| کد خبر: 157473 |

رشد محسوس آموزش و پژوهش در حوزه آتشنشانی فرودگاهی

پژوهشگر حوزه آتشنشانی فرودگاهی تاکید دارد که در سال‎های اخیر با برگزاری دوره‎های آموزشی تخصصی متنوع با موضوع آتشنشانی هدایت زمینی فرودگاهی زمینه‎های رشد آموزش و پژوهش در این حوزه فراهم شده است.

تین نیوز
پژوهشگر حوزه آتشنشانی فرودگاهی تاکید دارد که در سال‎های اخیر با برگزاری دوره‎های آموزشی تخصصی متنوع با موضوع آتشنشانی هدایت زمینی فرودگاهی زمینه‎های رشد آموزش و پژوهش در این حوزه فراهم شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران وحید شاکری، مدیر ایمنی فرودگاه همدان و پژوهشگر حوزه آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما ، با تقدیر از رویکرد شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران به دلیل حمایت خاص از ارائه مقاله و انجام طرح های پژوهشی تخصصی در حوزه هوانوردی و هواپیمایی گفت: پژوهش پایه و اساس گسترش دانش است و حضور در دوره‎ها و کارگاه‎های آموزشی و ارائه مقالات علمی در آنها می‎تواند در ارائه خدمات تخصصی بهتر به جامعه مؤثر باشد.

این پژوهشگر که دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر است، با تأکید بر این که حمایت هرچه بیشتر از محققان آنها را به کار و تلاش و مطالعه بیشتر ترغیب می‎کند و به نفع صنعت هوانوردی است، افزود: برای رشد علمی و شناخت واقعی نیازها و الزامات حوزه آتشنشانی فرودگاهی باید بر پژوهش‎های علمی کارآمد تکیه کرد که راهگشاترین راه برای رسیدن به اهداف بلندمدت و تامین ایمنی فرودگاه‎های کشور است.

شاکری درباره مقاله خود با نام «شناخت، کنترل و اطفای حریق‎های دارای جریان حرکتی فعال با تاکید بر حریق‎های سه بعدی ناشی از ریزش سوخت هواپیما» توضیح داد: در این مقاله شناخت و رویه برخورد با یکی از مهمترین انواع حریق‎های هواپیمایی و سخت‎ترین آنها در نحوه برخورد و اطفا یعنی حریق‎های دارای جریان حرکتی و همچنین حریق‎های سه بعدی مورد مطالعه قرار گرفته است. حریق‎های دارای جریان حرکتی در حال اشتعال و چند بعدی امروزه در مقوله مواجهه و کنترل آن مورد توجه مدارس عالی آتشنشانی و نجات فرودگاهی است و در این مقاله سعی شده تمام مطالب با توجه به اسناد و مقالات و مستندات خارجی بیان شود.

وی افزود: نتیجه پژوهش این است که چگونگی مواجهه با این نوع از حریق‎ها مستلزم داشتن دانش شناخت حریق، هواپیما، مواد اطفائیه و تکنیک‎های مواجهه با انواع حریق است و استفاده از مواد اطفائیه دوگانه و اتخاذ روش‎های مواجهه علمی می‎تواند سرنوشت چنین حریق‎هایی را با خسارت جانی کمتری رقم بزند.

دیگر مقاله شاکری، «بررسی و معرفی فناوری‎های نوین در مدیریت اپرون و مقایسه تطبیقی مدیریت اپرون در فرودگاه‎های ایران از منظر تدوین دستورالعمل و بکارگیری تکنولوژی» نام دارد.

وی درباره این مقاله نیز توضیح داد: امروزه با توجه به گسترش صنعت هواپیمایی در دنیا استفاده از سامانه‎های مدیریت و کنترل اپرون فرودگاهی به وسیله هوشمندسازی سامانه‎های هدایت و کنترل و همچنین نظارت در سطح زمینی فرودگاه‎ها اهمیت فوق‎العاده‎ای یافته است و تمام فرودگاه‎های بزرگ و مهم دنیا پس از تدوین آیین‎نامه‎های بومی، خود را به پیشرفته‎ترین تجهیزات و سامانه‎های هوشمند مدیریت اپرون فرودگاهی مجهز کرده‎اند تا با استفاده از فناوری بتوانند کارایی را ارتقا داده و خطای انسانی را به حداقل برسانند. صنعت هوانوردی کشورمان در مورد سیستم مدیریت اپرون فرودگاه‎ها در امر قانونگذاری و تدوین آیین‎نامه‎ها بسیار پیشرو است و با توجه به قوانین بین‎المللی توانسته خود را در ردیف بسیاری از فرودگاه‎های بزرگ دنیا در امر قانونگذاری قرار دهد.

