| کد خبر: 151045 |

فرودگاه سنندج؛ با ظرفیتی بالا چشم انتظارATR ها

مدیر فرودگاه‎های استان کردستان با اشاره به ظرفیت‎های بالای فرودگاه سنندج در حوزه‎های ناوبری هوایی، نیروی انسانی و ابنیه، تاکید کرد که کمبود ناوگان هواپیمایی موجب شده است که از امکانات و سرمایه‎گذاری‎های این فرودگاه بهره‎برداری کافی نشود.

تین نیوز

مدیر فرودگاه‎های استان کردستان با اشاره به ظرفیت‎های بالای فرودگاه سنندج در حوزه‎های ناوبری هوایی، نیروی انسانی و ابنیه، تاکید کرد که کمبود ناوگان هواپیمایی موجب شده است که از امکانات و سرمایه‎گذاری‎های این فرودگاه بهره‎برداری کافی نشود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، محسن سیف‎زاده با بیان اینکه فرودگاه سنندج امروز از نظر تجهیزات و دستگاه‎های ناوبری از مجهزترین فرودگاه‎های کشور است، گفت: ساخت فرودگاه سنندج سال 1345 شروع شد و در سال 1350 با کمترین امکانات و ابنیه و پروازهای محدود در سطح دو تا سه پرواز هفتگی عملیاتی شد. در سال‎های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توسعه فرودگاه در زمینه‎های مختلف شامل سیستم‎های ناوبری، سطوح پرواز، ابنیه و نیروی انسانی شدیم و در طی چندین مرحله طول باند فرودگاه از کمتر از 2000 به 3100 متر رسید و اکنون این فرودگاه دارای مجهزترین دستگاه‎های کمک ناوبری و طول باند کافی است.

مدیر فرودگاه های کردستان در بیان وضعیت کنونی فرودگاه سنندج گفت: سال گذشته توانستیم ترمینال فرودگاه را بهسازی اساسی کنیم و به این ترتیب تا شش سال آتی ظرفیت لازم را برای خدمت رسانی تامین خواهد کرد. همچنین ابنیه مورد نیاز ساختمان ترمینال در سال های اخیر تغییرات زیادی کرده است و اکنون 3500 متر ترمینال ورودی، عمومی و ترانزیت داریم.

وی با اشاره به اینکه این فرودگاه دارای 54 نیروی اداری، مالی و عملیاتی و 20 نیروی خدماتی است ضمن تاکید بر توانمندی این فرودگاه در حوزه منابع انسانی گفت: خوشبختانه فرودگاه سنندج توانسته است منشا تربیت نیروهای توانمندی باشد که اکنون در ستاد شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران مشغول به کار هستند.

او با بیان اینکه در دو سال اخیر پروازهایی از سنندج به سلیمانیه عراق و ترکیه انجام شده است، افزود: در این مدت پروازهای خارجی را از پروازهای داخلی جدا کرده ایم و اکنون ترمینال پروازهای خارجی دارای امکانات گذرنامه، گمرک و غیره است.

سیف‎زاده با اشاره به اینکه اکنون 20 پرواز رفت و برگشت هفتگی متعلق به شرکت‎های هما، ایران ایر، کیش ایر، آسمان و قشم ایردر فرودگاه سنندج انجام می‎شود، گفت: این تعداد پرواز پاسخگوی نیاز مسافران نیست. فرودگاه سنندج که فعال‎ترین فرودگاه استان کردستان است در شرایط نامناسب‎بودن جاده‎های استان و نبود راه‎آهن دارای اهمیت خاص و پتانسیل بالایی است. درعین حال با وجود داشتن ظرفیت برای انجام چهار پرواز روزانه، به دلیل محدودیت ناوگان نتوانسته‎‎ایم بیش از دو پرواز روزانه را پوشش دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه شرکت‎های هواپیمایی به فرودگاه‎های کوهستانی مانند این فرودگاه رغبت کمتری نسبت به فرودگاه‎های مسطح دارند، افزود: به دلیل شرایط خاص توپوگرافی منطقه، تنها هواپیماهای متوسط و بدنه باریک مانند ATR و فوکر 100 می‎توانند از فرودگاه سنندج استفاده کنند که به تدریج هواپیماهای فوکر 100 هم در حال از رده خارج شدن هستند و ما پیگیر اختصاص هواپیمای ATR از زمستان امسال به این فرودگاه هستیم.

وی افزود: در سال‎های گذشته به منظور تشویق شرکت های هواپیمایی برای برقراری پرواز در این فرودگاه استانداری کردستان، امتیازاتی چون اعطای وام کم بهره را در دستور داشت که با قطع شدن این امتیازات رغبت این شرکت ها برای استفاده از فرودگاه سنندج از بین رفته است.

مدیر فرودگاه های کردستان با بیان اینکه جانمایی فرودگاه با توجه به ویژگی‎های منطقه در بهترین جای ممکن انجام شده است، گفت: خوشبختانه از نظر تجهیزات و ابنیه مشکلی نداریم ولی به دلیل کمبود ناوگان با وجود تقاضای بالای پرواز از نصف ظرفیت موجود استفاده می‎شود و از امکانات و سرمایه‎گذاری‎های انجام شده در این فرودگاه استفاده کافی نمی‎شود.

وی همچنین به همکاری خوب شهرداری سنندج در رفع موانع و گودال‎های اطراف باند فرودگاه اشاره کرد و گفت: فرودگاه سنندج با وجود داشتن سطوح پروازی مناسب در استریپ‎سازی‎ها و موانع اطراف باند مشکلاتی داشت که توانستیم طی تفاهمنامه ای با شهرداری و بخش خصوصی بخشی از موانع و گودال‎های اطراف را رفع کنیم و از حداقل استانداردها برخوردار شویم. مواردی جزیی از زهکشی هم در حد 12 درصد باقی مانده است و تا پایان امسال انجام خواهد شد.

سیف‎زاده فرودگاه سنندج را فرودگاهی استخوان‎دار با ظرفیت بالا در سیستم‎های کمک ناوبری، ابنیه و نیروی انسانی دانست و افزود: یکی از اولویت‎های اصلی ما در سال جاری ساخت جاده حفاظتی در ضلع غربی فرودگاه است که می‎تواند در تامین امنیت فرودگاه مؤثر باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.