| کد خبر: 60069 |

استاندار ایلام خبر داد:

اشتیاق شرکت های خارجی برای اجرای اتصال ایلام به راه آهن سراسری

تین نیوز | استاندار ایلام گفت: چندین شرکت خارجی پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای و رفع احتمالی تحریم ها، برای اجرای طرح اتصال ایلام به راه آهن سراسری ابراز تمایل کرده اند.
 
محمدرضا مروارید در صبحانه کاری با علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: طرح اتصال ایلام به راه آهن سراسری در سفر دولت قبل به این استان مصوب شده بود و مطالعات آن نیز از دو سمت اسلام آباد و اندیمشک انجام گرفته است.

وی افزود: طول خط آهن ایلام از سمت اسلام آباد غرب 87 کیلومتر است که تاکنون نقشه 19 کیلومتر آن تهیه شده و در روزهای پایانی دولت گذشته نیز کلنگ احداث آن به زمین زده شد.

استاندار ایلام یادآور شد: قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مجری احداث خط آهن اسلام آباد تا مرز خسروی در استان کرمانشاه برای اجرای 25 کیلومتر از مسیر اسلام آباد به ایلام نیز تعیین شد که این قرارگاه با توجیه اقتصادی نبودن و پایین بودن قیمت پیشنهادی حاضر به اجرای آن نشد.

مروارید ادامه داد: محدودیت های مالی دولت یازدهم باعث شد روند اجرای این طرح ادامه پیدا نکند، ولی مقام های استان در طول ماه های گذشته با چندین شرکت روسی، فرانسوی، چینی و اوکراینی برای اجرای این طرح مذاکراتی انجام دادند و ویژگی ها و نقشه های طرح نیز به آنها ارایه شد.

وی تاکید کرد: طی دو سه هفته گذشته، شرکت های مختلف با توجه به نتیجه حاصل شده در مذاکرات هسته ای و رفع احتمالی تحریم ها برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده و همگی مشتاق انجام این طرح ریلی هستند.

استاندار ایلام گفت: برخی از این شرکت ها خواستار اجرای طرح اتصال ایلام به راه آهن سراسری به شکل B.O.T هستند که قابل انجام نیست و احداث آن از طریق قرارداد فاینانس مد نظر مسوولان کشور و استان است.

مروارید یادآور شد: مقام های وزارت راه ادامه این مسیر تا مرز مهران را مد نظر داشته باشند چرا که مسوولان عراقی در مذاکرات متعدد اعلام آمادگی کرده اند در صورتی که خط ریلی تا مرز مهران امتداد یابد آنان نیز این مسیر را به با توجه به انتخاب کربلا به عنوان مرکز راه آهن این کشور تا این شهر ادامه دهند.

وی اظهار کرد: فاصله مهران تا کربلا 160 کیلومتر است که به دلیل هموار بودن مسیر و وجود دشت های وسیع در منطقه اجرای راه آهن با سهولت بسیار بیشتری انجام می شود.

استاندار ایلام افزود: اتصال ایلام به راه آهن سراسری یکی از آرزوهای دیرین و تاریخی مردم استان است و همواره در ملاقات با مسوولان ارشد کشور این مطالبه به حق را خواستار شده اند که امیدواریم با نظر مثبت دولت تدبیر و امید و تخصیص اعتبارهای مورد نیاز این مهم محقق شود.

مروارید خاطرنشان کرد: مسیر اندیشمک نیز برای اتصال ایلام به راه آهن سراسری مطرح است که طول آن 250 کیلومتر بوده و در صورت اجرا خط آهن غرب کشور از اندیشمک به میاندوآب متصل می شود.

وی در بخش دیگری تکمیل بزرگراه کرمانشاه - حمیل - ایلام - مهران را از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی در استان ایلام برشمرد و گفت: بخش های از این مسیر تاکنون اجرا شده ولی با اعتبارات کنونی تکمیل آن زمان بر است و در صورت استفاده از قرارداد فاینانس اجرای آن با سرعت بیشتری دنبال می شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: احداث تونل قلاجه نیز در مراحل پایانی است که می تواند به عنوان مسیر جایگزین در کاهش حجم ترددها میان دو استان ایلام و کرمانشاه مطرح باشد که با هماهنگی های صورت گرفته با مسوولان استان کرمانشاه این جاده تا اسلام آباد غرب سه خطه خواهد شد.
وی گفت: یکی از جاده های ارتباطی استان که همواره با حوداث رانندگی روبرو است مسیر ایلام - دره شهر - آبدانان است که به دلیل کوهستانی بودن و عرض کم جاده شاهد حوادث دلخراشی در این منطقه هستیم.

مروارید اضافه کرد: با احداث تونل کبیرکوه بخش قابل توجهی از پیچ های خطرناک این مسیر حذف می شود ولی با اعتبارات کنونی بهره برداری از این تونل به طول می انجامد که امیدواریم وزارت راه در تخصیص اعتبارات این طرح همکاری بیشتری داشته باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.