| کد خبر: 160691 |

خادمی:

◄ مطمئنم قطعه 1 آزادراه تهران-شمال تا پایان سال افتتاح نمی‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌ها اعلام کرد: 2 هزار و 775 کیلومتر انواع راه و راه‌آهن تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌ها اعلام کرد: 2 هزار و 775 کیلومتر انواع راه و راه‌آهن تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌ها در نشست خبری صبح امروز (17 بهمن ماه) به تشریح عملکرد شرکت ساخت طی یک سال گذشته پرداخت.

وی بابیان اینکه 278 هزار کیلومتر انواع مسیرهای جاده‌ای و ریلی در کشور وجود دارد، گفت: از این رقم 221 هزار کیلومتر راه روستایی و 2 هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی است که از این رقم نیز  17 هزار کیلومتر آن بزرگراه است.

مدیرعامل شرکت ساخت با توضیح اینکه تعهد این شرکت تحویل 41 هزار کیلومتر انواع ریل و راه است، بیان کرد: از این رقم 15 هزار  و 500 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و 14 هزار 330 کیلومتر عملیات در حال اجرا و 11 هزار 300 کیلومتر پروژه شروع نشده که بعد از تأمین منابع مالی آغاز می‌شود.

خادمی ادامه داد: 27 هزار میلیارد تومان قرارداد موجود شرکت ساخت است و برای اتمام آن 50 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و تکمیل این قراردادها در دوره 4 تا 5 ساله انجام خواهد شد.

خادمی توضیح داد که شرکت ساخت باید 41 هزار کیلومتر از تعهدات خود را به پایان برساند که برای تکمیل آن 140 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین عنوان کرد که این پروژه‌ها منجر به اشتغال‌زایی 70 هزار نفر به‌صورت مستقیم خواهد شد.

او در خصوص وضعیت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی گفت: 2 هزار 600 کیلومتر از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تا 6 ماه نخست سال آینده به اتمام خواهد رسید که هزار کیلومتر آن راه روستایی و 850 کیلومتر آن راه اصلی و 237 کیلومتر آن آزادراه است و 516 کیلومتر مسیر ریلی که مربوط به 5 استانی است که قرار بود ریل بعد از سال‌ها به آن‌ها برسد.

خادمی خبر داد که اکنون پروژه‌های اقتصادی مقاومتی به پیشرفت 77 درصدی رسیده است.

او با اشاره به اینکه 2 هزار و 600 کیلومتر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد ، تصریح کرد: تا به امروز 80 درصد تخصیص مالی پروژه‌های شرکت ساخت انجام‌شده است و در بخش ریلی 67 درصد منابع مالی اختصاص‌یافته و در بخش آزاده راه 30 درصد که به‌طورکلی میانگین تخصیص اعتبارات به 80 درصد می‌رسد.

خادمی به پروژه‌های افتتاحی در دهه فجر و تا پایان سال اشاره کرد و گفت: 2 هزار و 775 کیلومتر انواع راه و راه‌آهن تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید که از این رقم 265 کیلومتر آن مسیر ریلی است.

وی ادامه داد: راه‌آهن کرمانشاه در هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و همچنین مسیر ریلی ارومیه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر خبر داد که در بخش بزرگ‌راه‌ها و راه‌های اصلی 568 کیلومتر مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و همچنین هزار 942 کیلومتر راه روستایی در همین زمان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت خاطرنشان کرد: قطعه چهارم کنارگذر جنوبی تهران تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و بدین ترتیب در سالی که گذشت حدود 100 کیلومتر آزادراه مورد بهر برداری قرارگرفته است.

خادمی  در ادامه نشست خبری در خصوص ادعای رئیس بنیاد مستضعفان مبنی  بر ورود چینی‌ها به قطعه سوم آزادراه شمال گفت: صحبت ایشان مربوط به قطعه سوم آزادراه است نه قطعه اول که اکنون با پیمانکاران ایرانی در حال تکمیل است.

وی با اشاره به ورود چینی‌ها به قطعه سوم آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: در سفر آقای سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان به چین مذاکراتی با یک شرکت چینی برای تأمین منابع موردنیاز ساخت قطعه سوم انجام‌شده است اما این تأمین مالی تنها برای سهم بنیاد مستضعفان در پروژه آزادراه تهران – شمال خواهد بود.

وی با اعلام اینکه بنیاد مستضعفان هنوز به‌طور رسمی درباره مذاکرات و تفاهمات با این شرکت چینی برای تأمین منابع مالی ساخت قطعه سوم به وزارت راه و شهرسازی چیزی را اعلام نکرده است گفت:قطعه سوم آزادراه تهران-شمال سنگین‌ترین قطعه این پروژه محسوب می‌شود و قطعخ اول مهم‌ترین و تأثیرات گذارترین قطعه. چراکه این قطعه در کاهش ترافیک نقش بسیار مؤثری دارد و طول مسیر را از 90 کیلومتر به 30 کیلومتر کاهش می‌دهد.

خادمی هم‌چنین با توضیح اینکه وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت در این پروژه کارفرما نیست و نظارت عالی را انجام می‌دهد، در خصوص تأخیر پیش‌آمده در تحویل این پروژه گفت: کارفرمای آزادراه تهران-شمال بنیاد مستضعفان است و بنیاد است که پیمانکاران را انتخاب می‌کند بنابراین وزارت راه و شهرسازی در مدیریت اجرای این پروژه هیچ نقشی ندارد.

وی ادامه داد: البته نمی‌خواهیم تأخیر در اجرای این پروژه را کوتاهی بنیاد مستضعفان عنوان کنیم چراکه حجم عملیات در تمام جبهه‌ها مطلوب است اما در حال حاضر پیش‌بینی برای زمان افتتاح این قطعه بسیار سخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه مطمئنم قطعه 1 آزادراه تهران-شمال تا پایان سال به افتتاح نمی‌رسد و امکان تردد خودرو در این مسیر وجود ندارد  گفت: اگر زودتر از موعد به افتتاح برسد قاعدتاً ایمن نخواهد بود.

وی با اشاره به عواملی که باعث تأخیر در افتتاح این پروژه شد، گفت: در برخی از مناطق در این مسیر امکان عملیات اجرایی در طول ساعات شب وجود ندارد چراکه مردم منطقه به این موضوع معترض هستند و وزیر راه و شهرسازی هم در راستای رعایت حقوق شهروندی این اعتراض مردم را مطالبات به‌حق دانسته است.از سوی دیگر در برخی از مناطق مسیر قطعه 1 آزادراه تهران – شمال امکان انفجار وجود ندارد چراکه می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. همچنین به دلیل سرمای بسیار زیاد در حال حاضر نمی‌توان عملیات رویه بتنی را انجام داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص آورده دولت در پروژه آزادراه تهران – شمال، گفت: آورده دولت تاکنون 1600 میلیارد تومان بوده است و تاکنون در این پروژه 2800 میلیارد تومان هزینه شده است.

خادمی همچنین درباره کاهش بودجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به‌عنوان عمرانی‌ترین مجموعه وزارت راه و شهرسازی گفت: بودجه هنوز تصویب نشده است و احتمال تغییراتی را در بودجه مصوب سال 97 می‌دهیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.