| کد خبر: 163455 |

ورود 12 خودروی پیشرفته دنیا به ناوگان آتشنشانی فرودگاهی

مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیمای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به تجهیز هفت فرودگاه کشور به خودروهای مجهز و استاندارد، از برنامه ریزی برای ورود 12 خودروی استاندارد و به روز آتش نشانی به ناوگان فرودگاهی در سال 97 خبر داد.

تین نیوز
مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیمای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به تجهیز هفت فرودگاه کشور به خودروهای مجهز و استاندارد، از برنامه ریزی برای ورود 12 خودروی استاندارد و به روز آتش نشانی به ناوگان فرودگاهی در سال 97 خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، حمید حاجی بیگی در گفت وگو با روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درباره عملکرد اداره کل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما در سال 96 گفت:در این سال شاهد تحولات مثبتی در حوزه آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما بودیم، ازجمله برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، هفت فرودگاه کشور به خودروهای جدید و استاندارد روز دنیا مجهز شدند.

وی درباره اهمیت خرید این خودروها گفت: ایکائو برای خودروهای آتشنشانی استانداردهایی را ترسیم کرده که به دلیل مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، تهیه این خودروها میسر نبود که خوشبختانه توانستیم در سال 96 این کار مهم را محقق کنیم. این خودرو ها دارای قابلیت ویژه ای هستند و در حین حرکت  می توانند عملیات اطفای حریق را نیز انجام دهند. همچنین تمام چرخ های این خودروها محرک هستند و قدرت پرتاب مانیتور بسیار خوبی دارند که به راحتی می توانند حجم زیادی از حریق، از جمله حریق سه بعدی را توسط پودر خشک و فوم اطفا کنند.

مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما با بیان این که تنها کسانی که آتشنشان هستند و خودروهای آتشنشانی و برندهای آن را می شناسند، می توانند درباره این خودروها اظهار نظر کنند، افزود:  خرید این خودروها افتخاری برای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است. این خودروها سطح استاندارد فرودگاه را ارتقا می دهند، چراکه وقتی یک شرکت اروپایی بخواهد پروازی را در یک فرودگاه دایر کند، ابتدا وضعیت ایمنی زمینی آن را مورد بررسی قرار می دهد و براساس برند خودروهای ایمنی زمینی، فرودگاه را از نظر ایمنی تایید می کند.

حاجی بیگی در ادامه از خرید 12 دستگاه خودروی آتشنشانی دیگر در سال 97 خبر داد و گفت: خرید این خودرو ها مستلزم قوانینی در مناقصه است که باید رعایت شوند و  ما به دنبال خرید بهترین برندها هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه اداره کل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما سال 96 در راستای آموزش اقدامات خوبی را انجام داده است، افزود:  یکی از اولویت های این اداره کل در ابتدای سال96 استاندارد کردن آموزش های آتشنشانی بود و تاکنون کارکنان آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیمای   بیشتر فرودگاه ها تکنیک ها و تاکتیک های عملیات به روز را آموزش دیده اند.

مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین از تدوین دستورالعمل مدون فرایندهای آتشنشانی در سال 96 خبر داد و گفت:  سال 96 کارکنان آتشنشانی و هدایت زمینی 15 فرودگاه کشور ارزیابی جسمانی شدند که سال 97 این طرح در تمام فرودگاه ها عملیاتی خواهد شد. در این راستا کمیته ای با نام آمادگی جسمانی و ورزش تشکیل شده است که اعضای این کمیته ماهیانه و شش ماهه برای ارزیابی پرسنل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما به فرودگاه ها می روند.

وی با تاکید بر اینکه  سال 96 بودجه مناسبی  دراختیار اداره کل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما قرار گرفت، درباره نگاه مدیریت ارشد به مقوله آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما افزود: تیم مدیریتی که اکنون شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را اداره می کند، با صنعت آشناست و دیدگاه آنها در راستای استاندارد سازی است و توانسته در امور برون سازمانی و در درون سازمانی عملکرد خوبی داسته باشد.

مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همچنین با اشاره به کمبود نیروی انسانی در این حوزه گفت: با وجود  اینکه کمبود نیروی انسانی یک معضل است، اما دلیل نمی شود که فرودگاه ها مشکل دارند و ما برای جبران این کاستی با تامین و تعویض کشیک استانداردسازی را انجام می دهیم.

وی به مقایسه فرودگاه های ایران با فروردگاه های جهان درمقوله آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما پرداخت و افزود: فرودگاه های کشور ما از نظر تجهزات و امکانات مخصوصا در فرودگاه های بین المللی، از بسیاری از کشورهای پیشرفته وضعیت بهتری دارند و البته ما با ضعف کمی و کیفی نیروی انسانی مواجه هستیم.

