| کد خبر: 61625 |

مدیرعامل راه آهن تشریح کرد:

◄ ارتباط زیرساخت های ریلی با توسعه اقتصادی / تجربه چین و آمریکا در رشد اقتصادی با توسعه راه آهن

تین نیوز | در چهارمین جلسه سال 94 اتاق فکر ریلی که شنبه، 31 مردادماه با حضور مدیران صنعت ریلی کشور برگزار شد، بررسی ارتباط زیر ساخت های ریلی با توسعه اقتصادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز، در این جلسه، محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن، مهرداد تقی زاده رییس اتاق فکر ریلی، سید حسن موسوی‌نژاد مدیر عامل رجا، سید محمد راشدی معاون مسافری راه آهن و جمعی از کارشناسان، مدیران و فعالان شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی حضور داشتند.

در این نشست، پورسیدآقایی ضمن قدردانی از ارائه چنین موضوعی در اتاق فکر ریلی گفت: این جریان که حمل و نقل ریلی توسعه را باخود همراه داشته و یا بالعکس توسعه باعث بوجود آمدن صنعت حمل و نقل ریلی شده است خیلی مشخص نیست اما می شود بر اساس اسناد و مدارک نتیجه گیری کرد که راه آهن عامل توسعه بوده است.

مدیرعامل راه آهن عنوان کرد: ادبیات قرن 19 مراجعه شود نشان می دهد که دلیل پیشرفت آمریکا راه آهن بوده است. مسئولین آمریکا بارها و بارها اذعان داشته اند که در قرن 19 وجود راه آهن دلیل قدرت یافتن آنها بوده است. باور کنیم توسعه یافتگی یک کشور با توسعه یافتگی راه آهن آن کشور لازم و ملزوم هستند و این قانون در تمام دنیا وجود دارد و استثنا هم ندارد.

وی با اشاره به حمل و نقل کشور چین تصریح کرد: در چند سال گذشته که جهان در یک رکود اقتصادی به سر می برد مسئولین و کارشناسان چینی راه حل برون رفت کشور خود را از رکود و رسیدن به یک رشد اقتصادی را راه آهن دیدند؛ لذا  با سرمایه گذاری دراین حوزه رشد اقتصادی خود را بالا بردند.

معاون وزیر راه با بیان اینکه باید به سراغ سرمایه گذاری در این صنعت رفت بیان داشت: اهمیت احداث و سرمایه گذاری در راه آهن در تبعات ناشی از آن است، تبعاتی مانند افزایش گردشگری، توسعه مناطق محرم، اشتغال زایی و صرفه جویی اقتصادی و غیره.

پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که در شرایطی که بر اساس آمار، کشور ما توان 250 تا 300 کیلومتر احداث راه آهن را دارد چرا باید دنبال سرمایه گذار باشیم، بیان داشت: دو نکته قابل توجه وجود دارد اول آنکه این 250 تا 300 کیلومتر در شرایطی از اقتصاد وجود دارد که همه متغیرها ثابت بوده و هیچ تغییری در روند اقتصادی کشورها رخ ندهد و دوم اینکه می توان به شرایط، جهت داد.

وی ابراز داشت: دولت می تواند متغیرها را جابه جا کرده و مسیر را تغییر دهد همچنان که در مقوله مسکن و بهداشت این اتفاق افتاده است. حال باید رفت و بررسی کرد و دید کدام پارامتر را باید تغییر داد تا نتیجه همان باشد که ما می خواهیم.

در ادامه مهرداد تقی زاده رییس اتاق فکر ریلی ابراز داشت: امروزه در زبان، شعار اولویت ریلی می دهیم ولی عملا با مبالغ موجود شاهد چیزی نیستیم لذا باید چنین اتفاقی بیفتد.

عباس قربانعلی بیک معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن نیز در این جلسه گفت: بعد از داشتن سرمایه، مسئله اساسی که باید بدان توجه کرد این است که کجا باید پول را خرج کرد؟ اگر الگو نباشد در صورتی که پول هم وجود داشته باشد پیشرفت نخواهیم کرد.

شایان ذکر است قرار بود در این جلسه موضوعات دیگری همچون آرمان های راه آهن و بررسی عملکرد کارگروه جاده ای و بندر دریا مورد بررسی قرار گیرد که به دلیل اهمیت موضوع ارتباط زیر ساخت های ریلی با توسعه اقتصادی به جلسه دیگر موکول شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.