| کد خبر: 157108 |

عاشوری خبر داد؛

اجرای سه طرح بزرگ ریلی در بخش حمل ونقل بین المللی

حسین عاشوری عضو هیات مدیره و رئیس کمیته حمل ونقل بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در حوزه حمل ونقل ریلی بین المللی، طرح‌های متعدد و مهمی نظیر راه آهن‌های ایران به افغانستان، ایران به عراق و کریدور جنوب غرب کشور درحال اجرا و پیگیری است.

تین نیوز

حسین عاشوری عضو هیات مدیره و رئیس کمیته حمل ونقل بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در حوزه حمل ونقل ریلی بین المللی، طرح‌های متعدد و مهمی نظیر راه آهن‌های ایران به افغانستان، ایران به عراق و کریدور جنوب غرب کشور درحال اجرا و پیگیری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عاشوری در حاشیه نشست بررسی موانع اجرایی طرح ریلی آستارا - آستارا در هتل اسپیناس شهرستان آستارای گیلان گفت: طرح ریلی ایران به افغانستان تا مرز آن کشور ساخته شده و درحال اجرا به سمت شهر هرات افغانستان است و اتصال ریلی ایران به عراق نیز از مرز شلمچه به بصره پیگیری می‌شود.

وی اظهارداشت: راه آهن قزوین- رشت- آستارا از مهمرین طرح‌های ریلی کشور است و با تکمیل آن، کریدور شمال - جنوب آماده استفاده خواهد شد و در کنار آن، کریدور جنوب غرب نیز تعریف شده و بخشی از آن مشترک است و کشور‌های هند، ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان را دربر خواهد گرفت.

عاشوری در ادامه گقت: اجلاس فعالسازی کریدور جنوب غرب و تعیین تعرفه‌های سال ۲۰۱۸ را ۲ هفته قبل در کشور گرجستان برگزار کردیم و توافق‌های لازم حاصل شد.

وی افزود: طرح ریلی آستارا- آستارا در ۲ بخش عملیات اجرایی و تامین منابع مالی پیگیری می‌شود و پیرو مذاکرات انجام شده با جمهوری آذربایجان، آن کشور با ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در احداث این طرح موافقت کرده و بانک‌های مرکزی ایران و جمهوری آذربایجان در حال نهایی کردن قرارداد مالی آن هستند.

همچنین رئیس کمیته حمل ونقل بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران به ایرنا گفت: سه سال برای اجرای طرح ریلی آستارا - آستارا منظور شده بود که امیدواریم با نهایی شدن سند مالی یاد شده، اجرای آن تسریع و ایستگاه آن در هفته‌های آینده به صورت آزمایشی راه اندازی شود و بهره برداری رسمی، بعد از تکمیل بخش‌های زیربنایی، خواهد بود.

وی  افزود: اتصال راه آهن ایران به بندر آستارا و نیاز به آن، همزمان با اجرای خط آستارا - آستارا مطرح شده و تحقق آن به حدود هشت کیلومتر خط آهن نیاز دارد و چون این خط از بخش‌های مختلف شهر آستارا عبور خواهد کرد، خط عبور آن توسط مشاور در حال بررسی است تا کمترین فاصله و هزینه برای وصل به بندر مشخص شود.

گفتنی است، نشست مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای رفع موانع تکمیل طرح ریلی آستارا - آستارا امروز (دوشنبه) در شهرستان آستارای استان گیلان برگزار شد.

با اتصال خط ریلی آستارا - آستارا به راه آهن در حال اجرای رشت - قزوین، کریدور ریلی شمال - جنوب ایران برای توسعه مناسبات تجاری بندر‌های جنوب با بندر آستارا و کشور‌های حوزه قفقاز، روسیه و جمهوری آذربایجان تکمیل خواهد شد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده و با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خاکی و ۱۵ کیلومتر مرز آبی دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.