| کد خبر: 154387 |

درخشش حافظ و سعدی بر نقشه‎های هوایی

با ثبت نام حافظ و سعدی بر روی نقشه‎های هوایی جهان، از هر نقطه جهان که هواپیماها به مقصد شیراز پرواز کنند نام این دو شاعر بلند آوازه ایرانی روی نقشه هوانوردی به نمایش در می‎آید.

تین نیوز

با ثبت نام حافظ و سعدی بر روی نقشه‎های هوایی جهان، از هر نقطه جهان که هواپیماها به مقصد شیراز پرواز کنند نام این دو شاعر بلند آوازه ایرانی روی نقشه هوانوردی به نمایش در می‎آید.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی فرودگاه‎های استان فارس، از 18 آبان 96 تمامی پروازهای ورودی به شیراز از طریق دو نقطه‎ای که با نام حافظ و سعدی نامگذاری شده اند، مجاز به فرود شده‎اند به این ترتیب به طور میانگین در مدت 24 ساعت، حداقل 100 مرتبه نام این دو ستاره ادب و فرهنگ پارسی بر روی فرکانس بین‎المللی فرودگاه شیراز بر زبان خلبانان جاری و در تمامی نقشه‎های هوانوردی بین‎المللی ثبت خواهد شد.

نامگذاری نقاط در نقشه‎های هوانوردی از سوی سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) در قالب یک کتاب منتشر شده در سطح جهانی انجام می‎شود. در این مورد اسامی نقاط پروازی به صورت تصادفی از ترکیب حروف انگلیسی انتخاب می‎شود. پیش از این عنوان حافظ ( HAFEZ ) نیز وجود داشت که بر روی نقطه‎ای در یکی از کشورهای آفریقایی نامگذاری شده بود.

بررسی سند ایکائو نشان داد که عنوان سعدی ( SADIA ) نیز در میان اسامی منتشر شده وجود دارد برای همین با همت متخصصان ایرانی تلاش شد که این دو نام را بر فراز شیراز ثبت شود. به این ترتیب با تلاش نماینده ایران در دفتر قاهره پس از طی مراحلی، نام HAFEZ به شیراز منتقل شد و در نهایت با همکاری مدیریت پیام‎های هوانوردی ایران، از دو نام HAFEZ و SADIA برای نامگذاری نقاط شروع دستورالعمل ورود پروازها به فرودگاه بین‎المللی شیراز استفاده شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین 0 0

    بسیارعالی،واقعا دست ایراندوستان بانی این کار درد نکنه.