◄ رشد ترانزیت ریلی در راستای اقتصاد مقاومتی
تیننیوز|مرز ریلی سرخس در سال گذشته سهم ۸۵ درصدی در ترانزیت ریلی کشور داشت و با رشد ۱۵۰درصدی نسبت به سال ۹۳ یکمیلیونو۲۰۰هزار تن کالا به کشورهای آسیانه میانه از این مرز ترانزیت شد.
به گزارش تیننیوز٬ با توجه به اینکه ترانزیت کالا مهمترین منبع درآمدی بخش ریلی کشور بهشمار میآید، راهآهن در این زمینه برنامههای گستردهای در دو سال اخیر داشته و موفق هم شده ترانزیت ریلی کشور را در دو سال سه برابر کند. اهمیت این مساله زمانی دوچندان میشود که به اهمیت ترانزیت در سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری پی ببریم.
راهآهن به عنوان پاکترین و ایمنترین مد حملونقلی، به خودی خود مصداق اقتصاد مقاومتی است، اما زمانی که از ترانزیت سخن گفته میشود، این تطابق چندین برابر میشود، چراکه ترانزیت در حوزه ریلی به دلیل بهصرفه بودن و پاک بودن با سایر حوزهها قابل مقایسه نیست.
آمار سال ۹۴ نشان میدهد که ترانزیت در این سال نسبت به سال گذشته خود یعنی سال ۹۳، رشد ۹۷درصدی داشته و حمل بار ترانزیتی از ۷۲۷هزار تن در سال ۹۳ به یکمیلیونو۴۳۷هزار تن در سال ۹۴ رسید. این درحالی است که سال گذشته آمار ترانزیت در مجموع شقوق حملونقل کاهش یافت.
اما مهمترین مرز ترانزیت ریلی کشور مرز سرخس است که حدود ۸۵درصد ترانزیت ریلی کشور از این مرز انجام میشود و ظرفیت بسیار خوبی در این مرز برای تبادل و جابهجایی بار وجود دارد.
در سال ۹۴ یکمیلیونو۲۰۰هزار تن کالا از طریق سرخس به کشورهای آسیانه میانه ترانزیت شد که رشد ۱۵۰درصدی را نسبت به سال قبل داشته است؛ در عین حال ظرفیت راهآهن سرخس در سالهای گذشته سهمیلیونو۵۰۰ تن بوده که این ظرفیت تا دوبرابر و به میزان هفتمیلیون تن ارتقا یافت.
محمدهادی ضیائیمهر مدیرکل راهآهن سرخس با تأکید بر این نکته که ایجاد ظرفیت در مرز سرخس با فعالیت شبانهروزی همکارانم محقق شده است٬ به سایت وزارت راه گفت: در همین راستا رکورد مبادله کالا به تعداد ۵۷۰ واگن در شبانهروز با راهآهن ترکمنستان ثبت شد که پذیرش هفتمیلیون تن بار در سال از این طریق ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه حجم فعالیتهای اقتصادی منجر به صادرات از این مرز ریلی حدود ۱۵میلیون دلار در سالهای ۹۳ و ۹۴ بوده است٬ افزود: ایستگاه راهآهن سرخس در اردیبهشتماه سال ۷۵ افتتاح شد و در ۲۰ سالی که از افتتاح این ایستگاه میگذرد خوشبختانه در این مدت روابط تجاری مطلوبی با کشورهای آسیای میانه ایجاد شده است.
تخفیفهای ۱۵ تا ۵۰درصدی برای عبور کالا از ایران
ضیایی مهر یکی از دلایل عمده افزایش ترانزیت را سیاست جدید وزارت راه وشهرسازی و راهآهن در قبال تخفیف به مشتریان و شرکتهای بینالمللی عنوان و اظهار کرد: در روابط مطلوبی که با راهآهن کشورهای آسیای میانه و اعمال سیاستهای تعرفهای انجام دادیم، تخفیفات ۱۵ تا ۵۰درصدی برای عبور کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه را اعمال کردیم.
وی همچنین کاهش ساعت حرکت قطار از سرخس تا بندرعباس را نیز یکی دیگر از دلایل تمایل شرکتهای حملونقلی برای استفاده از شبکه ریلی ایران دانست و گفت: خوشبختانه قطارهای برنامهای سرخس-بندرعباس یکی از اقدامات شایستهای بود که صورت گرفت و توانست زمان یک هفتهای را به ۵۳ ساعت کاهش دهد.
مدیرکل راهآهن ناحیه خراسان یادآور شد: از طریق تخفیف تعرفهها توانستیم کالاهای صادراتی غیرنفتی کشور را از طریق مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه حمل کنیم که این صادرات شامل ۲۰درصد مصالح ساختمانی و ۲۷درصد مواد غذایی بوده است.
در بند ۱۰ سیاستهای اقتصادی مقاومتی نگاه ویژهای به موضوع ترانزیت شده است و از آنجا که اصولا ترانزیت معنایی جز راهآهن ندارد باید به موضوع ترانزیت ریلی بیش از پیش پرداخت چراکه آنچه در حوزه ترانزیت سودآوری دارد، ترانزیت ریلی است.
در مقابل رشد ترانزیت جادهای کشور بهدلیل مصرف سوخت، فرسودگی راهها و تبعات آلایندگیهای محیطزیستی منافعی برای کشور کسب نمیکند و فقط ترانزیت ریلی به نفع منافع ملی کشور خواهد بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.