| کد خبر: 138055 |

معاون وزیر راه:

اعتبار پروژه راه‌آهن خرم‌آباد هزار میلیارد است

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اعتبار پروژه راه‌آهن خرم‌آباد هزار میلیارد تومان است.

 

به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی در جلسه بررسی پروژه‌های زیرساختی راه‌های استان لرستان، اظهار کرد: همواره پروژه‌های زیر ساختی (حوزه راه) لرستان را از مرکز رصد و پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: استان لرستان به دلیل وضعیت خاص در مرکزیت ترافیکی باری و مسافری کشور قرار گرفته  است و شبکه‌های  راه‌های استان در بخش بزرگراهی و آزادراهی در حال ارتقاء است و شاید لرستان تنها استانی است که دو شبکه ریلی  فعال در استان دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: پروژه بزرگ اتصال ریلی خرم‌آباد به شبکه سراسری ریلی و ادامه آن به سمت جنوب  فعال و از پروژه  بسیار سنگین است.

خادمی با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن خرم آباد ۱۱۴ کیلومتر است، بیان کرد: این پروژه به دلیل کوهستانی بودن منطقه ۱۳.۵ کیلومتر تونل و چهار کیلومتر پل خاص دارد.

وی اعتبار پروژه راه‌آهن خرم‌آباد را هزار میلیارد اعتبار تومان برشمرد و گفت: براساس برآورد انجام شده نزدیک به سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتصال راه آهن خرم‌آباد به سمت جنوب تا اندیمشک نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با انجام این پروژه ریلی گلوگاه ریلی شمال به جنوب ما رفع  و مسیر جدیدی ایجاد می‌شود.

خادمی خاطرنشان کرد: منابع اعتباری پروژه ریلی دورود خرم‌آباد تأمین است اما متاسفانه  علی‌رغم همه پیگیری‌های انجام شده چون سیکل تخصیص اعتبارات پروژه یک سیکل قانونی است و این موضوع در قانون آمده است نمی‌توان آن را تغییر داد البته پیگیری‌های زیادی انجام دادیم تا این موضوع را حذف کنیم  ولی چون قانون است به نتیجه نرسیدیم.

وی افزود: اکنون پول در کشور کم است و این گونه پروژه‌ها ردیف‌های خاصی دارند بهترین حالت این است بر اساس قانون حرکت کنیم.

خادمی با اشاره به ابهام بودن ادامه پروژه راه‌آهن از خرم‌آباد به اندیمشک، بیان کرد: مطالعات این بخش از پروژه در حال انجام است و از آنجاکه چند واریانت مختلف وجود دارد و هرکدام سود و ضرری دارند و ممکن است شبکه ریلی را زیر سوال ببرد باید  مطالعات انجام شود.

وی بیان کرد: ادامه پروژه راه‌آهن از خرم‌آباد به سمت اندیمشک تصمیم‌گیری فنی، مدیریتی و اجتماعی می‌خواهد و بنابراین تصمیم گیری در مورد این  بخش را موکول کردیم به زمانی پول داشتیم البته نظر مسئولان لرستان نیز در این حوزه در نظر گرفته می‌شود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این بخش یک مسیر اتصالی در استان است ولی چون قرار است شبکه ریلی باشد باید بتواند به عنوان یک شبکه ریلی کار کند و اگر شبکه ریلی زیر سوال باشد ارزشی برای منافع ملی کشور ندارد، با این حال تلاش می‌کنیم نظرات استان نیز تأمین شود.

خادمی در رابطه با پروژه آزادراه خرم‌آباد- اراک نیز اظهارکرد: فعالیت این پروژه در سال ۹۳ آغاز شده است و حجم عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی آن ۴۲ میلیون مترمکعب است.

وی میزان خاک‌برداری این پروژه را ۳۰ میلیون متر مکعب و میزان خاک‌ریزی آن را ۱۲ میلیون متر مکعب دانست و افزود: پروژه آزادراه خرم‌آباد- اراک حددود۷ کیلومتر تونل دارد به طوری که بلندترین تونل آزادراهی سه خطه کشور در این پروژه حفاری شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه بلندترین توتل راهی کشور در استان لرستان قرار دارد، تصریح کرد: در کشور تونل‌های زیادی وجود دارد اما هیچ یک به اندازه تونل این محور (۴.۶ کیلومتر) نیست و باید گفت و با راه‌اندازی شبکه ریلی و جاده‌ای استان به شدت تغییر می‌کند.

خادمی در رابطه با وضعیت پروژه کمربندی دورود نیز بیان کرد: در این محور مشکل نداریم تنها مسئله تملک این پروژه است و از آنجا که این پروژه جزء قرارداد دورود به الیگودرز بوده است و ۱۰چون نتوانسته‌اند در سال پیش آن را تملک کنند اجرا نشده است از این رو حدود مجبور شدیم حدود سه سال پیش یک قرار داد جدید ببندیم.

