| کد خبر: 168003 |

◄ جزئیات اعزام حجاج ایرانی از 19 فرودگاه کشور

عملیات اعزام حجاج ایرانی امسال از 28 تیرماه آغاز خواهد شد و طی آن 85 هزار نفر از 19 فرودگاه به سرزمین وحی خواهند رفت.

تین نیوز

عملیات اعزام حجاج ایرانی امسال از 28 تیرماه آغاز خواهد شد و طی آن 85 هزار نفر از 19 فرودگاه به سرزمین وحی خواهند رفت.

حسین اسفندیاری، قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها با اعلام این خبر گفت: درصورت عدم اعلام تغییر توسط سازمان حج و زیارت ثابت ماندن برنامه‌ها، پروازهای رفت حجاج از ۲۸ تیرماه در فرودگاه‌های اهواز و بوشهر و حضرت امام و مشهد شروع‌شده و آخرین پروازهای رفت هم ۲۴ مرداد در فرودگاه‌های حضرت امام و تبریز انجام می‌شود.

اسفندیاری ادامه داد: عملیات برگشت نیز از ۳ شهریور آغاز شده و تا ۲۲ شهریور به طول می‌انجامد.  اولین پرواز برگشت به فرودگاه بوشهر و آخرین پروازهای برگشت در فرودگاه‌های بیرجند، تبریز، امام و گرگان انجام می‌شود.

به گفته اسفندیاری عملیات حج امسال در فرودگاه‌های امام‌، مشهد، اصفهان، اهواز، شیراز، همدان، گرگان، ساری، تبریز، کرمان، ارومیه، یزد، بیرجند، زاهدان، کرمانشاه، زنجان، بندرعباس، بوشهر، اردبیل و رشت انجام خواهد شد. البته مدیریت فرودگاه امام برعهده شهر فرودگاهی امام‌ هست. همچنین بیشترین تعداد حجاج به تعداد ۲۲ هزار ۷۱۶ نفر از فرودگاه‌ امام‌ و کمترین تعداد حجاج به تعداد ۴۹۳ نفر از فرودگاه رشت اعزام خواهند شد.

این مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها گفت: متولی اصلی حج در ایران سازمان حج و زیارت است و بعد از اعلام زمان‌بندی حج توسط این فرودگاه‌های کشور برنامه‌ریزی مربوطه را سازمان‌دهی می‌کنند. بااین‌حال در یک بازه زمانی کوتاه بخش عمده‌ای از فرودگاه‌های ما درگیر عملیات حج هستند و فشار زیادی بر روی شرکت فرودگاه‌ها وجود دارد. باید توجه داشت که فرودگاه چون نقطه شروع و پایان سفر است، خاطره‌ای ماندگار در ذهن حجاج ایجاد می‌کند.

قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها عملیات حج را بسیار حساس توصیف کرد و گفت: چند ویژگی در مورد عملیات حج وجود دارد که این عملیات را حساس می‌سازد. وگرنه به‌عنوان‌مثال در سال گذشته، ۶۲ میلیون مسافر در فرودگاه‌های کشور جابه‌جا شدند و آمار حج نسبت به این تعداد مسافر زیاد نیست.

او ادامه داد: مسئله دیگر این است که این تعداد حجاج در یک بازه زمانی کوتاه اعزام‌شده و در بازه زمانی کوتاه به کشور بازمی‌گردند؛ بنابراین فرودگاه‌ها باید کاملاً آمادگی مناسب را داشته باشند که در این بازه زمانی بتوانند سرویس و خدمات خوبی را به حجاج و به شرکت‌های هواپیمایی که این پروازها را انجام می‌دهند، ارائه دهند.

اسفندیاری از وجود تعداد زیادی از سالمندان در کاروان‌های اعزام حج و حضور همراهان در قالب مشایعت‌کننده و مستقبل به‌عنوان ویژگی‌های دیگر عملیات حج نام برد و گفت: ویژگی دیگر این است که کاروان‌های حج زمان بیشتری را در فرودگاه صرف می‌کنند. این مسئله مخصوصاً در فرودگاه‌هایی که تعداد پروازهای حجشان بیشتر است به آن معنی است که فضای ترمینالی باید به‌سرعت آماده شود. این تعداد زیاد کاروان‌ها باید به‌گونه‌ای سازمان داده شوند که امور پروازهای عادی مختل نشود و خدمت‌رسانی به حجاج نیز به نحو احسن انجام شود.

تسهیلات ویژه فرودگاهی برای حجاج

قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها درباره اقدامات این شرکت برای تسهیل عملیات حج گفت: طبیعتاً از هم‌اکنون اطلاع‌رسانی به فرودگاه‌ها انجام‌شده است. جلسات هماهنگی مدیران این فرودگاه‌ها به همراه مسئول عملیات حج در چندین نوبت در تهران برگزار و برنامه‌ریزی‌های  لازم را انجام خواهیم داد.

او ادامه داد: هفته آینده بعد از ایام عید فطر اولین جلسه هماهنگی را با مدیران فرودگاه‌ها خواهیم داشت و تذکرات لازم ارائه خواهد شد. البته اولین اطلاع‌رسانی به فرودگاه‌ها درباره حج سال ۹۷ در اسفندماه ۹۶ انجام‌ شده است.

