| کد خبر: 151942 |

مه‎آبادی در مراسم گرامیداشت روز آتشنشانی و ایمنی

نگاه تحولی شرکت فرودگاه‎ها به ارتقای دانش و مهارت آتشنشانان

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی در مراسم گرامیداشت روز ایمنی و آتش نشانی با تاکید بر اینکه توجه به سلامت جسمی، ارتقای دانش و مهارت آتشنشانان فرودگاهی بسیار مهم است، از درنظر گرفتن نگاه تحولی نه بهبودی به این حوزه خبر داد.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی در مراسم گرامیداشت روز ایمنی و آتش نشانی با تاکید بر اینکه توجه به سلامت جسمی، ارتقای دانش و مهارت آتشنشانان فرودگاهی بسیار مهم است، از درنظر گرفتن نگاه تحولی نه بهبودی به این حوزه خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، رحمت الله مه  آبادی که صبح امروز 30 مهر در مراسم بزرگداشت روز ملی ایمنی و آتشنشانی سخن می گفت با بیان اینکه بیش از 70 درصد سوانح هوایی در جهان در فرودگاه ها و هنگام نشست و برخاست اتفاق می افتد تاکید کرد: توجه به ارتقای سطح ایمنی زمینی و بهبود عملکرد واحدهای آتشنشانی و نجات فرودگاهی از اهمیت بسزایی برخوردار است و توجه به ارتقای سطح ایمنی در شرایطی که ما با رشد فزاینده و دو رقمی ترافیک طی سه ساله گذشته مواجه هستیم اهمیت این امر را چند برابر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ آمادگی سخت افزاری و نرم افزاری برای مواجه با انواع سوانح هواپیمایی در محدوده فرودگاه ها و نجات و حفظ جان سرنشینان هواپیماها موجب افزایش ضریب ایمنی پروازهای ترانزیت بر فراز کشور است، گفت: شرایط حاکم در سوانح هواپیمایی به نحوی است که سرعت عمل نیروهای آتشنشانی و نجات فرودگاهی بسیار حیاتی است و اهمیت فراوانی در تعداد بازماندگان سانحه خواهد داشت. اهمیت سرعت عمل نیروهای آتشنشانی برای اجرای عملیات آتشنشانی و نجات در سطح فرودگاه ها در حدی است که بر این اساس ایکائو شاخصی به نام RESPONSE TIME برای این نیروها تعریف کرده است که حداکثر 3 دقیقه برای اطفای حریق حاضر شوند.

وی با اشاره به اینکه سرعت عمل تحت تأثیر دو عامل اصلی کیفیت نیروی انسانی و تجهیزات است، عنوان کرد: این دو شاخص طی کمتر از سه سال گذشته مورد توجه جدی مدیران شرکت بوده است.

مه آبادی توضیح داد: توجه به سلامت و آمادگی جسمانی و همچنین ارتقای سطح دانش و مهارت‌های کارکنان آتشنشانی برای شرکت اهمیت زیادی دارد و تأمین تجهیزات آمادگی جسمانی کارکنان و برگزاری دوره‌های آموزشی و تمرین‌های مهارتی در تمام فرودگاه‌ها با همین هدف انجام شده است که در تمام این موارد نگاه تحولی بوده نه بهبودی. در حوزه تأمین ماشین‌آلات نیز اقدامات، تحولی بوده است.

وی درعین حال با بیان اینکه شاخص RESPONSE TIME موجب شده که تجهیزات و خودروهای این سرویس در فرودگاه ها متفاوت و خاص باشند، گفت: با سرمایه گذاری 80 میلیارد تومانی خرید تعداد قابل توجهی از ابرخودروهای مدرن آتشنشانی و تأمین تجهیزات استاندارد نجات انجام شده است.

مه آبادی با بیان اینکه باید قبل از وقوع رویدادها اطمینان از عملکرد کارکنان و ماشین آلات و تجهیزات و مدیریت موثر آتشنشانی حاصل شود، گفت: این امر توجه ما را به فاکتور مهم مانورها و شبیه‌سازی‌ها جلب می کند که خوشبختانه مدیریت آتشنشانی و مدیران فرودگاه‌ها در این زمینه هم مطابق برنامه‌ها، وظایف خود را انجام داده‌اند. تمام این اقدامات سرانجام سطحی از کارایی خدمات آتشنشانی هواپیمایی( LEVEL of PROTECTION ) در یک فرودگاه را طبق اسناد ایکائو تعیین می‌کنند که از آن به عنوان CAT یا طبقه بندی فرودگاه یاد می‌شود که تلاش ما واقعی کردن این فاکتور است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه با تاکید بر رعایت آداب و فضایل حرفه‌ای که در شرکت به نام دیسیپلین از آن یاد می شود، افزود: ادب تمرین دادن نفس به ارزش هاى اخلاقى و فضیلت نیز دستاورد تمرین نفس به ادب است. ادب ظرافت و دقت در عمل و اقدامات است و بهترین شکل ممکن هر عمل را ادب آن عمل مى‏نامند. مثلا ادب غذا خوردن در اسلام این است که با نام خداوند شروع و با حمد الهى پایان یابد و از پرخورى بپرهیزد.

