| کد خبر: 169570 |

◄ افزایش تصاعدی سرعت ترانزیت با برقی‌سازی خط‌آهن گرمسار-اینچه‌برون

با انجام پروژه برقی‌سازی گرمسار-اینچه‌برون ارتباط تجاری ما با کشورهای آسیای میانه، ترکمنستان و قراقستان به میزان چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

تین نیوز

عملیات برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون با سرمایه‌گذاری ۲/۱میلیارد یورویی روس‌ها در تاریخ 11تیرماه امسال در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن و  مدیرعامل راه‌آهن روسیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیرعامل راه‌آهن کشور درباره این اتفاق سیاسی-اقتصادی که ترانزیت ریلی ایران با کشورهای آسیای میانه را سرعت می‌بخشد، گفت: با انجام پروژه گرمسار-اینچه‌برون ارتباط تجاری ما با کشورهای آسیای میانه، ترکمنستان و قراقستان به میزان چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

سعید محمدزاده تصریح کرد: خط ریلی گرمسار-اینچه‌برون برای ما اهمیت زیادی دارد چراکه از این طریق، شرق و غرب خزر به شهرهای بزرگ ایران و همچنین کشورهای اطراف خزر دسترسی پیدا خواهد کرد.

محمدزاده توضیح داد: راه‌آهن ایران در شرق خزر و با عبور از مسیر اینچه‌برون، بندر امیرآباد و انزلی به شبکه ریلی روسیه وصل خواهد شد که این مسیر می‌تواند در تقویت ارتباط بین روسیه با جنوب کشور و حمل بارهای ترانزیتی کل منطقه موثر باشد.

مدیرعامل راه‌آهن کشور افزود: بنابراین امیدواریم کشور روسیه این پروژه را با سرعت و کیفیت مناسب، همانطور که تا به‌حال دیده‌ایم؛ انجام دهند.

محمدزاده درباره روند رشد حمل‌ونقل ریلی در سال‌های اخیر گفت: در سال‌های اخیر همزمان با تحولات اقتصادی، حمل‌ونقل ریلی نیز متحول شده است. با این حال رشد و بالندگی در حمل‌ونقل ریلی در گرو توسعه زیرساخت‌ها و تقویت ارتباطات با کشورهای آسیای میانه و جنوب ایران است.

این مقام مسئول ادامه داد: بدون احتساب فاینانس‌ها -در سال‌های اخیر- سالانه به‌طور متوسط یک میلیارد دلار صرف توسعه ریلی کشور شده و توسعه شبکه ریلی نیز  منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت شده است.

محمدزاده افزود: بنابراین، پیش‌بینی شده که ایران تا 10 سال دیگر، 6‌هزار کیلومتر راه‌آهن برقی داشته باشد که شروع این ماجرا با برقی‌سازی تهران-مشهد و گرمسار-اینچه‌برون صورت گرفته است. همچنین عملیات دوخطه کردن خط آهن بافق -سرخس و اتصال سرخس به بندرعباس نیز در دست اجراست، تا از این طریق ظرفیت حمل بار در خطوط ریلی افزایش یابد.

مدیرعامل راه‌آهن کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار تین‌نیوز درباره میزان همکاری‌ها با کشور روسیه گفت: همین حالا هم بین ایران و روسیه مجموعه‌ای از همکاری‌ها در حال انجام است که در جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی هر دو کشور خواهد بود.

محمدزاده درباره برقی‌کردن تهران-مشهد نیز توضیح داد: در مورد خط برقی تهران-مشهد، شرکت‌های پیمانکاری داخلی در بخشی از کار مشغول‌اند و بخشی دیگر نیز با انتقال دانش فنی انجام می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن ایران تصریح کرد: در این پروژه مساله گشایش ال‌سی انجام شده و مطالعات پروژه نیز توسط کنسرسیومی از مشاوران داخلی و خارجی در حال انجام است که امیدواریم در موعد مقرر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

او تاکید کرد: پیمانکاران چینی هم در حال حاضر مشغول برداشت اطلاعات و انجام پروژه در بخشی از پروژه ریلی تهران-مشسهد هستند. بنابراین پیش‌پرداخت شروع پروژه نیز توسط دولت تامین شده است و روند انجام آن در شرایط خوبی به سر می‌برد.

مدیرعامل راه‌آهن کشور درباره میزان توانمندی شرکت‌های داخلی برای اجرای پروژه‌های اصلی ریلی نیز گفت: شرکت‌های داخلی در کنار خارجی‌ها و با انتقال تکنولوژی از خارج، مشغول زمینه‌چینی برای اجرای این پروژه هستند؛ اما در کل هدف ما این است که به سمت توانمندسازی شرکت‌های داخلی برویم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.