اسفندیاری درباره اقدامات انجام‌شده برای ساماندهی همراهان حجاج گفت: تعداد زیادی از مردم مخصوصاً در برگشت به‌عنوان مستقبل به فرودگاه‌ها مراجعه می‌کنند. حتی در برخی شهرها شاهدیم که به ازای هر حاجی تا ۳۰ نفر مستقبل به فرودگاه مراجعه می‌کنند. یکی از برنامه‌هایی که ما داریم برای ساماندهی مستقبلین و مشایعت‌کنندگان است تا حضورشان اخلالی در پروازهای حج و سایر پروازها ایجاد نکند.

او ادامه داد: پارکینگ مستقبلین به‌صورت خاص در فرودگاه‌ها آماده خواهد شد. این محوطه‌ها باید تجهیز و آماده شوند. در فرودگاه‌ها به‌منظور جلوگیری از مشکلات ترافیکی در مسیر فرودگاه جلسات با هماهنگی با ارگان‌ها مربوطه، شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های هندلینگ، سپاه. پلیس، گذرنامه، گمرک، سوخت‌گیری و همه ارگان‌های شهری از این اتفاق جلوگیری شود.

قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هماهنگی با وزارت بهداشت را از دیگر اقدامات این شرکت دانست و گفت: امسال رفت‌وبرگشت پروازهای حج در اوج گرما انجام می‌شود و لازم است که در فرودگاه‌ها چه برای حجاج و چه مستقبلین و مشایعت‌کنندگان امکانات رفاهی برای مقابله با گرما انجام شود. بهبود تجهیزات داخل ترمینال‌ها و آماده‌سازی سیستم‌های سرمایشی ازجمله اقدامات انجام‌شده است.

او افزود: امسال نیز بر مبنای نظام ASQ نظارت و رتبه‌بندی فرودگاه‌ها براساس کیفیت عملکرد در عملیات حج انجام خواهد شد.

فرودگاه‌ها برای عملیات پروازی آماده‌اند

قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به اینکه امسال ۵۰ درصد عملیات پروازی توسط «هما» و ۵۰ درصد توسط هواپیمایی سعودی انجام می‌شود، گفت: براساس اعلام سازمان حج و زیارت  اعزام در فرودگاه اصفهان و اهواز و شیراز و همدان و کرمان و یزد و بیرجند و بندرعباس و رشت توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و در فرودگاه‌های مشهد، گرگان، ساری، تبریز، ارومیه، زاهدان، کرمانشاه و اردبیل توسط هواپیمایی سعودی انجام خواهد شد. فرودگاه حضرت امام نیز هر دو ایرلاین پرواز دارند.

اسفندیاری فرودگاه‌های درگیر در عملیات حج را آماده پذیرفتن هواپیماهای سنگین دانست و افزود: مشخصات فرودگاه‌ها ازجمله طول و مقاومت باند، ارتفاع از سطح دریا و دستگاه‌های ناوبری در نشریه اطلاعات هوانوردی یا AIP مندرج می‌شود و ایرلاین براساس این اطلاعات تایپ هواپیمای خود را مشخص می‌کنند. اکثر فرودگاه‌های ذکرشده قابلیت پذیرش هواپیماهای بدنه متوسط و سنگین را دارند.

او ادامه داد: هواپیمایی سعودی طبق پروسه‌های بین‌المللی و استاندارد با فرودگاه‌ها و شرکت‌های هندلینگ‌کننده قرارداد می‌بندند.

قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها درباره آمادگی فرودگاه‌ها برای عملیات پروازی نیز گفت: دستورالعملی برای مجموع تسهیلاتی که باید برقرار شود تهیه‌شده و در اختیار فرودگاه‌ها قرار خواهد گرفت. خدمات فرودگاهی به مسافران، عملیات فرودگاهی، هماهنگی با ارگان‌ها، نظارت بر هندلینگ و ... در این دستورالعمل آورده شده است.

اسفندیاری افزود: آخرین چک دستگاه‌های ناوبری و کمک ناوبری فرودگاه‌ها نیز توسط فلایت‌چک انجام‌شده و فرودگاه‌ها در آمادگی کامل به سر می‌برند.

او با اشاره به‌احتمال تأخیر در پروازهای حج نیز گفت: در بحث تأخیر، فرودگاه نقشی ندارد، اما فرودگاه‌ها سعی نموده‌اند درصورت تأخیر امکانات لازم را برای مسافران فراهم کنند.

شرایط ویژه عملیات سال گذشته حج

قائم‌مقام شرکت فرودگاه‌ها گفت: سال گذشته، چون قسمت عمده مسافران حج را شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران جابه‌جا می‌کرد و این شرکت نیز برای گرفتن اسلات یا زمان پروازی در فرودگاه‌های جده و مدینه با مشکل مواجه بود، بار عمده حج در فرودگاه‌ها بود و وقتی این‌بار به فرودگاه تحمیل می‌شود، باید آمادگی می‌داشتیم که فرودگاه‌ها به هم نریزد.

اسفندیاری افزود: سال گذشته کاروان‌هایی داشتیم که در حدود ۲۰ ساعت در فرودگاه مانده بودند، چراکه فرودگاه‌های سعودی مجوز ورود پرواز را صادر نمی‌کردند. همچنین یک فرودگاه جدید نیز به عملیات حج اضافه شد و با اضافه شدن فرودگاه بیرجند عملیات حج در ۲۰ فرودگاه انجام شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.