| کد خبر: 65149 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ ناتوانی بخش خصوصی از خرید واگن نو

تین نیوز | دبیر انجــمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در صنعت حمل و نقل ریلی گفت: برای بالا بردن سرعت حمل و نقل ریلی باید برنامه ریزی دراز مدت صورت گیرد همچنان که درصنعت حمل و نقل جاده ای این اتفاق رخ داده است.

غلامحسین عبداللهی سروی در گفتگو با تین نیوز با بیان اینکه برای بالا بردن سرعت در صنعت حمل و نقل ریلی باید خیلی از مسائل مورد توجه قرار گیرد، گفت: دو عامل خطوط و واگن در افزایش سرعت حمل و نقل  تاثیر گذارند.

وی افزود: تعمیر و نگهداری خطوط یکی از عوامل بالا بردن سرعت در حمل و نقل باری است. اما تعویض خط و ریل علاوه بر هزینه زیاد، زمان بر نیز است.

واگن های فرسوده توانایی سیر اقتصادی را ندارند
دبیر انجــمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته عنوان داشت: در سال های گذشته به  علت تحریم، قطعات در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی گرفت و این امر باعث بالا رفتن عمر ناوگان باری کشور شد.

عبداللهی با اشاره به اینکه سقف سرعت مجاز حرکت قطار باری در اکثریت قریب به اتفاق بلاک های کشورما 60 کیلومتر بر ساعت است، بیان داشت: واگن های فرسوده توانایی سیر اقتصادی را ندارند  و این امر باعث می شود که برخی  استاندارهای صنعت افت کند.

وی ابراز داشت: در دنیا ناوگان هایی که عمر بالایی دارند را به جای بازسازی از رده خارج می کنند زیرا واقعیت این است که حتی اگر با بازسازی مناسب بتوان تا  45 سال از این واگن ها استفاده کرد اما بازسازی هم برای شرکت ها هزینه دارد.

این کارشناس ریلی با بیان اینکه بخش خصوصی با شرایط امروز نمی تواند واگن نو وارد کند، ابزار داشت: برای بالا بردن سرعت سیر باید حمایت های دولتی در کنار استاندارهای جهانی قرار گیرد.

گفتنی است در این خصوص محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با برخی نمایندگان مجلس گفته بود: در بخش باری باید ۶۱۸ لکوموتیو خریداری شود که دارایی راه‌آهن در حال حاضر ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو و دارایی بخش خصوصی نیز ۷۰ دستگاه لکوموتیو است.

مدیر عامل راه آهن عنوان داشته بود: علاوه بر این خرید ۲۸ دستگاه واگن باری و ۱۵۰۰ واگن مسافری در بخش خصوصی نیز برنامه ریزی شده است که باید با ورود بخش خصوصی این نیاز تامین شود. البته خرید لکوموتیو به دلیل اینکه صرفه اقتصادی ندارد باید در اختیار دولت باشد ضمن اینکه دولت باید در بخش‌های توسعه قطارهای سریع، برقی و حومه ای سرمایه گذاری‌های جداگانه داشته باشد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.