حاجی بیگی ادامه داد: برای آتشنشان شدن باید فرایندی طی شود و نیروی انسانی دغدغه ما است. باید کیفیت نیروی موجود را به حد بالایی برسانیم و دلیل استفاده از  تست سلامت و آمادگی جسمانی این است که اگر آتشنشانی مشکل اضافه وزن  یا فیزیک بدنی پیدا کرده است، به سرعت خود را به استانداردها برساند. همچنین دستورالعمل تامین نیروهای انسانی جدید را تهیه کرده ایم.

وی تاکید کرد: یک فرد برای ورود به آتشنشانی و هدایت زمینی باید ابتدا تست سلامت و آمادگی جسمانی و سپس آزمون علمی را پشت سربگذارد. یعنی ابتدا باید مشخص شود که فرد از نظر جسمی برای این کار آماده است، سپس از نظر علمی مورد ارزیابی قرار گیرد. متاسفانه درگذشته روال برعکس بود و ما با مشکلاتی مواجه می شدیم.

حاجی بیگی ادامه داد: تمام فرایند جذب نیروی انسانی باید از طریق بیرون شرکت انجام شود و اگر قرار است برای ایمنی زمینی نیرویی جذب شود، باید تست آمادگی جسمانی نیروها در کمیته ملی المپیک انجام شود.

مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما درباره میزان ارتباطات برون مرزی اداره کل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما نیزگفت: یافا (جامعه متخصصین آتشنشانی و نجات فرودگاهی) انجمنی بسیار قوی است که سیاست های کلی آتشنشانی فرودگاهی را راهبری می کند. من در دو اجلاس یافا  شرکت کرده ام و ارتباط خوبی با آنها داریم .

وی درباره اعزام آتشنشان های فرودگاهی به خارج از کشور برای حضور در مسابقات ورزشی ادامه داد: به دنبال گرفتن کرسی یک کشور مخصوص آتشنشان های فرودگاهی هستیم تا به نوعی فدراسیون ورزش های همگانی را متقاعد کنیم که همکاران ما توانایی این کار را دارند.

حاجی بیگی در پاسخ به این پرسش که "با توجه به حساسیت و سختی کار پرسنل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما چه ویژگی خدمتی خاصی برای آنها در نظر گرفته شده؟" گفت: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران دارای زیرمجموعه های مختلفی است و فقط آتشنشانی نیست و بخشی از مجموعه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اداره کل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما است که تقریبا هزار نیروی انسانی دارد و همه مسائل این اداره کل وابسته به قوانین و سیاست های دولتی است و نمی توانیم حقوق و مزایایی فراتر از آنچه را دولت تعیین کرده است، پرداخت کنیم. البته این موضوع دغدغه ما است و مدیرعامل شرکت نیز پیگیر این موضوع است.

مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره برنامه  های سال 97 گفت: سال 97 را سال "تجهیز فرودگاهها" نام گذاری کرده ایم و قرار است تمام فرودگاه ها را به امکانات جدید مجهز کنیم. سال 96 توانستیم 34 دستگاه شاسی آتش نشانی را خریداری کنیم که به سیستم آتشنشانی برای فرودگاه های کوچک (زیر کت 7) مجهز می شوند و برای فرودگاه های کت 7 به بالا نیز 12 دستگاه خودروی آتشنشانی دیگر خریداری می شود.

وی ادامه داد: به زودی مناقصه ساخت شبیه ساز آتشنشانی هواپیما برگزار می شود و در فرودگاه اصفهان مرکز آموزش آتشنشانی را ایجاد می کنیم که سایت آن پیش بینی شده است.   کارکنان آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما بعد از خرید سیمیلاتور باید در طول سال 10 روز در این آموزشگاه حضور یابند و آموزش های لازم را ببینند. مدرس های آموزشی این آموزشگاه در دوسال گذشته در کشور سنگاپور دوره های پیشرفته را گذرانده اند.

حاجی بیگی با اعلام این خبر که سال 97 اتاق دود فرودگاه مشهد افتتاح می شود، افزود: در این اتاق، دود و حریق را ایجاد می شود و کارکنان در یک محوطه بسته باید مسیرهایی را طی کنند تا یک آدمک گرفتار را نجات دهند.

مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیمای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از تدوین دستورالعلمل نوروزی برای فرودگاه ها نیز خبر داد و گفت: این دستورالعمل شامل آمادگی پرسنل، مدیریت اپرون و بحث پارک هواپیما و غیره است که باعث یکسان سازی کارها می شود.

حاجی بیگی در پایان بار دیگر دغدغه اصلی اداره کل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما را تامین نیروی انسانی ماهر و در سطح استاندارد عنوان کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.