مقاله دیگری از شاکری با نام «مدیریت اپرون» برگزیده شده است که وی درباره آن گفت: در این مقاله سعی شده با آموزش دستورالعمل کنترل اپرون گامی مؤثر در به‎روزرسانی خدمات زمینی و کاهش خطرات و تخلفات برداشته شود. بخش عمده‎ای از خط مشی کلی ایمنی فرودگاه در برگیرنده مراحل ایمنی هواپیما در مرحله پروازی و ایمنی هواپیما در مرحله عملیات زمینی است و ساختار کلی پیشنهادی مدیریت اپرون شامل تعهد و سیاست ایمنی فرودگاهی،‌ مدیریت ریسک ایمنی اپرون، نظارت بر قوانین و رصد اجرا و نهادینه شدن قوانین همچنین آموزش است.

وی درباره مقاله «استراتژی، تاکتیک و تکنیک با رویکرد انفعالی در عملیات آنشنشانی  نجات هواپیمایی» نیز توضیح داد: سرویس آتشنشانی و نجات فرودگاهی امروزه به عنوان یکی از حیاتی‎ترین خدمات ارائه شده در فرودگاه ها در حال حرکت به سوی دانش‎افزایی در کنار استفاده از تکنولوژی‎های روز دنیا برای رسیدن به نجات جان انسان‎هاست. برای رسیدن به این هدف باید در میان حوادث و سوانح که گاه بسیار خطرناک است یک استراتژی به عنوان خط فکری جریان زیربنای فعالیت‎ها و تاکتیک یعنی وظایف راه‎های تحقق استراتژی و تکنیک به عنوان روش اجرای تاکتیک‎ها مورد نیاز است.

شاکری افزود: فرمانده عملیات باید بتواند از طریق به وجود آوردن یک طرح حمله، استراتژی خود را عملی کند. اول باید استراتژی اتخاذ شود و طرح حمله بر اساس اولویت های تاکتیکی که به وجود آورنده فعالیت‎های تاکتیکی مورد نیاز برای گسترش و خاتمه دادن عملیات است پایه‎گذاری شود.

دیگر مقاله برگزیده مدیر ایمنی فرودگاه همدان «معرفی آموزش ها و تمرینات روز سرویس نجات و آتشنشانی فرودگاهی و امکان سنجی برگزاری آن در کشور با توجه به پتانسیل‎های موجود است.

وی درباره این اثر پژوهشی توضیح داد: در این مقاله تعدادی از آموزش‎ها و تمرین‎های عملی در این حوزه البته با توجه به امکانات موجود بیان شده است که با توجه به عدم وجود تجهیزات شبیه‎ساز جزو تمرین‎های ابتدایی دراین حوزه است که نمی‎تواند نیازهای آموزشی این حوزه را پوشش دهد. عدم وجود شبیه‎سازها در کشور باعث شده است، تمرین‎های سرویس نجات و آتشنشانی فرودگاهی درحوزه آموزش‎های حین خدمت نظری و تمرین‎های عملی پایه آتشنشانی و نجات معطوف شود.

شاکری گفت: آنچه که امروز می‎توان در حوزه تمرین‎های عملی انجام داد که آتش در آن نقشی داشته باشد و شاید کمتر از 10 درصد یک سانحه و یا حادثه هوایی در فرودگاه را شبیه‎سازی کند،‌ مانورهای سالانه و دوسالانه و اجرای دستورالعمل طرح اضطراری فرودگاه‎هاست و امیدوارم روزی دست‎کم یک شبیه‎ساز در کشور برای آموزش کارکنان مهیا شود تا شرایط واقعی را جز در ذهن و کتاب و فیلم و عکس بتوان لمس کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.