| کد خبر: 26935 |

مدیرعامل راه آهن:

◄ تکمیل نهایی راه آهن گرگان اینچه - برون تا ۲۰ روز آینده / احداثمسیر جدید مشهد - گرگان، پنج سال طول می کشد

تین نیوز | خط آهن گرگان – اینچه برون ظرفیت جابجایی تا هشت میلیون تن بار را دارد كه در صورت افزایش این ظرفیت، امكان برقی كردن این خط در دستور كار قرار خواهد گرفت.

به گزارش تین نیوز از  روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: در بخش مسافر این خط آهن نیز، تبادل قطار در برنامه است به طوری كه مسافران قزاقستانی و تركمنستانی پس از ورود به مرز ایران، از طریق قطارهای ایران وارد كشور خواهند شد.

وی در رابطه با اتصال این خط به مشهد گفت: در حال حاضر استان گلستان از طریق خط آهن ساری، فیروزكوه و گرمسار به مشهد متصل است اما در نظر داریم مسیر جدید گرگان- گنبد را به سمت مشهد احداث كنیم. به گفته پورسید آقایی، ساخت این پروژه در صورت تامین اعتبار از طریق فاینانس و توافق با طرف چینی آغاز می شود در غیر این صورت نیاز به تعویض پیمانكار دارد.

وی، طول مسیر جدید مشهد – گرگان را 600 كیلومتر اعلام كرد و افزود: به دلیل كوهستانی بودن مسیر و در صورت تامین منابع مالی آن از طریق فاینانس، ساخت این پروژه حدود پنج سال به طول می انجامد و در غیر این صورت و با تامین اعتبار آن از طریق منابع دولتی، احداث پروژه طولانی تر خواهد شد.

پورسید آقایی اعلام كرد: به دلیل وجود برخی كمبودهای فنی، راه آهن گرگان – اینچه برون تا 20 روز آینده تكمیل نهایی می شود. به گفته وی، تكمیل برخی از زیربناهای آن نظیر پل های مسیر، ساماندهی روگذر و تقاطع ها و پخش بالاست پروژه را به نقطه ای می رساند كه از نظر فنی كامل تر خواهد شد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید، ساخت خط آهن گرگان – اینچه برون را، حركت زیربنایی بزرگ برای توسعه استان و كشور دانست كه وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن پیگیر آن بوده اند. "عیسی امامی" با بیان اینكه خط آهن گرگان- اینچه برون روزهای پایانی تكمیل خود را طی می كند، گفت: در آینده ای نزدیك با حضور روسای جمهوری سه كشور ایران، قزاقستان و تركمنستان شاهد بهره برداری این خط آهن خواهیم بود.

وی افزود: بهره برداری از این پروژه در افزایش ترانزیت كالاها، رونق پایانه ها، ظرفیت سازی اشتغال و در نهایت اقتصادی كردن منطقه و تحول جدی در صنعت حمل و نقل استان بسیار موثر است و با توجه به ظرفیت طلایی كه از طریق این خط آهن برای بازرگانان و تولید كنندگان ایجاد می شود انتظار تلاش های بیشتر از سوی آنان در جهت توسعه استان می رود.

امامی با قدردانی از پیمانكار این پروژه كه در ظرف زمانی معین موفق به تحویل آن شد، اظهارداشت: خوشبختانه در مسیر راه آهن ظرفیت های اقتصادی خوبی نظیر پتروشیمی و شهرك یكهزار هكتاری وجود دارد كه بناداریم با اتصال این ظرفیت ها به خط آهن، بدنبال افزایش ظرفیت های اقتصادی استان باشیم.

خط آهن گرگان – اینچه برون بخشی از راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان به طول حدود 910 کیلومتر است كه از سوی قرارگاه خاتم الانبیا در دست ساخت است. حدود 700 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است كه راهگذر ریلی "شمال جنوب" نیز نامیده می شود.

كارشناسان بخش حمل و نقل بین المللی معتقدند که با راه اندازی این خط، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل ونقل بین المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس راه آهن 0 0

    عجب اشتباهی هنوز یک ماه نشده مقامات خبر دادند که این خط ۷۵ درصد پیشرفت دارد حالا می گویند در عرض بیست روز کامل می شه؟ مگه میشه؟ شاید هم از خیر تکمیلش گذشتن و به فکر افتتاحن. می ترسم مثل اصفهان شیراز بشه که هنوز علائم نداره