| کد خبر: 13639 |

زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و هوایی، محور مذاکره با طرف ایتالیایی

امضای قراردادهای ۱۰ تا ۲۰ ساله با ایتالیا

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدوارم با ایتالیا به یک توسعه گسترده و پایدار برسیم، ما صرفاً به دنبال شرکای تجاری نیستیم بلکه شرکایی می‌خواهیم که بلندمدت باشند بر همین اساس قراردادهایی با کشورایتالیا به امضا رسانده ایم که ۱۰ تا ۲۰ ساله است و این قراردادها بر پایه برد- برد است. این رویکرد دولت ایران نسبت به توسعه روابط خود با سایر کشورها است.

عباس آخوندی درنشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا با تشکر از سفیر ایتالیا در تهران به خاطر برگزاری چنین همایشی و تشکر از مهمان‌نوازی ایتالیایی‌ها در سفر دو هفته پیش هیات ایرانی به این کشور اظهار داشت: ایران همواره نقطه تلاقی بین شرق و غرب آسیا بوده است. اگر جاده ابریشم را در اختیار داریم یک اتفاق تصادفی نیست؛ این تاریخ است که می‌گوید ایران نقطه تعادل در منطقه بوده است و در چندین سال گذشته برخی از کشورها تلاش کردند به صورت تصنعی این نقطه تعادل را تغییر دهند. البته بی‌تدبیری برخی از مقامات داخلی به این امر کمک کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که نقطه تعادل در منطقه ایران است و ایران باید یک کشور قدرتمند باشد. بر همین اساس من این ملاقات‌ و سفرها را فقط تجاری نمی‌بینم بلکه از نظر سیاسی هم یک تغییر رویکرد نشان می دهد.
وی با اشاره به صحبت‌های وزیر حمل و نقل ایتالیا در خصوص اتصال شرق و غرب از طریق ایران گفت:  امروز در پی آن هستیم که جاده ابریشم را دوباره به صورت مدرن در بخش‌های ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی احیا کنیم. خوشبختانه زمینه‌های خوبی را در این خصوص در کشور داریم و صحبت‌های مفیدی نیز با طرف‌های ایتالیایی انجام داده‌ایم.

آخوندی با اشاره به خرید هواپیما از ایتالیا گفت: دو قرارداد بزرگ در زمینه هوانوردی امضا کرده ایم که یکی از آنها خرید هواپیما از ایتالیا بود اما فقط محدود به خرید هواپیما از این کشور نیستیم و می خواهیم توسعه فرودگاه‌ها و ناوبری را نیز با این کشور آغاز کنیم.

آخوندی ادامه داد: در بحث توریسم  به دنبال نقاط مشترک هستیم و در زمینه حمل و نقل ریلی با توجه به پیشرفت ایتالیا مخصوصاً در حوزه قطارهای سریع‌السیر گفت‌وگوهای خوبی داشته‌ایم؛ به طوری که قرار شده یک شرکت ایتالیایی مسیر راه آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان و بالعکس را انجام دهد.
وی ادامه داد: عمده هدف ما در حوزه حمل و نقل ریلی چند موضوع است که یکی از آنها کامل کردن تمام خطوط ریلی است و دیگر آنکه با توجه به توسعه صنایع و معادن ایران می‌بایست برخی از ترابری جاده‌ای به بخش ریل جابجا شود. در زمینه حمل و نقل حومه‌ای نیز ما تاکنون هیچ کاری انجام نداده‌ایم به طور مثال در حومه تهران چهار میلیون نفر زندگی می‌کنند که هر روز به تهران در حال رفت و آمد هستند. برای حمل و نقل این افراد باید برنامه‌ریزی شود وباید با سیستم حمل و نقل درون شهری و مترو به صورت هماهنگ عمل کنند.

آخوندی ادامه داد: طرح جامعی را برای حمل و نقل جاده‌ای آغاز کرده‌ایم که مهم‌ترین بخش آن شناسایی ۱۰ کریدور حمل و نقل است که این کریدورها دارای مشکلات متنوعی هستند به طور مثال در برخی از این کریدورها وضعیت جاده‌ها مناسب نیست و در برخی دیگر از آنها بخش‌های مفقوده داریم. ما به دنبال تکمیل سرویس و تامین بخش‌های مفقوده هستیم و آماده‌ایم که با کشورهایی که در این حوزه تمایل دارند همکاری کنیم.
وی افزود:در حوزه دریا بحث‌های بسیار مهمی داریم. با توجه به توسعه فاز ۲ و ۳ بندر شهید رجایی و بندرعباس و توسعه بندر چابهار که به منظور ایجاد کریدوری برای اتصال و تامین حمل و نقل دریایی کشورهای افغانستان و پاکستان است طرح های توسعه‌ای را در نظر گرفته‌ایم.

آخوندی تاکید کرد:در حوزه مسکن دارای مشکلات بسیار زیادی هستیم به طوری که ۱۸ میلیون از جمعیت ایران در مناطقی زندگی می کنند که فاقد امکانات شهری مناسب هستند. برای همین مذاکراتی را برای توسعه امکانات شهری با طرف‌های خارجی آغاز کرده‌ایم.
آخوندی با اشاره به قطار سریع‌السیر تهران – مشهد گفت: برای خط راه‌آهن سریع‌السیر تهران – مشهد  یک سافتلون با چینی‌ها انجام داده‌ایم که مایل هستیم همان را با ایتالیایی‌ها نیز به مرحله اجرایی درآوریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مدیر عامل شرکت حمل و نقل 0 0

    قابل توجه معاونت حمل و نقل سازمان راهداری و مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه هاى مرزى که اسم شان فقط متولى ترانزیت میباشد…

  • عضو اتاق 0 0

    انصافی کدام یک از مدیران کل پایانه های استانهای مرزی کشور در حد مدیر عمل میکنند. اینها مبصری هستند که فقط کارشان بهم ریختن نظام اداری و ایجاد تنش اداری در سازمان هستند. البته جناب اقای مهندس کشاورزیان نیز خوشبختانه هیچ اشرافی را ندارند و…