| کد خبر: 164803 |

◄ افزایش 6.3 درصدی سفرهای ریلی در سال 96

در سال ۹۶، ۲۴ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از طریق ریلی سفر کردند. میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن با اعلام این آمار گفت: این میزان نسبت به سال ۹۵، ۶.۳ درصد رشد داشته است.

تین نیوز

در سال ۹۶، ۲۴ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر از طریق ریلی سفر کردند. میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن با اعلام این آمار گفت: این میزان نسبت به سال ۹۵، ۶.۳ درصد رشد داشته است.

موسوی در نشست تشریح برنامه‌های سال ۹۷ راه‌آهن ادامه داد: در سال گذشته اقدامات بزرگی در راستای توسعه خطوط راه‌آهن و تجهیز آن‌ها صورت گرفت؛ در حوزه توسعه خطوط حدود ۷۰۰ کیلومتر راه در مسیرهای مختلف ریل‌گذاری شد، همچنین قطارهای گردشگری در مسیرهای مختلف افزایش یافت. یکی دیگر از اقدامات در حوزه ریلی توسعه ایستگاه‌های بین‌راهی و نمازخانه‌ در مسیرهای مختلف بود.

او بابیان اینکه ستاد خدمات نوروزی از آبان ماه فعالیت خود را در تهران آغاز کرد، افزود: در نوروز امسال بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷ از طریق ریلی جابه‌جا شدند که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد را شاهد بود. میزان تأخیرها در این ایام از مبدأ به کمتر از ۱۸ ثانیه و تأخیر در مقصد به ۲۷ دقیقه رسید،

موسوی درباره جبران خسارت به مسافران قطارهایی که براثر بارش برف سال گذشته در تهران تأخیر داشتند، گفت: دستورالعمل جبران خسارت مشخص و قیدشده است درصورتی‌که قصور از جانب راه‌آهن باشد مانند خرابی لوکوموتیو و مواردی ازاین‌دست، جبران خسارت باید از سوی راه‌آهن صورت گیرد، اما درصورتی‌که سیل، زلزله و عواملی ازاین‌دست رخ دهد باید دید که آیا راه‌آهن در تأخیر قطار مقصر بوده است یا نه.

معاون مسافری راه‌آهن ادامه داد: درصورتی‌که قطارها دارای تأخیر مدت‌دار باشند ۵۰ درصد وجه بلیت به آن‌ها بازگردانده می‌شود، همچنین در این زمینه جریمه‌ای نیز پیش‌بینی کردیم، این در حالی است که از سال ۹۴ تاکنون هیچ افزایش قیمتی در حوزه ریلی نداشتیم و افزایش قیمت‌هایی که بعضاً اعلام می‌شود ناشی از آن است که در ایام غیر پیک شرکت‌ها مجاز هستند تخفیفانی را در نظر بگیرند.

 موسوی در خصوص ارزیابی عملکرد راه‌آهن، بیان کرد: هرساله نظرسنجی جامعی از خدمات مختلف راه‌آهن ازجمله میزان رضایت مسافران از سرویس‌های بین‌راهی و ‌سرویس‌های درون قطار صورت می‌گیرد که امسال رتبه ما از ۷۰ به ۷۳ رسید، این ارزیابی توسط یکی از دانشگاه‌های معتبر تهران انجام می‌گیرد.

معاون مسافری راه‌آهن درباره توسعه قطارهای حومه‌ای گفت: در دولت دهم و یازدهم به این امر  توجه جدی شد، همچنین تیمی را مأمور کردیم تا در کلان‌شهرهایی مانند اصفهان، مشهد و سایر شهرهای بزرگ کشور تقاضای سفر حومه‌ای را شناسایی کنیم تا در این مسیرها قطارهای حومه‌ای ایجاد شود.

وی درباره مسیرهایی که در سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسند، گفت: بنا داریم در سال ۹۷ شهرهای رشت، ارومیه را به خط ریلی کشور متصل و در صورت وجود ظرفیت و تقاضا این مسیرها به مشهد متصل می‌شوند.

موسوی در خصوص قطارهای‌ بین‌المللی گفت: قطار مشهد-نخجوان در طول هفته دو روز به‌صورت رفت‌وبرگشت تردد می‌کند، هم‌اکنون مذاکراتی انجام می‌گیرد تا قطار مشهد- عشق‌آباد راه‌اندازی شود، راه‌اندازی قطار تهران- استانبول در حال بررسی است و در صورت به توافق رسیدن با طرف مذاکره‌کننده این برنامه اجرایی می‌شود.

به گزارش ریل‌نیوز، معاون مسافری راه‌آهن درباره قطار مشهد- کربلا گفت: موافقت‌های اولیه صورت گرفته است تا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بخشی از مسیر را فاینانس کند در حال حاضر امکان سفر ریلی فقط در ۳۵ کیلومتر مسیر در خاک عراق وجود ندارد.

توسعه شبکه ریلی در دولت یازدهم و دوازدهم سرعت زیادی پیداکرده و با برنامه‌ریزی انجام‌شده در سال‌های آینده تمام مراکز استان‌ها به شبکه سراسری راه‌آهن متصل خواهند شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.