| کد خبر: 156308 |

تشریح ارزش اقتصادی فرودگاه‌ها‌ در مناطق

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بابیان اینکه فرودگاه‌های کشور به‌صورت مستمر نوسازی و بهسازی می‌شود، گفت: از آنجایی‌که میزان استهلاک در بخش‎های مختلف فرودگاهی بسیار بالا است، لذا بهسازی و نوسازی باید در همه زمینه‎های فرودگاهی اعم از سیستم‎های ناوبری، ارتباطی، فنی و عملیاتی، حوزه عوامل پروازی (باند و اپرون) و ترمینال‎های فرودگاهی، به صورت مستمر انجام شود.

تین نیوز

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بابیان اینکه فرودگاه‌های کشور به‌صورت مستمر نوسازی و بهسازی می‌شود، گفت: از آنجایی‌که میزان استهلاک در بخش‎های مختلف فرودگاهی بسیار بالا است، لذا بهسازی و نوسازی باید در همه زمینه‎های فرودگاهی اعم از سیستم‎های ناوبری، ارتباطی، فنی و عملیاتی، حوزه عوامل پروازی (باند و اپرون) و ترمینال‎های فرودگاهی، به صورت مستمر انجام شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، حسین اسفندیاری با بیان مطلب فوق گفت: در حمل ‌و نقل هوایی فرآیندهایی برای بهبود کیفیت و ارتقای خدمات وجود دارد. این فرآیندها بر اساس روش‌های شناخته‌شده بین‌المللی است که روش ASQ ( Airport Service Quality ) یکی از آنهاست و رتبه‌بندی فرودگاه‌ها از دیدگاه اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها ( ACI ) بر همین مبنا صورت می‌پذیرد.

وی گفت: بر اساس این شاخص‌های تعریف‌شده، میزان رضایتمندی مسافران از انواع تسهیلات و خدمات موردبررسی قرارگرفته و در دوره‌های سه‌ماهه ارائه می‌شود و بر مبنای آن اقدامات لازم جهت ارتقای سطح خدمات در فرودگاه‌ها انجام می‌پذیرد.

به گفته اسفندیاری هم‌اکنون شرکت فرودگاه‌ها در دو فرودگاه پرترافیک مهرآباد و مشهد این طرح را اجرایی کرده و در گام بعدی تصمیم دارد سایر فرودگاه‌های بزرگ را هم به‌وسیله این طرح ارزیابی کرده و نسبت به ارتقاء سطح خدمات آن‌ها اقدام کند.

وی در بخش دیگر سخنانش بابیان اینکه، راه‌اندازی برخی فرودگاه‌ها در برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نبوده است اما به دلیل سیاست‌های دولت مبنی بر ایجاد توسعه اقتصادی، اجتماعی و ... در مناطق خاص کشور این فرودگاه‌ها احداث و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، گفت: بنابراین با این دیدگاه فرودگاه به‌عنوان موتور محرک توسعه هر منطقه موجب ایجاد رشد و توسعه از ابعاد مختلف در آن مناطق می‌شود. اساساً وجود فرودگاه و برقراری پرواز است که موجب می‌شود نخبگان، دانشگاهیان، مقامات دولتی، پزشکان، تجار و کارآفرینان و غیره برای ارائه خدمت در این مناطق حضور یابند.

اسفندیاری ادامه داد: ثابت‌شده است که اگر در کشور و منطقه و حتی شهری حمل ‌و نقل هوایی درستی وجود نداشته باشد، هیچ‌کدام از اشخاص نامبرده تمایلی به رفت ‌وآمد در آن منطقه پیدا نمی‌کنند، زیرا امروز زمان بیشترین اهمیت را برای مردم دارد و کسی دیگر نمی‌تواند برای آمد‌و‌شد ساعت‌ها و روزها وقت بگذارد.

این مقام مسئول گفت: لذا از این منظر فرودگاه ارزش اقتصادی زیادی برای این مناطق ایجاد می‌کند، لیکن با توجه به هزینه‌های بسیار زیاد بهره‌برداری از فرودگاه‌ها، تعداد عمده‌ای از این فرودگاه‌ها به لحاظ پوشش هزینه‌ها اقتصادی به شمار نمی‌روند.

اسفندیاری همچنین خاطرنشان کرد: اقتصادی نبودن فرودگاه‌ها دلیلی بر کاهش عزم دولت برای توسعه و حمایت از این صنعت نیست اما واقعیت این است که توازنی بین میزان درآمدها و هزینه‌های جاری در فرودگاه‌های کشور وجود ندارد.

وی تأکید کرد: البته در سایر کشورهای دنیا نیز، دولت‌ها برای پیشبرد توسعه در مناطق هدف‌گذاری شده، فرودگاه و حمل‌ونقل هوایی را ایجاد و ما به ازای هزینه‌های اقتصادی و خدمات آن‌ها را جبران می‌کند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: «نیاز به فرودگاه در مواقع بحرانی مانند زلزله که در استان‌های غربی کشور به‌ویژه کرمانشاه شاهد آن بودیم، ضرورت بیشتری پیدا می‌کند و در زلزله کرمانشاه این موضوع به‌شدت حس شد.»

اسفندیاری همچنین اضافه کرد: فعال کردن فرودگاه‌های کوچک و برقراری پروازهای بیشتر منوط به وجود ناوگان مناسب در کشور است که هم‌اکنون مورد توجه سازمان هواپیمایی کشوری قرارگرفته و سیاست‌های آن سازمان در راستای توسعه این ناوگان و برقراری پرواز از طریق مدل HUB and spoke است (مدلی که بر اساس آن در هر منطقه پرواز از فرودگاه‌های کوچک به فرودگاه‌های بزرگ برقرار و درنتیجه امکان دسترسی مردم برای همه پروازها میسر شود.)

اسفندیاری ضمن تأکید بر استفاده از توان مشاوران و پیمانکاران داخلی، در نهایت گفت: به‌هرحال دانش طراحى، ساخت و مدیریت فرودگاه‌ها به روش بهینه روزبه‌روز در جهان در حال افزایش و گسترش است و ما نیز برای ارتقای دانش خود باید از تجربیات سایر کشورها نیز استفاده کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.