرح‌شده درباره این هواپیما عاملی شد که در گفت‌وگو با مدیر آموزش و معلم خلبان هواپیمای فلایت چک به بازخوانی روند کار این هواپیما و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن بپردازیم. محمدرضا کشت کار با 24 سال سابقه کار، خلبان و مدیر آموزش ناوگان کینگ ایر فلایت چک است.

کاپیتان کشتکار؛ شما از چه زمانی وارد مجموعه فلایت چک شدید؟

از وقتی کار وارسی پروازی کلیدخورد، یعنی از همان آغاز پروژه همراه بودم. هواپیمای کینگ‌ایر تازه‌وارد کشور شده بود و باید ازنظر فنی، عملیاتی و FIS توان کافی را برای کار با آن داشته باشیم، کاری بسیاری حرفه‌ای و حساس را آغاز کردیم و برای ما به‌منزله معجزه‌ای زیبا بود.

از چه زمانی آموزش کار با هواپیمای فلایت چک آغاز شد؟

من به‌اتفاق همکاران عملیاتی با توجه به محدودیتی‌های موجود آن زمان برای پشت سر گذاشتن آموزشگاه، دوره ویژه این هواپیما را در آفریقای جنوبی گذراندم و در مدرسه‌ای آموزش دادیم که بهترین رکوردها را داشت و نمره‌های خوبی هم‌کسب کردیم.

آیا در ایران هم آموزش‌هایی را سپری کردید؟

چون هواپیما جدید بود، باید براساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری توسط مدرس خارجی آموزش می‌دیدیم. البته تمامی مجموعه عملیاتی در اختیار ایران است و تعدادی از خلبانان نیز دوره کالیبراسیون را در آلمان گذراندند.

چند نفر ساعت آموزش دیدید؟

ابتدا شش خلبان از مرکز وارسی پرواز (چهار کاپیتان و دو first officer) دوره‌ای سخت را سپری کردیم که ازنظر تعداد ساعت هم تعداد موردنظر شرکت و هم نیازهای سازمان هواپیمایی کشوری را شامل می‌شد. پس از اتمام دوره، مراحل مختلفی را سپری کردم تا بتوانم به‌عنوان خلبان فلایت‌چک کارکنم.

درباره تفاوت‌های پرواز عادی و پرواز با هواپیمای فلایت‌چک صحبت کنید.

رسالت خلبان در پرواز عادی، انجام یک پرواز امن از مبدأ تا مقصد است ولی در پرواز با هواپیمای فلایت‌چک، غیر از امنیت پرواز، وارسی پرواز نیز انجام می‌شود که این بخش بسیار خطرناک و نیازمند آموزش‌های خاص است.

از چه نظر خطرناک است؟

گاهی لازم است برای بررسی یک دستگاه ارتفاع هواپیما به 30 متر برسد. برخی از فرودگاه‌های کشور مسطح هستند ولی بیشتر آن‌ها از شمال غرب به جنوب غرب و به سمت شرق و مرکز کشور کوهستانی هستند و باید دقیق بررسی شوند.

هواپیمای فلایت‌چک به مانع‌ها نزدیک می‌شود که برخی مانند دکل‌های خاص انسان‌ساز و خطرناک‌اند و گاهی باید برای بررسی ILS روی سطح باند با ارتفاع‌ثابت 40 فیت پرواز کنیم و مانورهایی هم در ارتفاع‌های پایین داریم که روند سختی است.

کوتاه‌ترین و بلندترین زمان پرواز هواپیمای فلایت چک چقدر است؟

رکورد شش ساعت را بارها داشته‌ایم و درباره کوتاه‌ترین زمان با توجه به نوع دستگاه موردبررسی، سه ساعت پرواز داشته‌ایم.

آیا تاکنون در جریان کار با خطری روبه‌رو شده‌اید؟

نه چون قبل از پرواز ایمنی پرواز لحاظ می‌شود و تمام کروی پرواز نیز اصول ایمنی را رعایت می‌کنند. همچنین تمام موانع ازجمله خطر برخورد با پرندگان و ابرها در ارتفاع پایین در نظر گرفته می‌شود و خوشبختانه تاکنون با خطری مواجه نشده‌ایم.

