| کد خبر: 168676 |

◄ ایمنی واگن‌ها با طول عمر آنها ارتباطی ندارد

ایمنی با مساله طول عمر واگن‌ها ارتباطی ندارد و در آلمان نیز واگن‌هایی با عمر بالای 55 سال در شبکه ریلی سیر می‌کنند. بنابراین بهتر است بگوییم که اطلاعات ما درباره تاریخچه تعمیرات واگن‌ها کافی نیست و اگر چرخ یا محور و... صدمه ببینند، واگن یک یا 50 ساله را باید تعمیر کرد.

تین نیوز

حدود یک ماه از عملیاتی شدن تصمیم سه‌ساله راه‌آهن درباره خروج واگن‌های فرسوده از خط سیر می‌گذرد. سن این واگن‌ها بیش از 30 و تا قبل از 55 سال عنوان شده است که عدد آنها نیز به 397 عدد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، به‌زعم شرکت‌های ریلی از رده خارج کردن این واگن‌ها حدود 700میلیون تومان هزینه دارد که متعاقب آن 1700 نفر مستقیما و 800 نفر غیرمستقیم  بیکار می‌شوند.

محمد رجبی، مدیرعامل شرکت رجا در این‌باره به خبرنگار ما گفت: 320 عدد از این تعداد، متعلق به شرکت رجا است و با این اقدام عملا بخش اعظم واگن‌های مرغوب ما که از  خانواده سبز و سیمرغ و لوکس چهارتخته و... هستند، از حرکت بازخواهند ماند.

رجبی اضافه کرد: ممکن است که این واگن‌ها استانداردهای لازم را نداشته باشند و مثلا درهایشان هنگام باز و بسته شدن صدا بدهند اما غیرایمن نیستند. چراکه اصلی‌ترین بخش یک واگن،‌ اتصالات و چرخ و بوژی است که همه این‌ها به‌صورت روزانه و سپس سالیانه تعمیر و تعویض می‌شوند. باقی قسمت‌ها نیز در همه‌جای دنیا با تعمیرات جزیی قابل روزآوری است.

مدیرعامل رجا تصریح کرد: ما سالانه بیش از 2500 چرخ را تعویض می‌کنیم و بیش از 140 میلیارد تومان کالا نیز در انبارهای خود داریم و خرید و تجهیز سالانه را هم انجام می‌دهیم. همچنین قطعات واگن‌های ما تست MT می‌شوند و همه اقلام ایمنی موردبررسی قرار می‌گیرند. ضمن اینکه برای قطارهایی که در حال سیر در شبکه هستند نیز بازدیدهای منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

رجبی توضیح داد: بنابراین اگر واگن از تهران خارج شود مثلا در قم دوباره مورد بازبینی قرار می‌گیرد. این به این معنی است که در بحث ایمنی، فقط ما این موضوع را بررسی نمی‌کنیم بلکه شهر به شهر و در ساعات مختلف شبانه‌روز، بازبینی‌های ایمنی صورت می‌گیرد.

رجبی ضمن بیان این مطلب که براساس سیستم راه‌آهن، بروز سوانح در ابعاد بالا تا الان وجود نداشته و واگن‌های رجا همیشه ایمن بوده است، گفت: براساس استاندارد ایمنی تاکیدشده در آیین‌نامه، ما یک سال و‌نیم پیش ایمنی واگن‌های خود را بررسی کردیم و در این راستا حتی کف‌پوش‌های واگن‌ها را نیز با 30درصد افزایش قیمت، به ضد آتش‌سوزی ارتقا دادیم.

این مقام مسئول در شرکت رجا ادامه داد: پس از تاکیداتی که راه‌آهن در مورد سیستم ترمز داشت، همه سیستم‌های ترمز ما از اقلام حتی پلاستیکی که ساخت داخل بود به اقلام ساخت خارج تبدیل شدند تا بدین‌وسیله بتوانیم ریسک ایمنی را پایین بیاوریم. بنابراین همه این اقدامات، برای ما هزینه داشته‌اند و نشان از اهمیت مبحث ایمنی واگن‌ها دارد. اما اینکه بگویند برای ایمن‌سازی لازم است که بدنه واگن‌ها را تعمیر کنیم این صحبت‌ها ارتباطی با بحث ایمنی ندارند.

