| کد خبر: 153873 |

◄ شاه کلید ترانزیت هند در دست ایران

سوراب کومار سفیر هند در ایران با حضور در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و دیدار با خیرالله خادمی مدیرعامل این شرکت، زمینه‌های همکاری هند با این شرکت را اعلام کرد.

تین نیوز

سوراب کومار سفیر هند در ایران با حضور در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و دیدار با خیرالله خادمی مدیرعامل این شرکت، زمینه‌های همکاری هند با این شرکت را اعلام کرد. بخش اصلی صحبت‌های این مقام هندی با خادمی بر سر همکاری‌های احتمالی در کریدور شمال جنوب بود.

کریدور شمال-جنوب مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است. این کریدور یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.

سوراب کومار سفیر هند در ایران با اشاره به اهمیت کریدور شمال-جنوب گفت: حمل بارهای آزمایشی در این مسیر و نتیجه فوق‌العاده آن، سبب شده تا در هند جلسات و گردهمایی‌های بسیاری برای معرفی این کریدور و منافع آن به سرمایه‌گذاریان هندی برگذار شود.

در این دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به سفر اخیرش به هند گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که زمینه‌های همکاری مساعد بسیاری برای همکاری در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل دو کشور وجود دارد.

خیرالله خادمی پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان که با سرمایه‌گذاری هند در حال انجام است را از فعال‌ترین پروژه‌های کشور دانست و گفت: این پروژه با دو هزار نیروی انسانی و 1200 دستگاه ماشین‌آلات با هزینه 500 میلیارد تومان تا به حال 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، اتصال این مسیر ریلی را به افغانستان هدف بعدی دولت دانست و گفت: تا سال 1397، صد کیلومتر از این مسیر ریل‌گذاری خواهد شد.

خیرالله خادمی با اشاره به سفرش به روسیه گفت: در این سفر بر ترانزیت کالا از هند به روسیه از طریق کریدور شمال-جنوب تأکید شد. این کریدور در حال حاضر از بندرعباس تا قزوین فعال است و مسیر قزوین تا رشت نیز در دست احداث است و تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید. قسمت دیگر این خط ریلی هم از رشت تا آستارا به طول 170 کیلومتر است که با احداث این بخش در نظر داریم به جمهوری آذربایجان، روسیه و اروپا متصل شویم.

او یادآور شد: هند کالا و خدمات خود را از طریق دریا ترانزیت می‌کند که بسیار زمان بر و پرهزینه است. با فعال شدن کریدور شمال-جنوب نه تنها زمان ترانزیت کالای هند به نصف کاهش خواهد یافت، بلکه هزینه ترانزیت نیز به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

سفیر هند در این دیدار همچنین از تشکیل کمیسیون مشترک بین دو کشور در ماه مارس خبر داد که در آن وزیر امور خارجه هند با وزیر اقتصاد و دارایی ایران برای تعامل بیشتر بین دو کشور مذاکره خواهند کرد.

سوراب کومار با تاکید بر اهمیت راه‌آهن چابهار-زاهدان برای کشورش، مقدمات حضور شرکت سرمایه‌گذاری هندی در این پروژه را در حال انجام دانست و ابراز تمایل کرد تا خود نیز از این پروژه بازدید داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان 0 0

    سلام علیکم
    هند در پروژه های ریلی ایران سرمایه گذاری نکرده بلکه در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است. در خصوص راه آهن چابهار زاهدان نیز تفاهم نامه و مذاکراتی فیمابین وجود داشته ولی تاکنون به توافق و قراداد نرسیده است.