| کد خبر: 151427 |

آتشنشانان فرودگاهی؛ حافظان گمنام ایمنی مسافران هوایی

وقتی از آتشنشانان نام برده می‎شود بیش از هر چیز آتشنشانان شهری به ذهن می‎آید و شاید تنها فعالان فرودگاهی و حمل و نقل هوایی با وجود گروهی از آتشنشانان در فرودگاه‎ها آشنا باشند. گروهی که با وجود گمنامی نقش بسیار زیادی در حفظ ایمنی فرودگاه‎ها و پروازها دارند و خود از عوامل رتبه‎بندی فرودگاه‎ها از نظر ایمنی محسوب می‎شوند؛ متغیری که نقشی اساسی در ایجاد رغبت در شرکت‎های هواپیمایی برای استفاده از آن فرودگاه را دارد.

تین نیوز

وقتی از آتشنشانان نام برده می‎شود بیش از هر چیز آتشنشانان شهری به ذهن می‎آید و شاید تنها فعالان فرودگاهی و حمل و نقل هوایی با وجود گروهی از آتشنشانان در فرودگاه‎ها آشنا باشند. گروهی که با وجود گمنامی نقش بسیار زیادی در حفظ ایمنی فرودگاه‎ها و پروازها دارند و خود از عوامل رتبه‎بندی فرودگاه‎ها از نظر ایمنی محسوب می‎شوند؛ متغیری که نقشی اساسی در ایجاد رغبت در شرکت‎های هواپیمایی برای استفاده از آن فرودگاه را دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، طبق آمارهای موجود بیش از 70 درصد سوانح هوایی در داخل فرودگاه یا اطراف آن رخ می‎دهد و اینجاست که می‎توان به اهمیت حضور و مهارت آتشنشانان فرودگاهی پی‎برد.

اما آیا تفاوتی هم میان وظایف و مهارت‎های آتشنشانان فرودگاهی و شهری وجود دارد؟

7 مهر روز ملی آتشنشانی و ایمنی است اما به دلیل مصادف شدن با ایام محرم برگزاری بزرگداشت این روز برای آتشنشانان فرودگاهی به 30 مهر موکول شده است به همین مناسبت و در پیشواز از این بزرگداشت، روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفتگویی را با مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما ترتیب داده است.

حمید حاجی بیگی در مورد این تفاوت گفت: عمده ترین تفاوت این دو آتشنشانی در شدت سانحه است؛ چراکه هنگام بروز آتش سوزی در سطح شهر، زمان بیشتری در اختیار آتشنشانان برای اطفای حریق وجود دارد، اما در آتشنشانی فرودگاهی سرعت و میزان سوانح به اندازه ای بالاست که تنها 3 دقیقه برای حضور در محل و اقدام به کنترل و اطفای حریق فرصت دارند.

وی افزود: با توجه به حجم بالای سوختی که در بال هواپیما وجود دارد، در زمانی که هواپیما دچار سانحه می‎شود گاه شدت آتش سوزی به 600 درجه سانتیگراد نیز می رسد. از این رو، آتشنشانان فرودگاهی باید در کوتاهترین زمان ممکن، حریق را کنترل کنند.

مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما، تجهیزات و نیروی انسانی را دو عامل اساسی در بحث آتشنشانی فرودگاهی عنوان کرد، گفت: سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو)، در سند 9137 خود تجهیزات ویژه واحدهای آتشنشانی فرودگاهی را مشخص کرده است و همه فرودگاه ها باید تجهیزات خود را مطابق با آن تامین کنند. به عنوان مثال خودرویی که در آتشنشانی فرودگاهی مورد استفاده قرار می گیرد، از یک طرف باید ظرفیت بسیار زیادی برای ذخیره مواد خاموش کننده داشته باشد که باید این مواد را با سرعت و تا 3 دقیقه به محل حادثه برساند و از طرفی هم با وجود این سنگینی و سرعت، باید توانایی لازم برای عبور از موانع و مناطق صعب العبور را داشته باشد.

وی همچنین در رابطه با نیروی انسانی گفت: نیروی انسانی متخصص در آتشنشانی فرودگاهی اهمیت زیادی دارد؛ چراکه باید در اسرع وقت خود را به محل حادثه برساند؛ چنین فردی نیازمند هوش و قدرت تصمیم گیری بالاست و از طرفی باید از علومی چون ریاضی، فیزیک و کامپیوتر نیز اطلاعاتی داشته باشد و این اطلاعات را نیز به روز نگه دارد.

حاجی بیگی با بیان اینکه اکنون امکانات و تجهیزات آتشنشانی فرودگاه‎های کشور در سطح استاندارد بین المللی قرار دارد، گفت: برای آمادگی هر چه بیشتر آتشنشانان واحدهای آنها را در همه فرودگاه ها مجهز به تجهیزات ورزشی کرده ایم و آنها ملزم به انجام ورزش با این دستگاه ها هستند تا هنگام انجام وظیفه، با جسم و روانی آماده و ورزیده وارد عمل شوند.

وی از دیگر اقدامات برای توانمندسازی کارکنان آتشنشانی را اعزام آنها به دوره های آموزشی تخصصی خارج از کشور عنوان کرد و گفت: پیش از این، کارکنان را در دوره های آموزشی در کشور سنگاپور شرکت دادیم و حال نیز پیگیر توسعه و ادامه روند کلاس های آموزشی تخصصی تر آنها هستیم.

حاجی بیگی در پایان با تاکید بر ضرورت وجود امکانات لازم برای آموزش و تمرین آتشنشانان فرودگاهی در فضایی نزدیک به واقعیت گفت: اصلی ترین تجهیزات برای داشتن تمرینات واقعی، سیمیلاتور هواپیماست که خوشبختانه دستور تهیه آن مصوب شده است و در حال پیگیری خرید این تجهیزات هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.