وی ادامه داد: ادب در شغل ما همان رعایت استانداردها و دستورالعمل‌ها فضیلت نیزهمان حرفه‌ای شدن است که اصرار به اجرای دقیق و مستمر استانداردها و دستورالعمل‌ها ما را حرفه‌ای می کند. البته ارزش واقعی ادب در کارهاى اختیارى مشخص می‌شود و در واقع ادب ناب همین است.

مه آبادی تاکید کرد: اگر بتوان کاری را با شیوه‌ها و اشکال مختلف انجام داد؛ بهترین شکل ممکن آن عمل را ادب مى‏نامند که البته حرفه‌ای شدن در صنعت ما هم آدابی دارد و گرفتن گواهینامه و برگزاری مانورها از جمله این آداب است.

وی با اشاره به برگزاری مانور ایمنی در ساختمان شرکت فرودگاه ها گفت: برگزاری مانورها در تمام فرودگاه‌ها نیز از جمله برنامه‌ها و اقدامات مستمر شرکت بوده است.

وی در ادامه به یادآوری درخواست ها و انتظارات مطرح شده از سوی مدیریت شرکت فرودگاه ها در حوزه ایمنی و آتشنشانی در مراسم سال گذشته پرداخت و گفت: سال گذشته ضمن تأکید بر ضرورت داشتن نگاه اقتصادی در برنامه های توسعه و اداره روزمره امور، قرار شد تجاری سازی خدمات آتشنشانی و نجات در دستور کار شرکت قرار گیرد و معاونت برنامه ریزی و نظارت و مدیریت آتشنشانی مشترکاً طرحی را در این زمینه ارائه دهند. در این زمینه ذکر شد که این امر نیز یک رفتار حرفه‌ای است چرا که در اسناد ایکائو نیز به درآمدزایی خدمات ایمنی و آتشنشانی اشاره شده است.

مه آبادی افزود: همچنین مدیریت ایمنی و حوزه های مرتبط ملزم به ارائه توصیه های ایمنی از جمله نصب تابلوها و استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاع رسانی برای انتشار پیام ها و هشدارهای ایمنی در فرودگاه ها و در سطوح مختلف شرکت به منظور افزایش ایمنی و اجتناب از وقوع خطر و تبعات سوء آن شدند.

وی به بیان درخواست های امسال خود از حوزه ایمنی پرداخت و گفت: توسعه ادب سازمانی که همانا توسعه دیسیپلین و حرفه‌ای شدن مدیریت و کارکنان این حوزه است باید مورد توجه خاص باشد و معاونت عملیات فرودگاهی و مدیرکل آتشنشانی موظفند ضمن استفاده از تجربه و رویکردهای جهانی، شاخص‌ها و برنامه لازم برای تحقق این هدف را تهیه کنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها همچنین با ابراز خرسندی از رونمایی اولین گواهینامه ویژه خودروهای آتشنشانی فرودگاهی در این مراسم از صدور این گواهینامه به عنوان غفلت سنواتی یاد کرد.

وی ادامه داد: نگاه به ایمنی زمینی در این دوران، نگاهی علمی، حرفه‌ای و سیستمی است که مخاطبان ما را به فعالیت در سطحی مناسب از ایمنی امیدوار می کند.

از کارکنان آتشنشانی و هدایت زمین هواپیما برگزیده تقدیر شد

در این مراسم همچنین با حضور اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از آتشنشانان نمونه فرودگاهی تقدیر شد.

به این ترتیب سیدعلی بالاصفت به عنوان آتشنشان نمونه از فرودگاه مهرآباد، مهران عزیزیان از فرودگاه شیراز، مهدی فضائلی پور از فرودگاه مشهد به دلیل ترویج فرهنگ ورزش و آمادگی جسمانی، علی ترکی زاده از فرودگاه بندرعباس به عنوان مدیر اپرون نمونه، مسعود خان احمدلو از فرودگاه زنجان دارنده مقام قهرمانی جهان در رشته جودو، روح الله هادی نژاد از فرودگاه یزد به عنوان طراح نرم افزار مدیریت ایستگاه، محمدرضا حاجی علیزاده از فرودگاه کرمان در زمینه بهسازی و نگهداری خودروها، فضائل بخشی زاده از فرودگاه اردبیل و احمد سپهری راد از فرودگاه ارومیه با اهدای تندیس مورد تقدیر قرار گرفتند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.