| کد خبر: 15143 |

دلیل افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت قطار

تین نیوز |  راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه نرخ بلیت قطار را ۱۰ درصد افزایش داد، موضوعی که اعتراض انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته را به‌دنبال داشته و این انجمن در نامه‌ای نسبت به این اقدام « غیرقانونی» اعتراض کرده است.
راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نرخ بلیت قطارهای بخش خصوصی را به دلیل خدمات ایستگاهی 10 درصد افزایش داد، این در حالی است که براساس تفاهمنامه‌ این مجموعه با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی نباید هیچ رقمی بابت خدمات ایستگاهی دریافت کند.
این در حالی است که این افزایش نرخ از مسافران اخذ و به‌طور مستقیم به حساب راه‌آهن واریز می‌شود. به دنبال این اقدام راه‌آهن، انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در نامه‌ای به معاون وزیر راه‌وشهرسازی ضمن تاکید بر غیرقانونی این اقدام خواستاری رسیدگی به این مساله شده است.
در این راستا رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با تشریح جزییات هزینه خدمات ایستگاهی در راه‌آهن که به تازگی مطرح شده است، گفت که این افزایش قیمت (حدود ۱۰ درصد) در پیش‌فروش مردادماه بلیت قطار اعمال و روی لاشه بلیت‌ها درج شد.
سید‌حسن موسوی‌نژاد به فارس اظهار داشت: انجمن این نامه را برای انتشار عمومی ننوشته‌ بود‌ و تنها نامه‌ای درون‌سازمانی و تخصصی داخلی بوده است؛ انتشار این نامه خارج از اراده انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی بوده و نیت صادر‌کنندگان نامه، رسانه‌ای کردن آن نبوده است.
وی در این‌باره توضیح داد: انجمن در دفاع از حقوق اعضای انجمن و دفاع از نوع افزایش قیمت بلیت، یکم مردادماه امسال، مکاتبه‌ای با راه‌آهن انجام داد که بسیار امیدواریم به نتیجه بینجامد.
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اضافه کرد: البته در حال حاضر این 10 درصد بابت خدمات ایستگاهی از مرداد‌ماه در بلیت‌های قطار در حال دریافت می‌باشد و روی لاشه همه بلیت‌ها این موضوع قید شده است.
وی با بیان اینکه این مبلغ تا پیش از این از شرکت‌های مالک توسط راه‌آهن دریافت می‌شده، افزود: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد این 10 درصد را از قیمت بلیت مجزا کند که جز قیمتی که مالک می‌گوید، اعلام نشود و اگر قرار است خدمات ایستگاهی انجام شود، مستقیم از روی بلیت دریافت شود.
رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی افزود: نظر ‌انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی ‌این است که این مورد نمی‌تواند به تنهایی انجام شود و باید حتما داخل قیمت بلیت باشد و راه‌آهن نمی‌تواند مبلغ مجزایی را بابت بلیت دریافت کند.
موسوی‌نژاد ادامه داد: این موضوع اصلا بحث قیمتی نیست، بلکه بحث تخصصی و فنی است یعنی اینکه ما با این افزایش موافق بودیم نه اینکه‌ با چیزی که روی قیمت اتفاق می‌افتد و از شرکت‌ها دریافت می‌شد، مخالف باشیم.
مدیرعامل رجاء در مورد قیمت بلیت قطار اظهار داشت: هنوز قیمت بلیت از قیمت تمام شده فاصله دارد و هزینه شرکت‌ها کمی بالاتر از نرخ‌های فعلی است؛ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بابت حق دسترسی شرکت‌های ریلی مسافری به شبکه ریلی مبلغی دریافت نمی‌کند در حالی که راه‌آهن اگر بخواهد حق دسترسی و استفاده از شبکه را از شرکت‌ها دریافت کند، قیمت بلیت از دو برابر قیمت فعلی بیشتر خواهد بود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای بابت دسترسی به شبکه تعرفه‌ای پرداخت نمی‌شود و هزینه‌های نگهداری راه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود در حالی که در راه‌آهن نیز باید عینا همین کار توسط دولت انجام شود.
مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا با اشاره به اینکه حمایت از سیستم حمل‌ونقل ریلی سیاست دولت یازدهم است، افزود: قطعا توسعه حمل‌ونقل ریلی نیازمند کاهش هزینه‌ها و دریافت رقم‌های کمتری از شرکت‌هاست که یکی از این موارد خدمات ایستگاهی است که می‌تواند گرفته نشود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.