| کد خبر: 169808 |

◄ مسیرهای ریلی حذف‌شده، به خط سیر بازگشتند

از اول تیرماه جاری، مشکل حذف برخی از مسیرهای ریلی مسافری از خط سیر به‌طور کامل برطرف شد و قطارهای حذف شده مجددا به شبکه ریلی بازگشتند.

تین نیوز

حذف برخی از قطارهای مسافری در برخی از مسیرها منجر شد تا بسیاری از شرکت‌های مسافری بیم از دست دادن بازار خود در سطحی وسیع را داشته باشند.

به‌نظر مسئولان شرکت‌های ریلی مسافری، این مشکل متاثر از اجرای مصوبه خروج یا تعمیر واگن‌های فرسوده و همچنین عدم ترخیص قطعات مورد نیاز تعمیر لکوموتیوهای راه‌آهن در مپنا بود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمد رجبی مدیرعامل شرکت رجا در این‌باره گفت: از اول تیرماه جاری این مشکل به‌طور کامل برطرف شد و قطارهایی که از خط سیر حذف شده بودند مجددا به شبکه بازگشتند.

این مقام مسئول پیش از این نیز در گفت‌وگو با تین، خروج ۴۰۰ واگن از ناوگان حمل‌ونقل ریلی را به معنای حذف بیش از ۴۰ قطار عنوان کرده بود.

شرکت‌های ریلی بروز اختلافات بین شرکت مپنا و راه‌آهن  را دلیل اصلی خروج واگن‌ها می داند و این در حالی است که چندی پیش ، مدیرعامل بخش تعمیرات مپنا ریشه این اختلال را ناشی از بروز مشکل بین بانک مرکزی و سامانه جامع تجارت و گمرک عنوان کرد.

قطارهایی که از چرخه سیر خارج شدند بیشتر مربوط به خطوط تهران-تبریز، تهران-زنجان، خطوط حومه‌ای تهران، خطوط حومه‌ای تبریز، خط حومه‌ای مشهد-آزادوار بوند که به‌نظر مدیرعامل شرکت راه‌آهن این تعداد بسیار کمتر از حذف 40 قطار بود.

به‌طور کلی در سه‌ماهه اول امسال به‌وسیله قطارهای حومه‌ای و بین‌شهری شش‌میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا شده که نسبت به سال گذشته ۱۵درصد رشد داشته است.

در همین مدت در بخش حومه‌ای نیز ۱.۷ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شده که نسبت به سال گذشته ۱۲درصد رشد داشته است.

اهم مسیرهای حومه‌ای نیز مربوط به کلان‌شهرهای تهران، تبریز، اهواز، گرگان و مشهد است که در این بین پرترددترین مسیرهای حومه‌ای تهران شامل: قزوین-تهران، هشتگرد-تهران، کرج-تهران، قم-تهران، در تبریز شامل: مسیر ریلی تربیت‌معلم-جلفا، در مشهد شامل: مسیر گلبهار-مشهد، در اهواز شامل: مسیر اندیمشک-اهواز، در گرگان شامل: مسیر ریلی گرگان-پل‌سفید هستند.

مسیرهای حومه‌ای:

photo_2018-07-15_16-43-34

photo_2018-07-15_16-43-35

آمار جابه‌جایی مسافران حومه‌ای نشان می‌دهد که در 48 کریدور حومه‌ای جاده ای و 10 کریدور ریلی، حدود شش‌ونیم میلیون تقاضای سفر در روز وجود دارد که عمده آن‌ها توسط وسایل شخصی یا عمومی جابه‌جا می‌شوند .

در حال حاضر تنها حدود ۱۰درصد از این سفرها از طریق راه‌آهن و قطارهای حومه‌ای با روزانه ۱۵۰هزار نفر مسافر انجام شود؛ اما قطارهای حومه‌ای ظرفیت جابه‌جایی ۳۷۰ هزار نفر مسافر را به‌طور روزانه در نقاط محلی و حومه‌ای دارد.

لازم به ذکر است که دولت قرار است تامین مالی برای خرید ۴۵۰ دستگاه واگن ریل‌باس با حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر را از کشور کره جنوبی برعهده بگیرد که توافقات لازم در این رابطه نیز صورت گرفته است. به این ترتیب ظرفیت قطارهای حومه‌ای به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.