| کد خبر: 144176 |

تعداد مسافران راه آهن قم ۱۸ درصد افزایش یافت

مدیرکل راه آهن استان قم از افزایش ۱۸ درصدی تعداد مسافران و نیز افزایش وزن بارگیری وتخلیه بار در راه آهن قم خبر داد.

تین نیوز

حسن اعتماد با بیان اینکه حمل و نقل ریلی یکی از زیربناهای مهم توسعه پایدار هر کشوری است، اظهار داشت: متأسفانه در ایران هنوز نگاه ویژه و جامعی به این بخش همانند کشورهای توسعه یافته نداریم.

وی با اشاره به افزایش میزان بارگیری و تخلیه بار از ایستگاه راه آهن قم نسبت به ۴ ماه مشابه سال گذشته بیان داشت: بر اساس آمارها در چهار ماهه نخست سال جاری راه آهن قم موفق شد تناژ بارگیری خود را به بیش از ۲۶۴ تن و تناژ تخلیه خود را به بیش از ۲۹۵ تن افزایش دهد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش بارگیری ۴۴۰ و در بخش تخلیه ۲۸۰ درصد رشد داشته است.

مدیرکل راه آهن استان قم افزود: یکی از عوامل افزایش آمار بارگیری و تخلیه بار راه آهن قم در واقع تأمین واگن‌های مورد نیاز، اطلاع رسانی و مذاکره با صاحبان کالا و شرکت‌های مختلف در سطح استان قم بوده است.

وی همچنین با اشاره به افزایش آمار مسافران افزود: در چهار ماه نخست سال جاری حدود ۲۹۵ هزار نفر از طریق راه آهن قم جابجا شدند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۱۸ درصد افزایش داشته است.

حرکت روزانه ۷ رام قطار از قم به تهران و مشهد

اعتماد با بیان اینکه روزانه ۲۶ رام قطار از محدوده استان قم عبور می‌کند، افزود: روزانه ۷ رام قطار، مسافران را از قم به تهران و بلعکس و از قم به مشهد و بلعکس جابه جا می‌کند که ۴ رام در مسیر قم - تهران و ۳ رام قطار در مسیر قم – مشهد است.

وی از مردم قم خواست تا از ظرفیت‌های ریلی استان قم برای جابجایی به تهران استفاده کنند چرا که هم هزینه کمتری داشته و هم در مدت زمان مناسبی از مرکز قم می‌توانند وارد مرکز تهران شوند.

مدیرکل راه آهن استان قم در ادامه با اشاره به اینکه برخی از طرح‌های راه آهن قم در ایام هفته دولت به بهره بهرداری می‌رسد، گفت: بهره برداری از خط دوم راه آهن ایستگاه گار به قمرود به طول ۲۹ کیلومتر و با اعتبار ۳۲۰ میلیارد ریال از جمله این طرح‌ها است که این پروژه موجب افزایش سرعت و صرفه جویی در هزینه حمل و نقل ریلی می‌شود.

مردم قم از ظرفیت‌های ریلی برای جابجایی به تهران استفاده کنند زیرا هزینه و زمان کمتری دارد

وی بیان داشت: راه آهن قم ساختمان مجزایی برای امر آموزش که لازم و ضروری است نداشت که ساختمانی برای این منظور احداث شد که به همراه ساختمان برج مراقبت و ۲ زیرگذر در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

اعتماد با بیان اینکه ایستگاه باری گار قم تا گمرک یک کیلومتر فاصله دارد، اظهار داشت: در صورتی که اداره کل گمرک استان قم زیرسازی لازم برای اتصال به ریل راه آهن را فراهم آورد، راه آهن قم نیز آمادگی دارد روسازی مورد نیاز را انجام دهد تا حمل بار گمرک از طریق ریل راه آهن صورت گیرد و اگر این امر محقق شود سالانه یک میلیون تن بار گمرک واقع در میدان تره‌بار از طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا می‌شود.

تلاش برای محلق کردن ایستگاه‌های راه آهن باغیک و سواران به قم

وی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های راه آهن باغیک و سواران ۱۱ کیلومتر با منطقه اقتصادی سلفچگان فاصله دارد، افزود: این ایستگاه‌ها مربوط به اداره کل راه آهن استان مرکزی است که در تلاش هستیم این ۲ ایستگاه را به محدوده مدیریت استان قم منتقل کنیم که در این صورت سالانه سه میلیون تن بار از سلفچگان قم به وسیله ریل راه آهن به سراسر کشور جابه‌جا می‌شود.

مدیرکل راه آهن استان قم اضافه کرد: سیلوی گندم قم با ایستگاه راه آهن ۱۳ کیلومتر فاصله داشت که با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال به ریل راه آهن متصل شد تا سالانه ۳۰۰ هزار تن گندم تولیدی در استان قم از طریق راه آهن به نقاط مختلف کشور جابه‌جا شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • طلبه جانباز 0 0

    از مسئولان محترم راه آهن استان قم در خواست می کنم که به فکر راه اندازی خط ریلی میان قم و شمال(مازندارن و گلستان) باشند. به طور حتم راه اندازی این خط در جهت تامین امنیت مردمی که دوست می دارند از شمال برای زیارت به قم بیایند و یا هزاران طلبه ای که قصد سفر به شمال را دارند و مایل هستند با قطار این مسافرت را انجام دهند،تاثیر به سزایی دارد.