مسئولان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تأکیددارند که با هواپیمای خرید فلایت‌چک دیگر نیاز ما به کرایه کردن این هواپیما برطرف شده است و حتی می‌توانیم خدمات وارسی پرواز را به کشورهای دیگر ارائه کنیم. نظر شما چیست؟

بله صد درصد این حرف درست است، چون این پتانسیل در خلبانان ما وجود دارد و هواپیما نیز دارای سیستم‌های توانمند است و می‌توان گفت مجموعه فلایت‌چک ایران، برتر از بسیاری کشورهاست.

نظر خودتان را درباره هجمه‌هایی که به هواپیمای فلایت ‌چک شد؛ ازجمله اینکه گران است یا توانمندی کافی ندارد، بیان کنید. شما این هواپیما را چگونه دیدید؟

از نگاه یک خلبان می‌گویم که هواپیمای فلایت‌چک خریداری‌شده توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ازلحاظ فنی هواپیمای بسیار خوبی است. هر هواپیما را باید با هواپیماهای هم دسته‌اش مقایسه کرد.

به‌عنوان نمونه، از این هواپیما با توجه به نوع سرعت و دستگاه‌های ناوبری نمی‌توان برای مقاصد دیگر ازجمله حرکت در مسیرهای طولانی استفاده کرد. این هواپیما جزو پیشرفته‌ترین فلایت‌چک‌هاست که ایمنی را بالا می‌برد و کار کردن با آن ساده‌شده است.

آیا در برگزاری دوره آموزشی به شش نفر بسنده شد؟

از زمان آغاز کار هواپیمای فلایت‌چک تاکنون غیر از شرایط خاص، طبق برنامه کوتاه و بلندمدت پیشرفته‌ایم و به‌زودی تعداد دیگری از همکاران که دوره آموزشی را طی کرده‌اند، به ما ملحق می‌شوند. با توجه به حجم بالای کار باید ازنظر تعداد نیروی متخصص و کارآمد غنی باشیم که در این زمینه نیز هماهنگی کامل برای تعیین برنامه نیروهای جددی نیز انجام‌شده است.

هماهنگی شما با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران چگونه است و با توجه به اینکه مدیرعامل شرکت تأکید دارد که این شرکت تخصصی‌ترین، فنی‌ترین و پیچیده‌ترین شرکت است و  کار شما جزو تخصصی‌ترین و فنی‌ترین کارهاست تا چه اندازه مورد رسیدگی و حمایت قرار می‌گیرید؟

ازنظر اداری تعامل خوبی میان سازمان هواپیمایی کشور و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران وجود دارد. اگر تضادی میان این دو نهاد باشد، ایمنی پرواز مختل می‌شود.

ما رسالتی داریم و باکار جهادی، بحث‌های مالی و امور جانبی را کنار گذاشته‌ایم  و سربلند شده‌ایم. اکنون تمام مجموعه آموزشی ایرانی هستند و در آینده نزدیک دو معلم دیگر نیز اضافه می‌شوند که در پویایی و کارآمدی بیشتر مجموعه مؤثر است.

من به‌عنوان یک ایرانی وقتی می‌بینم در حوزه کاری توفیقی شده احساس غرور می‌کنم. شما وقتی دیدید هواپیمای فلایت چک تهیه‌شده که متعلق به ایران است و دیگر بی‌نیاز از صرف هزینه‌های بالای کرایه آن از کشورهای دیگر در کنار معضلات و مسائلی مانند خطر ناامنی بی‌نیاز شده‌ایم، چه حسی دارید؟

هواپیمای فلایت‌چک، افتخار ملی است و توانسته‌ایم با خرید آن دانش را از کشورهای دیگر بگیریم و به بهترین نحو استفاده کنیم. به اذعان بسیاری از متخصصان صنعت هوانوردی، با ورود این هواپیمای فلایت‌چک، فرودگاه‌ها زنده و پویاتر شده‌اند و این هواپیما از افتخارهای نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    قبل از انقلاب هم افراد شایسته ای چه از نظر خلبانی ویا پرسنل فنی شاهد بودیم ظاهرا دونفر از این افراد خلبان کرمی ومهندس اقای سلیمانی یاددارم