وی با بیان اینکه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار ارزیابی محور کمربندی دورود است که باید به صورت نقد پرداخت شود، گفت: حدود مبلغ ۲.۵ میلیارد برای تملک اراضی به این پروژه تزریق شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سال گذشته در مجموع ۳۰ میلیارد تومان نقدینگی اعتبار تملک اراضی پروژه‌های راه در کشور توزیع شد که واقعاً اعداد به نسبت نقدینگی کشور مناسب نیست.

خادمی افزود: در بحث آزادراه پل زال برای تملک اراضی اوراق مشارکت می‌دهیم چون نقدینگی ندارد اما برای تأمین نقدینگی آن تلاش می‌کنیم.

وی اظهارکرد: خوشبختانه شبکه جاده‌ای لرستان به صورت بزرگ‌راهی و آزادراهی بسیار خوب در حال انجام است و تقریباً شبکه بزرگ راهی شمال به جنوب در کل استان لرستان به اتمام رسیده است و در تعطیلات نوروزی نیز انتهای حوزه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با ساخت آزادراه لرستان ترافیک این شبکه‌ها جمع می‌شود به نحوی که ترافیک محوربروجرد کاهش پیدا می‌کند.

خادمی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری بزرگی در آزادراه خرم‌آباد به مقصد اراک در حال انجام است و انتظار می‌رود بعد از اتمام این پروژه در مسیرهای فعلی منتهی به اراک ترافیک جمع شود.

وی برنامه زمانی پروژه آزادراه خرم‌آباد به اراک را سه ساله دانست و بیان کرد: از آنجاکه نیاز است مابقی جاده نیز یک وضعیت مناسبی داشته باشند اگر آزادراه را بزنیم از نظر ماه دیگر بزرگراه در هیچ یک از محورها توجیه اقتصادی ندارد.

خادمی در رابطه با روند کار این پروژه، تصریح کرد: ساخت ۲۵کیلومتر از این محور باقی مانده است و هم اکنون عملیات اجرایی ۱۷ کیلومتر از این ۲۵ کیلومتر در حال اجرا است و امیدواریم تا پایان فصل کاری بتوانیم ۱۵ کیلومتر آن را تحویل بدهیم، اجرای هفت کیلومتر نیز به استان مرکزی ابلاغ اعتبار شده است که باید پیگیری کنیم تا سرعت عمل بالا برود بنابراین انتظار می‌رود تا سال آینده بتوانیم ۱۵ کیلومتر را به بهره‌برداری برسانیم.

وی در رابطه با راه دسترسی سد لیروک نیز اظهارکرد: در این زمینه فعلا طرحی نداریم اما هم اکنون به عنوان راه روستایی اقداماتی شروع شده  اما اگر بنا است به عنوان طرح اصلی دربیاید باید بررسی کنیم.

 معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز از روند پروژه جاده سد لیروک بازدید می‌کنم اگر راه اصلی شود باید ردیف اعتباری برای آن گرفته شود؛ در این بخش نیز پیگیری انجام می‌شود تا  بتوانیم با  اعتبار آن را تامین و مشکل روستائیان این منطقه را برطرف کنیم.

وی عنوان کرد: استاندار لرستان و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی به شدت پیگیر هستند تا ردیف اعتباری خوبی برای مسیر بزنوید گرفته شود.

خادمی در رابطه با وضعیت محور ازنا شازند نیز بیان کرد: انتظار ما این است بعد از احداث آزاد راه ترافیک کامیونی از این محور جمع شود و بسیار کاهش پیدا کند ولی ردیف اعتباری این محور به عنوان ردیف راه اصلی بوده که احداث شده است و اکنون مردم انتظار دارند به صورت چهار خطه دربیاید.

وی گفت: محور ازنا شازند اکنون ردیف اعتباری الان چهار خطه ندارد اما  استان از محل جدول ۲۰که پیوست قانون بودجه دارد کارهایی انجام شده است و چون ردیف اعتباری ضعیف بوده است در مجموع دو میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مدیرکل راه و شهرسازی لرستان مطرح کرد که سال گذشته ۱۶ میلیارد تومان برای محور ازنا شازند هزینه شده است، مطالباتی در این زمینه وجود دارد که امید می‌رود بتوانیم از سایر منابع کار انجام شود.

وی گفت: پروژه‌های بزرگی مانند بزرگ راه و راه آهن لرستان که در حال اجرا هستند ردیف اعتباری خوبی دارند اکنون نیز روند کار این دو پروژه لرستان خوب است و سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای این دو محور هزینه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.