| کد خبر: 162089 |

◄ اعتراض کارگران به حقوق معوقه 2 ماهه راه‌آهن سمنان

مدیر کل راه‌آهن شمال شرق یک درشاهرود در حالی اعتراض کارگران را به حقوق معوقه 2 ماهه نسبت می‌دهد که کارگران می‌گویند: موضوع فقط پرداخت نشدن حقوق‌ها نیست، بلکه ناامنی شغلی و پیگیری نکردن بیمه و قراردادهای کار معین از سوی مسئولان، مهم‌ترین دغدغه و مطالبه ماست.

تین نیوز

مدیر کل راه‌آهن شمال شرق یک درشاهرود در حالی اعتراض کارگران را به حقوق معوقه 2 ماهه نسبت می‌دهد که کارگران می‌گویند: موضوع فقط پرداخت نشدن حقوق‌ها نیست، بلکه ناامنی شغلی و پیگیری نکردن بیمه و قراردادهای کار معین از سوی مسئولان، مهم‌ترین دغدغه و مطالبه ماست.

فرشاد زادخور می‌گوید: شرکت تراورس، طرف قرارداد با راه‌آهن و یکی از پیمانکاران راه‌آهن شمال ‌شرق یک است. بنابراین، کارگران معترض کارکنان مستقیم راه‌آهن کشور نیستند.

وی با تاکید بر این‌که شرکت تراورس، پیمانکار راه‌آهن شمال ‌شرق یک باید پاسخگوی مطالبه‌ها و حقوق عقب‌افتاده این کارگران می‌بود، می‌افزاید: اداره ‌کل راه‌آهن شمال‌ شرق یک به ‌عنوان حامی این کارگران و نه متولی آن‌ها با کارگران معترض حاضر در ایستگاه راه‌آهن شاهرود صحبت کرد و قرار شد با برگزاری جلسه‌های هماهنگی با حضور نمایندگان فرمانداری شاهرود، راه‌آهن شمال ‌شرق یک، کارگران و نماینده شرکت تراورس، مطالبه‌های کارگران این شرکت پرداخت و مشکلات آنها رفع شود.

مشکلات قرارداد همچنان باقی است

کارگران شرکت تراورس اما می‎گویند: چند روز پس از اعتراض، حقوق معوقه پرداخت شده اما مشکلات قرارداد همچنان باقی است.

یکی از این کارگران که به نظر از دیگران جوان‌تر است، اما دوست ندارد نامی از او منتشر شود، می‌گوید: همه کارگران این شرکت قرارداد کار معین دارند و قراردادهایشان در دوره‌های کوتاه‌مدت بسته می‌شود. همین نوع قرارداد هم هست که بیمه ما را با مشکل مواجه کرده. از سوی دیگر، امنیت شغلی نداریم و قرارداد کار معین به این معناست که شرکت می‌‌تواند بعد از گذشت 3 ماه قراردادش را ادامه ندهد.

او می‌افزاید: ما این موضوع را بارها و بارها با مسئولان در میان گذاشتیم. از اداره کار تا مدیریت راه‌آهن استان، اما همیشه یک پاسخ شنیده‌ایم؛ قول‌های پیگیری که هرگز محقق نشدند. این بار هم که ناچار به اعتراض شدیم و موضوع رسانه‌ای شد، فقط 2 ماه حقوق را پرداخت کردند.

 زندگی لنگ حقوق است

یکی دیگر از کارگران شرکت تراورس می‌گوید: نبود امنیت شغلی کم‌چیزی نیست. کارگر روز مزد باشی، می‌دانی کمتر یا بیشتر، غروب به غروب، حقوقت را می‌گذارند کف دستت. نه این‌که بعد از 2 ماه هیچ درآمدی نداشته باشی. می‌خواهم بدانم آیا خود مسئولان شرکت یا مسئولان راه‌آهن بدون این‌که 2 ماه دریافتی داشته باشند، می‌توانند زندگی کنند؟ این کارگر راه‌آهن شاهرود ادامه می‌د‌‌هد: در خانه هر کدام از ما، دختر دم ‌بخت، پسر بیکار، مادر و پدر پیر و بیمار وجود دارد. خانه‌های استیجاری و هزینه‌های بالای زندگی را هم به آن اضافه کنید. برخی از این کارگران 7 یا 8 سال است در همین شرایط کار می‌کنند. ما نه استخدام می‌شویم و نه قرارداد بلندمدت داریم.

کارگران امنیت شغلی می‌خواهند

احمد طوسی، فعال کارگری، درباره مطالبه‌های کارگران شرکت پیمانکار راه‌آهن سمنان به همشهری می‌گوید: کارگران، بارها و بارها، مطالبه‌هایشان را مطرح کرده بودند، اما مسئولان به‌ویژه مدیریت راه‌آهن استان آن را جدی نگرفت و پیگیری نکرد. متاسفانه اتحادیه کارگری قوی‌ا‌ی هم وجود ندارد که بتواند مطالبه‌های این کارگران را پیگیری کند.

