| کد خبر: 56095 |

گفتگوی اختصاصی تین نیوز با مدیرکل دفتر نظارت و نگهداری آزادراه های سازمان راهداری

◄ تعیین تکلیف نرخ عوارضی های ۹۴ در تیرماه / تلاش برای لغو مالیات بر آزادراه ها

تین نیوز | میزان تردد در آزادراه های کشور در سال 93، زمان اعلام نرخ جدید عوارضی های سال 94،
عدم افزایش نرخ عوارض قطعه قم-گرمسار در سال جاری، چالش سازمان راهداری با سازمان دارایی بر سر لغو مالیات بر آزادراه ها، دلایل افزایش زمان تکمیل آزادراه قزوین- شت و تجهیز آزادراه ها به سیستم پرداخت عوارض الکترونیک تا پایان سال جاری از جمله مسایل مطرح شده در  گفتگو با مدیرکل دفتر نظارت و نگهداری آزادراه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

محمد امین نصرالهی زاده، مدیرکل دفتر نظارت و نگهداری  آزادراه های سازمان راهداری  و حمل و نقل جاده ای، دارای مدرک مهندسی پایه یک در رشته عمران و مدیرکل دفتر نظارت بر آزادراهی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است. وی پیشتر مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان قزوین و قم بوده است.

در گفتگوی شبکه خبری صنعت حمل و نقل(تین نیوز) با وی امروز اول تیر سال 94  مسائل روز و پیش روی آزادراه های کشور در سال جاری و عملکرد سال 93 مورد بررسی قرار گرفته است.

تین نیوز: برآیند آزادراه های کشور در سال 93 چطور بوده است؟
تعداد آزادراه های کشور تا پایان سال 93 به حسب آزادراه تهران-شمال، 26 عدد است که 19 مورد از آنها به صورت مشارکتی و هفت آزادراه تحت تملک دولت است. از جمله آن می توان به آزادراه بندرعباس- بندر شهید رجایی اشاره کرد که دروازه عوارضی آن در حال ساخت است و به محض تکمیل اخذ عوارض اجرا خواهد شد.

شایان ذکر است میزان درآمد حاصل از آزادراه ها در سال گذشته حدود 370 میلیارد تومان و میزان تردد در آزادراه های مشارکتی طی سال گذشته حدود 197 میلیون تردد بوده است که نسبت به سال 92 حدود 2.6 درصد رشد داشته است.

همچنین آزادراه قزوین - زنجان با 31 میلیون تردد، و اختصاص 15.7 درصد کل تردد در آزادراهای کشور در رتبه اول قرار دارد و پس از آن تهران - ساوه و کرج - قزوین در رتبه های بعدی هستند و کمترین میزان تردد متعلق به کنار گذرشمالی مشهد با یک میلیون و 800 هزار نفر تا پایان سال گذشته است.

تین نیوز: نحوه محاسبه عوارض و درآمد آزادراه ها در سال گذشته چگونه بوده است؟
کمیسیونی متشکل از دفتر اقتصاد حمل و نقل وزارتخانه، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و بخش مشارکت کننده، میزان عوارضی هر سال را تعیین می کنند. نرخ عوارضی آزادراه از بهمن 92 افزایش قیمت نداشته است. اما پس از بررسی مجدد عوارضی ها در خرداد سال جاری، نرخ پیشنهادی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به وزارت راه و شهرسازی فرستاده شد تا در صورت تایید وزیر، مورد اجرا قرار گیرد.

* تکلیف نرخ عوارضی 94 در تیرماه روشن می شود

تین نیوز: میزان افزایش نرخ عوارض برای سال 94 را چقدر در نظر گرفته اید؟ نرخ عوارضی سال 94 کی مشخص می شود؟

نرخ عوارضی آزادراه ها برای سال 94 در تیرماه مشخص خواهد شد. اما باید این نکته را در نظر داشت که هرچه میزان درآمد پایین تر باشد دوران مشارکت بیشتر خواهد شد. لذا قیمت ها باید واقعی باشد اگرچه در برخی آزادراه ها کف قیمت عوارضی به قدر پایین است که افزایش 20 درصدی یا بیشتر نرخ نیز قیمت عوارضی را به واقعیت نزدیک نمی کند.

