| کد خبر: 104096 |

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اعلام کرد:

◄ نیاز ۲۰ هزار میلیاردی راه‌آهن به سرمایه بخش خصوصی

تین‌نیوز|

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در خصوص مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با دیگر وسایل حمل‌ونقلی با اشاره به میزان صرفه‌جویی حمل‌ونقل ریلی در سوخت ابراز داشت: راه‌آهن یک‌هفتم جاده سوخت مصرف می‌کند و اگر بار کشور به سمت راه‌آهن سوق یابد، حمل‌ونقل ریلی می‌تواند به‌جای مصرف ۲۰ میلیارد دلار سوخت در بخش جاده‌ای با هزینه ۳ میلیارد دلار این بار را جابه‌جا کند.

 به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محسن پورسیدآقایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه راه‌آهن یک چاه نفت بزرگی است که هرقدر در آن سرمایه‌گذاری شود به همان اندازه صرفه‌جویی سوخت انجام می‌شود گفت: این موضوع سبب می‌شود که شاهد صرفه‌جویی ۲۰ میلیارد دلاری سوخت باشیم. طبق برنامه ششم توسعه حجم بار راه‌آهن باید به سه برابر افزایش یابد. از طرفی برنامه دیگری برای توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای به‌منظور افزایش چشمگیر جابه‎جایی مسافر در حومه کلان‌شهرها دارد. همچنین خطوط سریع‌السیر با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت در خطوط تهران-اصفهان در دست‌ساخت است که تکمیل آن سه سال به طول می‌انجامد و تهران-مشهد علاوه بر برقی شدن به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش سرعت پیدا خواهد کرد.

آقایی با اشاره به سایر برنامه‌های شرکت راه‌آهن گفت: مسیرهای تهران-قم-اراک و تهران-تبریز طبق برنامه دوخطه و سرعت آن به ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر افزایش می‌یابد تا یک شبکه سریع‌السیر در کل کشور ایجاد شود. باید تمام این اتفاقات در برنامه ششم محقق شود. احکام جدیدی از سوی دولت به مجلس پیشنهادشده است. پیش‌بینی‌شده موافقت مجلس با این احکام موجب شود راه‌آهن جایگاه خود را در سطح بین‌المللی کسب کند.

نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به تعداد حوادث ریلی بیان کرد: در سال نزدیک به ۴۰ مورد تصادف به دلیل عبور عابر از روی ریل وعدم توجه به مقررات رخ می‌دهد که این ۴۰ مورد با ۱۶ هزار تلفات رانندگی قابل‌مقایسه نیست.

وی با اشاره به سهم راه‌آهن در جابه‌جایی بار و مسافر در کشور اظهار داشت: سهم فعلی حمل بار توسط راه‌آهن پایین است و در دو سال اخیر این سهم از ۱۰.۵ درصد به ۱۱.۸ درصد رشد داشته است همچنین در بخش حمل‌ونقل مسافر نیز این سهم نزدیک به ۶ درصد است.

مدیرعامل راه‌آهن در پایان با اشاره میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز در ناوگان حمل‌ونقل ریلی گفت: برای رسیدن به جایگاه موردنظر نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی است و با کمک‌های مجلس در نظر داریم مشوق‌هایی برای جذب سرمایه بخش خصوصی ایجاد کنیم، زیرا در شرایط فعلی بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش ریلی نیست. بازگشت مابه‌التفاوت سوخت، معافیت مالیاتی، مشارکت دولت در سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، ارائه وام با نرخ بهره پایین ازجمله این مشوق‌هاست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.