| کد خبر: 159882 |

◄ تهاتر بدهی هما و رجا با افزایش سهم دولت

طبق مصوبه ۹۶/۱۰/۲۰ هیأت‌وزیران تمام دیون هما و رجا به صندوق ذخیره ارزی به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در این دو شرکت منظور می‌شود. امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر افزود: مقرر شد این مصوبه دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ پیشنهاد شود که در صورت تصویب بودجه سال آینده شاهد انقلاب دیگری در حوزه حمل‌ونقل هوایی و ریلی خواهیم بود.

تین نیوز

طبق مصوبه ۹۶/۱۰/۲۰ هیأت‌وزیران تمام دیون هما و رجا به صندوق ذخیره ارزی به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در این دو شرکت منظور می‌شود.

امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر افزود: مقرر شد این مصوبه دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ پیشنهاد شود که در صورت تصویب بودجه سال آینده شاهد انقلاب دیگری در حوزه حمل‌ونقل هوایی و ریلی خواهیم بود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، امیر امینی با اشاره به مصوبه هیئت‌وزیران مانده بدهی هما و رجا شامل اصل و سود تسهیلات پرداختی از حساب ذخیره ارزی به شرکت‌ها به‌عنوان افزایش سرمایه دولت  و تلاش وزیر راه و شهرسازی طی سه سال اخیر برای تحقق این موضوع اظهار داشت: با توجه به نقش و جایگاه هما و رجا به‌عنوان دو پرچم ملی  در حمل‌ونقل عمومی هوایی و ریلی کشور که به بخش خصوصی واگذارشده بودند، وزیر راه و شهرسازی معتقد است، ابتدا باید اصلاح ساختار شرکت‌های این‌چنین انجام شود و سپس واگذاری صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نحوه اصلاح ساختار هما بیان داشت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های هنگفتی نسبت به درآمد کم داشت. ازاین‌رو یکی از اقدامات خوبی که انجام گرفت، متنوع سازی نرخ بلیت بود که کمک شایانی به شرکت‌های هواپیمایی ازجمله هما کرد.

امینی بابیان اینکه «جابجایی مسافر با استفاده از حمل‌ونقل هوایی ظرف ۵ سال بیش از ۹ درصد رشد داشته است» گفت: این آمار بیانگر انتقال مسافر از حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی به حمل‌ونقل هوایی بدون افزایش ناوگان هوایی مسافربری است.

رشد ۱۰ درصدی سهم حمل‌ونقل هوایی

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با افزایش تعداد هواپیماهای برجامی در ناوگان هوایی کشور این سهم از ۱۵ درصد فعلی  بدون شک به  ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه باید هزینه‌های اضافی از دوش هما برداشته می‌شد گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از صندوق ذخیره ارزی دیونی را پذیرفته بود و دراین‌بین سازمان بازنشستگی این شرکت نیز بدهی‌های فراوانی داشت. ازاین‌رو تصمیمی اتخاذ شد که برای یک دوره‌ای، صندوق بازنشستگی هما به سازمان بازنشستگی کشوری منتقل شود تا «هما» امکان توسعه پیداکرده و سپس سهام خود را واگذار و دیون را پرداخت کند که این راهکار از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توافق بر سر این تصمیم با تردید مواجه شد.

امینی در ادامه بیان داشت: با ارزیابی این مسئله و در نظر گرفتن نکات موردنظر وزیر کار، تعاون‌ورفاه اجتماعی مقرر شد به‌جای اضافه شدن به تعهدات سازمان بازنشستگی، دولت این تعهدات را بر عهده بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی افزود: در مورد پرداخت دیون نیز قرار شد تمام دیون هما و رجا به صندوق ذخیره ارزی توسط دولت در چارچوب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور پذیرفته و به‌حساب افزایش سرمایه دولت در این دو شرکت منظور شود.

وی تصریح کرد: با این اقدام دو شرکت هما و رجا به‌جای پرداخت دیون و بدهی‌های خود می‌توانند به اصلاح ساختار بپردازند و منابع درآمدی خود  را صرف سرمایه‌گذاری در توسعه ناوگان و ارتقا سطح ایمنی کنند و از طرفی بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور و شرکت راه‌آهن بپردازند.

تأثیر مزایای اجرای مصوبه بخشودگی دیون هما و رجا پس از ۱۸ ماه

امینی همچنین به مصوبه دولت در این خصوص اشاره کرد و گفت: مقرر شد این مصوبه دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ پیشنهاد شود که در صورت تصویب بودجه سال آینده شاهد انقلاب دیگری در حوزه حمل‌ونقل هوایی و ریلی خواهیم بود. به‌طوری‌که با رقابت‌پذیر شدن حمل‌ونقل هوایی و ریلی، پس از گذشت ۱۸ ماه از اجرای آن مردم ایران مزایای آن را لمس و تجربه خواهند کرد.

چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۶ هیئت‌وزیران به‌منظور رفع بخشی از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مصوب کرد مانده بدهی شامل اصل و سود تسهیلات پرداختی از حساب ذخیره ارزی به شرکت‌های مذکور براساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده پس از کسر سهم عاملیت بانک‌های عامل، به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در این شرکت‌ها منظور شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.