| کد خبر: 195 |

توجه جدی دولت یازدهم به توسعه حمل و نقل ریلی

تین نیوز |  معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن با اشاره به  احداث خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان در راستای کریدور شمال- جنوب اعلام کرد: 700 کیلومتر از این مسیردر خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 144 کیلومتر آن در خاک قزاقستان است که مسیر گرگان- اینچه برون در ایران در خرداد92 به اتمام رسیده و محور ریلی اترک- برکت توسط قزاقستان در دست ساخت است و بخش راه آهن ترکمستان در سپتامبر 2014 تکمیل می شود.
 
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری صبح امروز در اجلاس چهارگانه اکو با اشاره به اینکه سازمان همکاری های اقتصادی از جمله اکو از جمله سازمان های بالقوه توانمند در سطح منطقه است گفت: این سازمان با 10 کشور عضو جمعیتی بالغ بر 450 میلیون نفر و بیش از 7 میلیارد کیلومتر مربع مساحت را پوشش داده و با داشتن 56 هزار کیلومتر خط و قرار داشتن در کریدورهای شرق – غرب و شمال – جنوب یکی از نوید بخش ترین سازمان های منطقه ای قلمداد می شود.
 
وی افزود: میزان بار حمل شده در منطقه اکو به 460 میلیون تن بار و مسافر جابجا  شده به 230 میلیون نفر بالغ شده که در بخش بار، قزاقستان، ازبکستان و ایران و در بخش مسافری ترکیه، پاکستان و ایران به ترتیب بیشترین سهم را در حمل بار و جابجایی مسافر داشته اند.
 
به گفته عاشوری، منطقه اکو با تقاضای رو به رشدی مواجه است و برآورده کردن انتظارات و توسعه ریلی در منطقه نیاز به سرمایه گذاری بیشتر بر روی تاسیسات زیربنایی فیزیکی و غیرفیزیکی، غلبه بر گسستگی ها، تکمیل تجهیزات مرزی و ارتقا زیربناهای ضعیف است.
 
وی با بیان اینکه هر یک از کشورهای عضو اکو برنامه هایی برای توسعه ترانزیت ریلی و تکمیل زیربناهای ریلی خود در دست انجام دارند گفت: ایران با توجه به تحولات حمل و نقل در منطقه و ضرورت توسعه حمل و نقل ترانزیت اقدامات وسیعی در توسعه راه آهن کشور داشته و اولویت اول آن اتصال گسستگی های کریدورهاست، تا در آینده نه چندان دور، شاهد تحول ریلی در منطقه باشیم.
 
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن تصریح کرد: از سوی دیگر موقعیت حساس جغرافیایی و استراتژیکی کشور و راه آهن ایران در منطقه و ارتباط آن با آبهای آزاد بین المللی از طریق خلیج فارس و دریای عمان، آن را به صورت یک مسیر ترانزیت و پل مهم ارتباط حمل و نقل راه آهنی در منطقه تبدیل کرده است.
 
عاشوری خاطرنشان کرد: راه آهن ایران با اتصال به بنادر جنوبی بندر عباس و بندر امام خمینی و در شمال، بندر امیرآباد و بندر ترکمن و نیر اتصال به 7 منطقه مرزی دارای موقعیت مناسبی برای عبور کریدورهای بین المللی است.
 
به گفته وی در حال حاضر کریدورهای ترانزیتی متعددی در مسیرهای شمالی- جنوبی و شرقی – غربی جهت اتصال آسیا به اروپا از ایران عبور می کند که بر ای رفع گسستگی ها و برقراری اتصال ریلی، پروژه های متعددی را در دست اجرا داریم.
 
وی با اشاره به پروژه های ریلی ایران- آذربایجان گفت: این محور به طول 372 کیلومتر برای اتصال با راه آهن آذربایجان در دو محور قزوین- رشت به طول 205 کیلومتر و رشت- آستارا به 167 کیلومتر در دست اجرا داریم.
 
