| کد خبر: 160907 |

معاون مسافری راه‌آهن عنوان کرد

بلیت قطار، نوروز ۹۷ گران نخواهد شد

هیچ درخواست رسمی از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برای افزایش قیمت بلیت نداشته‌ایم و از این‌رو بلیت قطارها اعم از قطارهای عادی، لوکس و قطارهای گردشگری بدون هیچ تغییری در قیاس با گذشته به فروش خواهند رسید.

تین نیوز

هر سال با آغاز سال نو و تعطیلات نوروزی، بازار سفر نیز داغ می‌شود. اگرچه در کشور ما هنوز هم مردم بیشتر با خودروی شخصی سفر می‌کنند‌، به لطف فرهنگ‌سازی‌های صورت‌گرفته، شهروندان تمایل به ایجاد تنوع در استفاده از وسایط حمل‌ونقلی برای رسیدن به مقصد را دارند. طبق تحقیقات، از میان انواع وسایط حمل‌ونقلی، سفر با قطار ‌به‌ویژه در ایام تعطیل‌ فراوانی و استقبال بیشتری بین مشتریان خود دارد. به تعبیری راه، خود مقصد است و به همین دلیل نیز از آن استقبال می‌شود. با این تفاسیر، دلیل اینکه در کشور ما هر سال با شروع پیک سفرهای نوروزی، مسافرت با خودروی شخصی با اختلاف فاحشی از سفر با قطار پیشی می‌گیرد، به عوامل مختلفی بستگی دارد که در گفتگو با میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن ج.ا.ا هم به این مورد پرداخته و هم چندوچون ارائه بلیت برای سفرهای نوروزی ۹۷ و شیوه نرخ‌گذاری آن را به بحث گذاشته‌ایم.

درباره تاریخ و شیوه ارائه بلیت برای سفرهای نوروزی ۹۷ به مخاطبان ما توضیحاتی ارائه دهید.

 به یاری خداوند، پیش‌فروش قطارهای ایام پیک نوروزی به مدت ۲۰ روز از روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۵ و ۱۶ بهمن‌ماه آغاز خواهد شد. ما به تفکیک از ۱۶ بهمن، بلیت قطارهای تهران-‌‌مشهد را به‌صورت اینترنتی و حضوری و بلیت سایر مسیرها را از ۸ صبح ۱۸ بهمن به دو شیوه یادشده، ارائه خواهیم کرد. طبق برنامه‌ریزی ما‌، این پیش‌فروش‌ها برای تاریخ ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷ صورت خواهد گرفت.

آیا در این ایام نسبت به سال گذشته رشدی در تعداد ناوگان در خط سیر خواهیم داشت؟

بله، نسبت به سال گذشته هم در نفرصندلی و هم در تعداد قطارها رشد خواهیم داشت. تعداد قطارهایی که برای این ایام در نظر گرفته ‌شده، ۴ هزار و ۸۴۰ رام قطار است که نسبت به سال گذشته ۷/۱۵دهم درصد و نفر صندلی برای این ایام یک میلیون و ۸۷۳ هزار نفر است که نسبت به سال گذشته ۸/۱۳ دهم درصد رشد داشته است. با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، روزانه ۲۴۲ رام قطار نیز در مسیرهای ریلی کشور سیر می‌کنند که این مقدار نسبت به سال گذشته ۷/۱۵ درصد رشد داشته است.

آیا قطارهای گردشگری در ایام نوروز نیز فعال است؟

بله، یکی از سیاست‌هایی که ما دنبال می‌کنیم، سیاست توسعه قطارهای گردشگری است که در سال ۹۶ برای راه‌اندازی آنها در بسیاری از مسیرهای ریلی اقدام کردیم. از جمله در مسیرهای اهواز-‌‌اندیمشک-‌‌تنگه‌پنج، تهران-‌‌سوادکوه، تهران‌‌-بادکوبه، تبریزـ-رازی و تبریز-‌‌جلفا قطار گردشگری را توسعه دادیم. در همین ماه و در نمایشگاه گردشگری امسال، قطارهای چندروزه گردشگری که برای اولین‌بار در خط سیر قرار می‌گرفت، معرفی کردیم. این قطارها چهار شب و پنج روز در مسیر تهران-‌‌شیرازـ‌اصفهان‌‌-یزد‌‌-تهران سیر خواهند داشت که با تعداد سه قطار، از دهه فجر کار خود را آغاز می‌کنند و مسافران از بناهای تاریخی راه‌آهن و مناظر طبیعی بازدید خواهند کرد. جالب است بدانید از این قطار استقبال بی‌سابقه‌ای شده است.

همان‌طور که می‌دانید، کیفیت ارائه خدمات، همبستگی بالایی با استقبال مردم از سفر با قطار دارد. برای تحقق این مهم، به‌ویژه در ایام نوروز که می‌تواند بر تصمیم مردم به انتخاب دوباره قطار برای سفرهای بعدی تأثیر بگذارد، چه تلاشی شده است؟

ما دستور ارتقای کیفیت قطارها به‌ویژه قطارهای گردشگری را به شرکت‌ها داده‌ایم. سال گذشته‌، ۳۵۰ واگن بالای ۴۵ سال و امسال نیز ۲۲۸ واگن بالای ۳۰ سال را از رده خارج کردیم و با ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار مسافری که جابه‌جا کردیم تا امروز، ۱/۵ دهم درصد افزایش و رشد جابه‌جایی مسافر داشته‌ایم. قطعاً کسانی که در سال ۹۶ با قطار مسافرت کرده‌اند، این تغییر محسوس را دیده‌اند. ضمن اینکه برای ارتقای کیفیت خدماتمان، قطارهای ۵ ستاره و لوکس را که همگی از نظر پذیرایی، گرمایش‌، کولر و مبلان داخلی لوکس هستند نیز در خط سیر وارد کرده‌ایم. بر پیک ایام نوروزی هم نظارت ۲۴ ساعته خواهیم داشت تا با برآوردی حداکثری رضایت مشتریانمان جلب شود.

