| کد خبر: 159336 |

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها از دلایل مهاجرت پروازها از آسمان ایران می‌گوید

◄ ۴۰۰ پرواز عبوری فضای آسمان ایران را ترک کردند

درحال‌حاضر حدود ۴۰۰ پرواز از آسمان ایران مهاجرت کرده‌اند. اگر ما بهتر عمل کرده بودیم این اتفاق صورت نمی‌گرفت، این سخن رحمت‌الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» است.

تین نیوز

درحال‌حاضر حدود ۴۰۰ پرواز از آسمان ایران مهاجرت کرده‌اند. اگر ما بهتر عمل کرده بودیم این اتفاق صورت نمی‌گرفت، این سخن رحمت‌الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» است. 

او در این گفت‌وگو از دلایل خروج تعدادی از پروازها و راهکارهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای جلوگیری ادامه این روند سخن گفته است.

مه‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران چه راهکاری برای جلوگیری از تغییر مسیر پروازهای عبوری از آسمان ایران انجام داده است، توضیح داد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در طول دو سال گذشته اقدامات بسیار زیادی برای استفاده هر‌چه بهتر و مطلوب‌تر از موقعیت ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک کشور انجام داده است؛ درحالی‌که این موضوع در گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود. در همین راستا باید بگویم که رویکرد اصلی ما در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توسعه راه‌های هوایی از نظر کمی و کیفی است. اما باید به این نکته توجه داشت که اگر راه هوایی در کشور وجود داشته باشد ولی ما نتوانیم سرویسی مطلوب و با استاندارد بالا ارائه دهیم، درنهایت استقبالی نخواهد شد. 

وی افزوده است، به همین دلیل لازم بود راه‌های موازی و یک‌طرفه و امکان استفاده از بهترین استاندارها و سرویس‌های ناظر بر ناوبری ماهواره‌ای را پیاده کنیم. این موضوع در برنامه قانون پنجم و در ماده ۱۶۱ به ما تکلیف شده بود که خوشبختانه در دو سال گذشته در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توانستیم تحولات بسیار زیادی را در راه‌های هوایی ایجاد کنیم.

 این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه درحال‌حاضر چه تعداد پرواز از فضای آسمان ایران خارج شده است؟ گفت: به دنبال بسته‌شدن فضای اکراین و اتفاقاتی که در برخی از کشورهای دیگر رخ داد، بیش از سیصد پرواز یک‌شبه به‌سوی آسمان کشور مهاجرت کردند و در ادامه تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشورمان به هزار و ۴۳۰ پرواز رسید. متأسفانه بر اساس آخرین آماری که چند روز گذشته به دست من رسید، نزدیک به چهارصد پرواز را تاکنون از دست داده‌ایم.

مه‌آبادی در خصوص دلایل اصلی از دست‌ دادن این تعداد پرواز گفت: همان‌طور که عرض کردم تا این لحظه ما حدود چهارصد پرواز را از دست داده‌ایم که بخشی از آن به دلیل ناهماهنگی‌هایی بود که صورت گرفت اما باید به این موضوع تأکید کنم که ما توانستیم از طریق اصلاح ساختاری که در فضای کشور اتفاق افتاد ترافیک‌های جدید را بپذیریم. تأکید می‌کنم ترافیک‌های جدید تنها به دلیل اصلاح ساختار فضای کشور و ارتقای سطح سرویس‌دهی مورد تأکید ایکائو بود که این مهم را محقق کرد. با اصلاح ساختاری فضای کشور توانستیم ترافیکی را که تحویل گرفته بودیم به دو برابر افزایش دهیم.

او خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که افتاده به هر جهت مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است. در همین راستا ما در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پیشنهادهایی را به وزارت راه‌وشهرسازی، شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون سیاست خارجی و ستاد نیروهای مسلح ارسال و از این عزیزان درخواست کردیم به ما کمک کنند تا بتوانیم راه‌های جدیدی را ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران معتقد است، با ایجاد این راه‌های جدید می‌توانیم فضای کشور را رقابتی کرده و شاهد ورود ترافیک‌های جدیدی به کشور باشیم. لازم است عنوان کنم که موضوع این بحث تنها مسئله مادی نیست. یکی از تأکیدات در اقتصاد مقاومتی وابسته‌کردن کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای منطقه، به خودمان است. هدف اصلی ما ارتقای سطح خدمات است. بنده تأکید می‌کنم که اگر ما بهتر عمل کرده بودیم این مهاجرت‌ها اتفاق نمی‌افتاد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 5 0


    با سلام چند بار در همین رابطه پیام گذاشتم اما نظرات را منعکس نمیکنید.
    اینکه ایشان اذعان میکند اگر بهتر عمل کرده بودیم، این اتفاق صورت نمیگرفت، قدمی رو به جلو است.
    اصلاح راههای هوایی حداقل از 5 سال پیش شروع شده است و بسیار ضروری است اما نکته کلیدی تر رویکرد بازرگانی و رصد قیمت پروازهای عبوری در کشورهای همسایه است که علیرغم تشکیل کارگروه جذب و نگهداشت پروازهای عبوری در سال 1392، متاسفانه با حضور هیئت مدیره جدید، کارگروه منحل گردید. قطعا در شرکتهای انتفاعی ، داشتن برنامه تجاری و مدل بازرگانی باید اصل باشد نه رفتار سیاسی و هیجانات جناحی.
    لطفا نظرم را منعکس نمایید تا کارشناسان دیگر نیز نظر بدهند