تین نیوز: با توجه به افتتاح قطعه قم-گرمسار از آزادراه حرم تا حرم در اسفند سال 93 و کشمکش های آن زمان بر سر نرخ عوارضی چه برنامه ای برای تعیین عوارضی این آزادراه در نظر گرفته اید؟
در سال گذشته ما با اعتراض رانندگان کامیون و تریلی با ادعای قیمت بالای عوارضی این قطعه روبرو بودیم که رفته رفته آنها نیز توجیه شدند. اما نرخ عوارضی قطعه قم- گرمسار در سال 94 افزایش پیدا نخواهد کرد. زیرا این پروژه در اسفند سال گذشته افتتاح شده است. آزادراه حرم تا حرم پروژه بسیار خوبی است و نقش مفیدی در کاهش سوانح، وقت و سوخت ایفا می کند. همچنین با توجه احداث کنارگذر جنوبی تهران حد فاصل چرم شهر تا آبیک و اتصال آن به آزادراه حرم تا حرم این پروژه را تکمیل خواهد کرد.

* تلاش برای لغو مالیات بر آزادراه ها

تین نیوز: موضع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به اعتراض شرکت های آزادراهی به نرخ بالای مالیات چیست؟

سازمان راهداری همسو و همگام با شرکت های آزادراهی است و در واقع استان ها نسبت به میزان اخذ مالیات بر شرکت های آزادراهی به طور سلیقه ای برخورد می کنند. به همین خاطر تا کنون دو جلسه با مدیران عامل شرکت های آزادراهی تشکیل داده ایم و از طریق تشکیل کمیته در نظر داریم پس از جمع بندی جلسات با معاون امور مالیاتی سازمان جلسه ای برای عدم پرداخت مالیات از سوی سرمایه گذار در پروژه های ملی برگزار شود.

تین نیوز: با توجه به اهمیت ساخت 11 کیلومتر باقی مانده از آزدراه قزوین- رشت و پیشینه جنابعالی در منصب مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین، مدت ساخت و قیمت عوارضی آن را چقدر پیش بینی می کنید؟ دلایل طولانی شدن ساخت پروژه چیست؟
تملک اراضی، تامین منابع مالی، شرایط اقلیمی، توپوگرافی منطقه، از جمله این موارد هستند اما مسئله اصلی تامین مالی است که می توان بر اساس آن زمان بندی دقیق انجام داد.

زمان سفر حد فاصل قزوین تا رشت پس از افتتاح 127 کیلومتر از این آزادراه در سال 88 از هفت ساعت به یک ساعت و نیم کاهش یافت و این 11 کیلومتر نیز جزء ضروریات آن است و تکمیل آن نیز بسته چگونگی تامین مالی پروژه دارد که در حالت عادی، این پروژه می تواند سه ساله تکمیل شود و به بهره برداری برسد.

در حال حاضر عوارضی آزادراه قزوین-رشت به طول 127 کیلومتر، چهار هزار تومان است. اما ابتدا سرمایه گذار باید پیشنهاد خود را مطرح کند و تعرفه بر اساس آن شکل می گیرد. سود مشارکت سه درصد بالاتر از سود بانکی برای ایجاد انگیزه است و وزارتخانه حق کاهش یا افزایش نرخ عوارضی را دارد.

تین نیوز: یکی از مشوق های وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاری، واگذاری حریم راه به منظور فعالیت اقتصادی است. طبق قانون، سرمایه گذار در چه مواردی می تواند از آن استفاده کند؟
به غیر از اخذ عوارض، حق امتیاز تابلوهای تبلیغاتی، امتیاز ساخت مجتمع های خدماتی-رفاهی و پمپ بنزین در اختیار شرکت قرار می گیرد. اما این امتیازات، شامل ساخت مجتمع مسکونی نمی شود.

* برنامه ریزی برای تجهیز کلیه آزادراه ها به ETC تا پایان سال 94

تین نیوز: برنامه سازمان برای یکپارچه سازی سیستم ETC و تجهیز کلیه آزادراه ها به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض چیست؟

نصرالهی: در حال حاضر سه آزادراه تهران - پردیس، تهران - قم و اهواز - بندرعباس مجهز به دروازه ETC هستند که از طریق یک تگ قابل شناسایی و رفت و آمد هستند. همچنین طبق برنامه باید تمام آزادراه ها به سیستم پرداخت عوارض الکترنیک یا همان ETC مجهز شوند که در این زمینه تفاهم نامه های آن بین بانک ها با دفتر فناوری اطلاعات در حال امضا شدن است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.