| کد خبر: 96222 |

عضو هیات مدیره پژوهشکده حمل‌ونقل در گفت‌وگو با تین‌نیوز مطرح کرد:

◄سکون ۲۰ ساله حمل بار ریلی

تین‌نیوز| عضو هیات مدیره پژوهشکده حمل‌ونقل در گفت‌وگو با تین‌نیوز، با بیان اینکه در حمل‌ونقل ریلی مسافری، در سال‌های اخیر توسعه نسبی مشاهده می‌شود، می‌گوید: کیفیت سفرهای ریلی در این مدت افزایش داشته و میزان‌ خدمات‌دهی در کوپه‌ها نیز نسبت به قبل رضایت‌بخش‌تر است.
 
به گزارش تین‌نیوز، علیرضا سیدوکیلی با اشاره به اینکه برخی واگن‌هایی که به تازگی به حمل‌ونقل ریلی مسافری کشور اضافه شده‌اند نیز در ابعاد مختلف به توسعه یافتگی نزدیک‌تر هستند، می‌گوید: شروع به کار این قبیل واگن‌ها با قطارهای سبز و سیمرغ بود که هم‌اکنون قطارهای فدک و زندگی هم به این آمار اضافه شده است.
 
او می‌افزاید: اما شرایط در حوزه باری به گونه دیگری دنبال می‌شود؛ این بدان معنا است که صنعت حمل بار ریلی کشور در سال‌های اخیر آنچنان متحول نشده و سرویسی که به صاحبان بار ارائه می‌شود نسبت به 20 سال قبل تغییر چندانی نداشته است.
 
او با بیان اینکه در نهایت کیفیت خدمات و سرویس به عنوان شاخصی برای سنجش چگونگی عملکرد واگن‌های باری و مسافری به شمار می‌رود، می‌گوید: این مقایسه نشان می‌دهد که برخلاف آنچه از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود، وضعیت واگن‌های باری در سال‌های اخیر سکون بیشتری را تجربه کرده و ارزیابی این دو بخش از طریق تعداد واگن‌ها شاخص مناسبی نیست.
 
این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: البته واقعیت موجود بیانگر آن است که در حوزه پایتخت و حومه و کلان‌شهرها، مردم خدمات بهتری دریافت می‌کنند و این مساله به شرایط اقتصادی – اجتماعی کشور بازمی‌گردد.
 
در واقع مردم این نواحی خدمات اجتماعی بهتری دریافت می‌کنند و تبعا حمل‌ونقل ریلی نیز از این امر مستثنی نیست.
 
به گفته سیدوکیلی، در رابطه با واگن‌های باری باید به این مساله نیز پرداخته شود که آیا در میزان باری که به برای جابه‌جایی به راه‌آهن سپرده می‌شود افزایش قابل توجهی اتفاق افتاده است؟
 
سهم راه‌آهن از حمل‌ونقل باری کشور حدود 30 میلیون تن، معادل 8 درصد حجم کل بار است که در 20 سال اخیر تغییر چندانی را تجربه نکرده است.
 
در میان هم تولیدکنندگان غلات، مواد معدنی و سوخت اصلی‌ترین مشتریان ریل به شمار می‌روند؛ اما به مرور همین تولیدکنندگان اقدام به تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و جابه‌جایی بخشی از مواد خود از راه جاده کردند.
 
علت بروز این رخداد هم حصول اعتماد برای صاحبان بار در خصوص حمل به موقع و منظم است تا بتوانند از مشکلات ناشی از ریل در امان بمانند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.