| کد خبر: 134701 |

با فاینانس 1.6 میلیارد یورویی شرکت چینی انجام می‌شود

◄ آغاز برقی‌سازی راه‌آهن تهران – مشهد از هفته آینده

معاون فنی و زیربنایی راه آهن در جمع خبرنگاران و در خصوص برقی سازی راه آهن تهران-مشهد گفت: مجوزها و موارد بانکی این پروژه حل شده و از هفته آینده اقدامات مهندسی در قطعه مشهد ـ نیشابور آغاز می‌شود. این پروژه با فاینانس 1.6 میلیارد یورویی چین که طی سفر رئیس جمهور این کشور به ایران منعقد شد در چهار سال ساخته می‌شود، ضمن آنکه برقی‌سازی روی هر دو خط زوج و فرد تهران ـ مشهد اجرا خواهد شد و در واقع 2 هزار کیلومتر مسیر ریلی برقی‌سازی خواهد شد.

تین نیوز

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن در جمع خبرنگاران و در خصوص برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد گفت: مجوزها و موارد بانکی این پروژه حل شده و از هفته آینده اقدامات مهندسی در قطعه مشهد ـ نیشابور آغاز می‌شود. این پروژه با فاینانس 1.6 میلیارد یورویی چین که طی سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران منعقد شد در چهار سال ساخته می‌شود، ضمن آنکه برقی‌سازی روی هر دو خط زوج و فرد تهران-مشهد اجرا خواهد شد و در واقع 2 هزار کیلومتر مسیر ریلی برقی‌سازی خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مازیار یزدانی، معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به اینکه در زمینه پروژه‌های برقی‌سازی راه‌آهن 2 پروژه بزرگ در دست اقدام داریم که یکی تهران - مشهد و دیگری هم گرمسار- گرگان- اینچه‌برون است اظهار داشت: این پروژه از جهت افزایش سرعت و افزایش ظرفیت بسیار حائز اهمیت است که متاسفانه تا امروز تاخیر بسیاری داشت اما امروز خبر خوبی که در این زمینه دارم این است که در پروژه گرمسار-گرگان برای نهایی کردن پیوست‌های فنی با طرف روسی در حال مذاکره هستیم و به زودی با انعقاد قراردادی که در حضور رؤسای جمهور دو کشور منعقد می‌شود امیدواریم این پروژه زودتر تکمیل شود و به مرحله اجرایی خود برسد.

 

یزدانی با اشاره به اینکه با شیب و فرازی که این مسیر دارد پروژه برقی‌سازی گرمسار-اینچه‌برون بسیار حائز اهمیت است اظهار داشت: اجرای این پروژه در مدت زمان چهار سال و به طول حدود 430 کیلومتر از محل فاینانس 1.2 میلیارد یورویی روس‌ها اجرا خواهد شد.

 

وی در ادامه با اشاره به پروژه برقی کردن مسیر تهران-مشهد که پروژه مهمی است و حدفاصل سیر را به کمتر از 6 ساعت می‌رساند و بسیاری از مردم چشم انتظار اجرای آن هستند گفت: خبر خوبی که داریم امروز این است که همه مجوزها و موارد بانکی این پروژه حل شده و از هفته آینده اقدامات مهندسی در قطعه مشهد-نیشابور آغاز می‌شود. این پروژه با فاینانس 1.6 میلیارد یورویی چین که طی سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران منعقد شد، در چهار سال ساخته می‌شود، ضمن آنکه برقی‌سازی روی هر دو خط زوج و فرد تهران-مشهد اجرا خواهد شد و در واقع 2 هزار کیلومتر مسیر ریلی برقی‌سازی خواهد شد.

 

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به اینکه این پروژه نیز بر روی خط گرم و در حال سیر انجام می‌شود و به‌دنبال راهکارهایی برای کاهش زمان اجرای آن هستیم اظهار داشت: هم ما مشتاق هستیم که این خط زودتر به بهره‌برداری برسد و هم این موضوع نیاز مبرم مردم است. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این پروژه این است که برقی‌سازی تهران – مشهد بر روی خط گرم انجام می‌شود یعنی در حالی که قطار در ریل در حال تردد است و ترددها لغو نمی‌شود، پروژه به اجرا خواهد رسید.

 

یزدانی در ادامه افزود: طول راه‌آهن تهران – مشهد که برقی می‌شود 526 کیلومتر است که قرار است بر روی هر دو خط انجام شود. هفته آینده عملیات مهندسی که در مسیر مشهد – نیشابور انجام خواهد شد طول این پروژه 138 کیلومتر است. از آنجایی که این پروژه بر روی هر دو خط انجام می شود مجموع پروژه چیزی حدود 2 هزار کیلومتر است.

