| کد خبر: 93397 |

◄دست دولت‌ برای فاینانس ۵۰ میلیارد دلار‌ی پروژه‌ها باز است

تین‌نیوز| يك نماينده مجلس، تأمين منابع مورد نياز براي تكميل پروژه‌هاي ريلي و ساخت ۱۰۰۰ كيلومتر راه‌آهن در سال از محل فاينانس و صندوق توسعه ملي را يك ضرورت دانست و گفت: مجلس دست دولت را براي ۵۰ ميليارد دلار جهت فاينانس پروژه‌ها باز گذاشته است.
 
به گزارش تین نیوز؛ مهرداد بائوج با بیان اینکه ‌راه‌آهن به‌عنوان يك شريان ارتباطي مؤثر، جايگاه ويژه‌اي را در رشد و توسعه اقتصادي كشورهاي جهان به خود اختصاص داده است، گفت: بخش حمل‌ونقل ريلي قابليت حمل انبوه بار و مسافر، صرفه‌جويي در مصرف انرژي، سرعت‌هاي بالا و ايمني بيشتر را دارد و اين موضوع توجه دولت‌ها و كشورها را به ‌ويژه در سال‌هاي اخير به خود معطوف كرده است.
 
عضو كميسيون برنامه‌و‌بودجه مجلس با اشاره به اينكه نقش حمل‌ونقل ريلي نسبت به بخش‌هاي ديگر حمل‌ونقلي از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است، گفت: تامين منابع مورد نياز براي بخش‌هاي مختلف حمل‌ونقل كشور از مواردي است كه دولت و مجلس نسبت به اختصاص آن اهتمام ويژه دارند.
 
او در ادامه با اشاره به اینکه تاكنون قوانين و مصوبه‌هاي مربوط به اختصاص منابع و تسهيلات از سوي مجلسي‌ها براي اين بخش در جهت توسعه خطوط ريلي پيگيري و تا حدود زيادي عملياتي شده است اما به نظر مي‌رسد كه هنوز كافي نبوده و نيست، گفت: ‌كسري بودجه در بسياري از پروژه‌هاي عمراني وجود دارد، اما اين مشكل در حوزه حمل‌و‌نقل ريلي مشهودتر است.
 
لاهوتی افزود: در اين راستا لازم است دولت و ‌خصوصاً وزارت راه‌و‌شهرسازي نهايت همكاري و پيگيري‌ها را براي اين موضوع داشته باشند.
 
عضو كميسيون برنامه و‌ بودجه با اشاره به سوانح رانندگي در كشور و سقوط اخير اتوبوس حامل سربازان در محور سيرجان – ني‌ريز‌ گفت: قطعاً با توسعه ريلي به عنوان حمل و‌نقل ايمن و انتقال سهم جابه‌جايي مسافر از جاده به ريل، شاهد كاهش ارقام سوانح رانندگي خواهيم بود.
 
لاهوتي تأكيد كرد: براي تحقق اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ بايد هم دولت و هم صندوق توسعه ملي نهايت حمايت‌ها را از‌ صنعت ريلي داشته باشند.
 
‌او ‌با بيان اينكه يكي از خواسته‌هاي اصلي مردم ‌توسعه خطوط ريلي است، گفت:‌ مجلس دست دولت را براي ۵۰ ميليارد دلار جهت فاينانس كردن پروژه‌ها باز گذاشته است.
 
به گفته لاهوتی، وزارت راه و شهرسازي با اولويت قراردادن پروژه‌هاي ريلي‌، مي‌تواند با استفاده از فاينانس پروژه‌هاي ريلي را تكميل كرده و به بهره‌برداري برساند.
 
او با بیان اینکه قطعاً توسعه ريلي‌ كاهش سوانح رانندگي ‌را به دنبال خواهد داشت، گفت: خبر دارم كه مديران سيستم حمل‌ونقل ريلي درصدد هستند همزمان با توسعه خطوط، ‌سرمايه‌گذاران زيادي را به اين بخش دعوت كنند؛ بنابراين اميدواريم در راستاي برنامه‌ها و سياست‌هاي راه‌آهن، ضمن تبادل با كشورهاي خارجي‌ بتوانند ميزان ترانزيت را از طريق كريدورهاي موجود به كشورهاي منطقه افزايش دهند‌.
 
عضو كميسيون برنامه و بودجه بیان کرد: موقعيت جغرافيايي ايران موجب شده تا ما به يك منطقه گردشگري‌ در ميان كشورهاي دنيا تبديل شويم، بنابراين نياز است بخش‌هاي مختلف حمل‌ونقلي آن به خصوص بخش ريلي از لحاظ زيرساختي تكميل شده و خدمات با كيفيتي را به مسافران به ويژه مسافران خارجي ارائه دهد.
 
لاهوتي ‌اظهار کرد: با توجه به قابليت‌هاي بازرگاني و گردشگري اغلب استان‌هاي كشور‌، برقراركردن خطوط ريلي به صورت دو خطه و پر سرعت، زمينه را‌ براي توسعه بيشتر ‌ترانزيت و سرازير شدن سرمايه‌هاي داخلي و خارجي و حضور مداوم بخش خصوصي براي تكميل پروژه‌ها فراهم مي‌كند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.