وی می‌افزاید: بی‌انصافی است اگر از نقش فرمانداری در رفع اعتراض پیش‌آمده قدردانی نشود، زیرا بسیار به‌موقع وارد شدند و به جای رفتار قهری با پیگیری سریع مطالبه‌ها از شرکت پیمانکار، مساله را تا حدی رفع و رجوع کردند، اما با وجود این، همچنان دغدغه کارگران امنیت شغلی است.

او تصریح می‌کند: پس از این اعتراض من با تعدادی از کارگران صحبت کردم. آنچه این کارگران را به وحشت انداخته، همین ناامنی است. آن‌ها گمان می‌کردند در آستانه نوروز و بعد از پرداخت نشدن 2 ماه از مطالباتشان، قرار است با تعدیل نیرو مواجه شوند.

آنچه را طوسی می‌گوید برخی کارگران تراورس تایید می‌کنند. اگر زمستان سرد شاهرود و سمنان را تجربه کرده باشید، به خوبی می‌دانید سرمای خشک این منطقه، کمتر کسی را بدون دلیلی سخت، می‌تواند ساعت‌ها به خیابان‌ یا کوه و دشت بکشاند، آن هم در مجاورت ریل راه‌آهن. حدود یک ماه از اعتراض کارگران می‌گذرد. آن‌ها می‌گویند حقوق‌ها را دریافت کرده‌اند، اما چه کسی می‌تواند به آن‌ها تضمین دهد با قراردادهای کار معین کوتاه‌مدت، هر لحظه با تعدیل و بیکاری مواجه نشوند؟

   معوقه کارگران در 12 استان

شرکت تراورس (پیمانکار تعمیرات، نگهداری از خط و ابنیه خطوط ریلی) حدود 7 هزار و 800 کارگر دارد که 600 نفر از کارگران آن در محدوده راه‌آهن شمال شرق، از گرمسار تا آزادور، مشغول به کارند. مشکل معوقه و قراردادهای کوتاه مدت فقط مربوط به کارگران محدوده راه‌آهن شمال شرق نیست و کارگران این شرکت در 12 استان کشور با مشکل مواجهند. با وجود این، طولانی‌ترین مسیر تعمیرات، نگهداری خط و ابنیه به طول 540 کیلومتر در محدوده راه‌آهن شمال شرق قرار گرفته است و کارگران بسیاری در این محدوده فعالیت می‌کنند. کارگران معترض این بخش از شهرهای دامغان، شاهرود و جاجرم در استان سمنان بودند.

 

منبع: روزنامه همشهری

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 77 0

    اگه قراره که مدیران تراورس مشکلات داخلی و بی تدبیری و بی عدالتی خودشون رو به گردن راه آهن بیندازند چه کاریه که اصلا شرکتی باشه و کلی هزینه های جانبی،شرکت منحل بشه و برگرده به بدنه راه آهن

  • ناشناس 220 0

    #استعفا معینی

  • اسحاق 93 0

    سلام چطور شد که امشب خوابیدیم صبح بیدار شدیم گفتند که شما جزو تراورس هستید که آن هم نیمه دولتی چی شد که آقایان ما کارکنان رسمی را جزو راه آهن نمی دانند شکایت هم کردیم ولی هرجا رفتیم کسی جوابگوی ما نبود از جانبازان جنگ هستم شب عید نه حقوق دادن نه عیدی پیش زن بچه شرمنده شدیم آقای وزیر شما می توانید یک ماه بدون حقوق باشید ما سه ما صبر کنیم

  • ناشناس 74 7

    آقای اسحاق پس چرا همه دارن از معینی تشکر میکنن بابت حقوق دادن به موقع؟؟
    یعنی اجبار کردن نیروها رو؟

  • ناشناس 101 0

    نصف حقوق مارو دادن ولی برنامه ای درست کردن همه تشکر کنن

  • ناشناس 194 0

    نصف حقوق بهمن رو‌ داده در صورتی که در سنوات قبل کاملا تسویه میشد ولی الان به وضعی رسیده که بخاطر دادن نصف حقوق بهمن اونم در غروب ۲۹ اسفند همه کارمندا و کارگرا پیغام تشکر میفرستن برای مدیرعامل که احتمالا این هم اجباریه
    چند باری هم که کارکنان اعتراض کرده بودن معادل سه روز حقوق ازشون کسر شده بود به عنوان تنبیه
    با کنار هم گذاشتن این وقایع به این نتیجه میرسیم که علیرغم شرایط بد مالی کارکنان شرکت از لحاظ آزادی و حق اعتراض دچار مشکل شده اند که ظلم بزرگیست در حق کارکنان زحمتکش تراورس