 

وی در ادامه با اشاره به افزایش سرعت سیر در راه‌آهن برقی گفت: خط آهن فعلی برای سرعت 160 کیلومتر در ساعت طراحی شده و چندین سال است که از آن استفاده می‌شود ولی با برقی‌شدن همین راه‌آهن سرعت به 200 کیلومتر افزایش می‌یابد البته باید وضعیت زیرسازی و روسازی راه‌آهن این مسیر بررسی شود. لذا از هفته آینده برداشت اطلاعت خود را به روش مکانیزه از این مسیر آغاز می‌کنیم تا وضعیت زیرسازی و روسازی خط را برداشت کنیم.

 

 دو خطه شدن خرمشهر-سربندر و اهواز- اندیمشک تا پایان امسال

وی در ادامه در خصوص بحث دو خطه کردن مسیر در محور جنوب اظهار داشت: در مسیر جنوب توانسته‌ایم از اهواز به سربندر را دو خطه کنیم و بهره‌برداری از سرعت 160 کیلومتر برای آن رخ داده است. خبر خوش دیگر اینکه بین مسیر خرمشهر- سربندر نیز مجوز هیأت دولت برای ساخت راه‌آهن در هفته گذشته اخذ شد و در حال اخذ مجوزهای زیست‌محیطی هستیم تا بتوانیم ضلع جنوب را سه ضلعی کنیم.

 

یزدانی در ادامه خاطرنشان شد: مسیر دو خطه اهواز - اندیمشک نیز امسال تکمیل می‌شود ضمن آنکه مسیر دو خطه قم - اراک نیز در حال مطالعه است. همچنین بحث خط سریع‌السیر قم - اراک نیز مورد بررسی است و هم اکنون منتظر به نتیجه رسیدن بررسی‌ها هستیم تا ببینیم مسیر دو خطه‌ای که قرار است انجام شود باید سریع‌السیر باشد، با نگاه مسافری یا باری باشد و... که هر کدام از این نتایج بر روی تصمیم نهایی تاثیرگذار خواهد بود و اکنون تمام این موارد در دست بررسی است.

 

معاون فنی راه‌آهن در خصوص قطار حومه‌ای اهواز نیز اظهار داشت: قطار حومه‌ای در این ناحیه قرار است از اندیمشک به دزفول تا معدن فولاد باشد. هفته قبل با نماینده دزفول و مدیرعامل شرکت فولاد جلسه‌ای داشتیم و یک‌سری تسهیلاتی را پیشنهاد دادیم و مدیرعامل فولاد و نماینده دزفول نیز قرار شد مذاکراتی با یکدیگر داشته باشند. قرار است نتیجه بررسی‌ها به دست ما برسد تا ببینیم چه زمانی می‌توانیم همکاری دو جانبه را با فولاد داشته باشیم تا بتوانیم معدن را نیز به شبکه ریلی متصل کنیم.

 

میزان پیشرفت دیگر پروژه های ریلی کشور

وی در ادامه افزود: هدف‌گذاری دیگر ما در قطار سریع‌السیر در مسیر تهران - همدان، تهران - تبریز و قم- اراک است. در مسیر اصفهان ـ شیراز نیز در حال مطالعه برای ارتقای بهره‌وری هستیم. همچنین  در بحث تثبیت ترانشه نیز هم اکنون پیمانکار در حال انجام پروژه است. مناقصه ایستگاه راه‌آهن مرودشت را هم انجام داده‌ایم تا خط به سمت پایین ادامه یابد.

 

یزدانی گفت: قبل از این جلسه بین راه‌آهن ایران و آذربایجان توافق نامه‌ای امضا شده است که در صورت رضایت طرفین و طرح فنی این مسیر از آستارا به آستارا و سپس به رشت تکمیل می‌شود. کار اجرایی در مسیر آستارا به آستارا به اتمام رسیده است و هم اکنون در حال تجهیز ایستگاه آستارای ایران برای تخلیه بار هستیم. خط تهران- همدان نیز همانطور که وزیر راه هنگام افتتاح آن گفتند طرف 45 روز تا 2 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید و هم اکنون شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در حال تحویل این پروژه از شرکت ساخت است تا بتواند آن را بهره‌برداری کند.

 

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن در پایان اظهار داشت: در خصوص خطوط حومه‌ای نیز امسال مسیر تهران- گرمسار و تهران - قزوین امسال به مرحله بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.