به گفته عاشوری با تامین مالی پروژه محور قزوین- رشت به زودی در آینده افتتاح می شود و مطالعات محور آستارا- رشت نیز پایان یافته است.
 
معاون بهر برداری و سیر و حرکت راه آهن تصریح کرد: این پروژه در راستای کریدور شمال- جنوب و اتصال شمال اروپا به کشورهای جنوبشرق آسیا از طریق ایران است.
 
وی در ادامه به اتصال ایران- ترکمنستان- قزاقستان اشاره کرد و گفت: این محور به طول 926 کیلومتر است که 700 کیلومتر آن در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 144 کیلومتر آن در خاک قزاقستان است.
 
به گفته وی احداث این مسیر در راستای کریدور شمال- جنوب در شرق دریای خزر است که مسیر گرگان- اینچه برون در ایران در خرداد92 به اتمام رسیده است.
 
عاشوری تصریح کرد: در حال حاضر قزاقستان ساخت مسیر ریلی داخلی خود را به پایان رسانده و محور ریلی اترک- برکت در دست ساخت است و طبق اعلام راه آهن ترکمستان در سپتامبر 2014 تکمیل می شود.
 
معاون بهر برداری و سیر و حرکت راه آهن در مورد اتصال ریلی بین ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: این محور به طول 191 کیلومتر است که دو قطعه از مسیر در خاک ایران و دو قطعه در خاک افغانستان است.
 
به گفته وی زیرسازی خط آهن در خاک ایران، تکمیل و روسازی آن نیز رو به اتمام است و در خاک افغانستان نیز زیرسازی قطعه سوم توسط ایران پایان یافته است.
 
عاشوری تصریح کرد: این مسیر در راستای تکمیل کریدور جدید ریلی چین- قرقیزستان- تاجیکستان- افغانستان- ایران است که توسط سازمان اکو دنبال می شود و سبب دسترسی کشورهای چین، آسیای میانه، افغانستان، ایران و اروپا به بازاهای یکدیگر می شود.
 
عاشوری در ادامه افزود: اتصال ریلی ایران و عراق نیز در قالب دو طرح کوتاه مدت خرمشهر- بصره به طول 51 کیلومتر و بلندمدت اراک- کرمانشاه- خسروی دنبال می شود که طرح اول ساخت مسیر ریلی خرمشهر- شلمچه به طول 16 کیلومتر در ایران به پایان رسیده و در حال بهره برداری است و مطالعات مسیر در قسمت عراق به طول 35 کیلومتر نهایی شده است.
 
در مورد طرح دوم نیزقطعه اراک- ملایر به طول 90کیلومتر در سال 90 افتتاح شده و مطالعات مسیر کرمانشاه- خسروی نیز به اتمام رسیده و در آینده کار اجرایی آن آغاز می شود.
 
به گفته وی، این مسیر در راستای کریدور شرق- غرب است که از یکسو کشورهای چین و cis را به عراق و سوریه و دریای مدیترانه متصل خواهد کرد و از سویی دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس را از طریق ایران و عراق و دریای مدیترانه متصل می کند.
 
عاشوری در ادامه با اشاره به ناوگان ریلی ایران افزود: در حال حاضر 600 لکوموتیو در گردش در شبکه ریلی کشور وجود دارد که 74 دستگاه آن توسط بخش خصوصی در دست بهره برداری است و 100 درصد راهبری واگن های باری و مسافری نیز به بخش خصوصی واگذار شده است، همچنین در سال 2013 حدود 27 میلیون مسافر و 34 میلیون تن بار جابجا شده است.
 
معاون بهر برداری و سیر و حرکت در پایان خاطرنشان کرد: دولت ایران توجه جدی به توسعه حمل و نقل ریلی دارد و در سال 2014 بودجه راه آهن ایران را 300 درصد افزایش داده که امید می رود با ادامه این رویکرد طی چند سال آینده شاهد تحول و جهش در گسترش شبکه حمل و نقل ریلی باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.