رجبی اضافه کرد: در مواقعی که با این‌گونه مشکلات مواجهیم، راه‌آهن نباید واگن‌ها را حذف کند بلکه باید دستور کاهش سرعت سیر را بدهد اما خیلی جالب است که پس از ابلاغ این مصوبه، سرعت سیر ما را از 120 با 140 ارتقا دادند و اینجا یک تناقض به وجود آمد! چراکه برای افزایش ایمنی باید سرعت سیر را تا 110 کیلومتر پایین می‌آوردند اما این کار را نکردند.

رجبی ضمن بیان این نکته که به‌یقین رسیده‌ام که اطلاعات مدیران راه‌آهن در این‌زمینه کامل نبوده است، گفت: یقینا اگر این اطلاعات کامل بود مسئولان راه‌آهن به ایمنی واگن‌ها اذعان داشتند.

مدیرعامل رجا افزود: طبق مصوبه N.D.B ایمنی با مساله طول عمر واگن‌ها ارتباطی ندارد و در آلمان نیز واگن‌هایی با عمر بالای 55 سال در شبکه ریلی سیر می‌کنند. بنابراین بهتر است بگوییم که اطلاعات ما درباره تاریخچه تعمیرات واگن‌ها کافی نیست و اگر چرخ یا محور و... صدمه ببینند، واگن یک یا 50 ساله را باید تعمیر کرد.

رجبی ادامه داد: ضمن اینکه تست‌های ایمنی قابل پیگیری هستند و از طریق سیستم تست غیرمخرب می‌توان حتی میزان خستگی واگن دست دوم و قدیمی نیز تحت بررسی تیم‌های کارشناسی قرار بگیرند. پس همه‌چیز قابل‌محاسبه است و تست بوژی و چرخ و ترمز و اتصالات واگن‌ها هرسال با مجوز سیری که راه‌آهن از ما می‌خواهد بررسی می‌شوند و به مدت یک سال مجوز سیر می‌گیرند.

رجبی تاکید کرد: بنابراین مساله اصلی این است که دولت، مجلس و شورای رقابت و... باید تصمیم‌گیری کنند که آیا اصلا می‌خواهند از حمل‌ونقل ریلی حمایت کنند یا نه. چون قطعا هزینه تمام‌شده ساخت یک اتوبوس که 40 نفر ظرفیت دارد در مقایسه با یک واگن که 40 نفر ظرفیت داشته باشد، خیلی پایین‌تر است اما صرفه‌جویی در مصرف سوخت و حفظ جان مسافران از مهم‌ترین دلایل توسعه حمل‌ونقل ریلی در جهان هستند.

رجبی درباره تجربه جهانی در این‌زمینه نیز گفت: در حال حاضر در حمل‌ونقل ریلی در دنیا مساله بازسازی واگن‌ها مطرح است و شرکت‌ها واگن نو نمی‌خرند. ما هم که می‌خواهیم واگن دست دو از آنها بخریم، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم چون همه شرکت‌های خارجی واگن‌هایشان را نوسازی می‌کنند و مجددا از آن استفاده می‌کنند.

رجبی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی‌بر چگونگی چاره‌جویی راه‌آهن و دولت در این‌زمینه نیز گفت: در بحث خروج این 397 واگن به اصطلاح فرسوده از خط سیر، تیمی از طرف مدیریت راه‌آهن مأمور شده که این موضوع را پیش از تبدیل به بحران بررسی کند تا عده‌ای به‌وسیله این تصمیم بیکار نشوند.

رجبی تصریح کرد: این تیم 200 عدد از واگن‌های ما را یکی‌یکی بازدید می‌کنند و کمیته ماده 4 درباره سطح ایمنی آن‌ها قضاوت خواهد کرد. تا الان و در غالب موارد نیز نقض ایمنی وجود نداشته چون به‌عنوان‌مثال شکستن شاسی که در خبرها به آن اشاره‌شده بود تا به حال اتفاق نیفتاده است. ضمن اینکه در این شش ماه نیز ما تعمیراتی در جهت ارتقای ایمنی انجام دادیم.

رجبی در پایان پیش‌بینی کرد که غالب حداکثری این واگن‌ها مشکل ایمنی نداشته باشند و آن‌هایی هم که مشکل ایمنی دارند با تعمیرات، مشکلشان حل خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.