برای مردم به‌جز کیفیت ارائه خدمات داخلی واگن‌ها، سرعت سیر قطار نیز مهم است. برای نوروز ۹۷ از این نظر مشکلی وجود ندارد؟ به بیان دیگر، آیا سرعت سیر پیشرفت کندی را تجربه نمی‌کند؟

برای درک شرایط فعلی، تصویری از روزهایی را ارائه می‌کنم که هوای کشور رو به سردی گذاشت و بارش‌های جوی امکان سفر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای را مختل و بر دوش ریل گذاشت. ما در ۴۸ ساعت بحرانی که با کولاک شدید مواجه بودیم‌، از قبل وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده بودیم و راه‌آهن در حالت آماده‌باش بود. دستگاه‌های برف‌روب و جرثقیل‌های نجات راه را باز می‌کردند و برخلاف جاده‌های اصلی کشور، هیچ مسیر ریلی در این روزها مسدود نشد. مأموران ما برای برف‌روبی ترانشه‌ها، ورودی پل‌ها، روی سوزن‌ها و بررسی وضع سیر قطار روی گراف ۲۴ ساعته تلاش می‌کردند؛ یعنی این‌طور نبود که با یک‌بار برف‌روبی کار تمام شود.

بلکه مثلاً برف سوزن‌ها را تمیز می‌کردند و دو قطار برای ادامه مسیر در آن بلاک قبول می‌شد و پس از گذر آن قطار، دوباره سوزن‌ها نیاز به برف‌روبی داشت یا اینکه اصلاً دوباره مسیر یخ می‌زد. مجموعاً در آن دو روز بحرانی، ۴۳۲ قطار با ۱۴۰ هزار مسافر را جابه‌جا کردیم که به‌صورت جزئی‌تر شامل ۵۹ هزار نفر در  محور خراسان، بیش از ۱۱ هزار نفر در محور آذربایجان، حدود ۳۴ هزار نفر در محور جنوب و جنوب شرق و حدود ۳۳ هزار نفر با قطارهای حومه‌ای می‌شد.

حضور مستمر کارگران راه‌آهن چشمگیر بود و قطارها در همه مسیرها در تردد بودند. هیچ قطاری در ایستگاه نبود و در ایستگاه ری، ورامین، گرمسار و سمنان هم به دلیل محدودیت دید لکوموتیوران قطارها متوقف شدند. لکوموتیورانان ما مکلف بودند با سرعت مطمئنه یعنی ۴۰ کیلومتر حرکت کند.

این تصویری از یک شرایط خاص است. ایام نوروز هم از نظر دیگری همچون تعداد بالای مسافر و اعزام قطار در شبکه خاص است. اینکه می‌گویید سرعت سیر کند است، همه نیروهای راه‌آهن از جمله مأموران، مسئولان و کارگران ما مثل هفته پربارش گذشته، در حال فعالیت برای رفع عیوب هستند و اگر در یک سال گذشته با قطار سفر کرده باشید‌، این تغییر محسوس را دیده‌اید. شرایط اقتصادی کشور بر تکمیل پروژه‌های ریلی تأثیر زیادی دارد‌، اما این مورد هم برای ما مانع نیست و به لطف خدا مسیر پیشرفت خود را ادامه می‌دهیم.

آیا نرخ بلیت‌ها برای ایام نوروز تغییر خواهد کرد؟

ما بر اساس درخواست شرکت‌ها با توجه به شرایط اقتصاد کشور و تورم و... نرخ بلیت قطارها را افزایش خواهیم داد که امسال با درخواستی مواجه نشده‌ایم. هیچ درخواست رسمی از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برای افزایش قیمت بلیت نداشته‌ایم و از این‌رو بلیت قطارها اعم از قطارهای عادی، لوکس و قطارهای گردشگری بدون هیچ تغییری در قیاس با گذشته به فروش خواهند رسید.

چرا نرخ‌گذاری بلیت قطار هنوز دولتی است و آزادسازی برای آن همچون بلیت هواپیما صورت نگرفته است؟

اساساً مقایسه این دو نوع حمل‌ونقل مقایسه درستی نیست. چون شرایط فعلی آنها یکی نیست. اتفاقاً دولتی‌بودن نرخ بلیت‌ها به دلیل هزینه‌های بالای شبکه ریلی از قبیل نوسازی ناوگان و شبکه و هزینه‌های بالای تعمیرات و نگهداری و... به سود مشتری است. با توجه به شرایط نه‌چندان مساعد حمل‌ونقل ریلی از نظر میزان سرمایه‌گذاری در آن و به دلیلی که عنوان شد، اگر آزادسازی در نرخ بلیت‌ها داشته باشیم، همین میزان استقبال از صنعت ریلی را نخواهیم داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.