| کد خبر: 140317 |

◄ برنامه رجا برای توسعه خطوط گردشگری ریلی

پنجشنبه هفته گذشته نشست خبری با هدف معرفی قطار گردشگری تهران-سوادکوه برگزار شد که در این نشست، به بررسی خط گردشگری تهران-سوادکوه پرداخته شد و خبرنگاران رسانه‌های مختلف ضمن سفر و آشنایی با مسیرهای گردشگری تهران تا سوادکوه با خدمات ویژه این مسیر نیز آشنا شدند. قطار گردشگری تهران-سوادکوه را شرکت ایریکو با همکاری شرکت هیونداروتِن کره جنوبی ساخته است.

تین نیوز

پنجشنبه هفته گذشته نشست خبری با هدف معرفی قطار گردشگری تهران-سوادکوه برگزار شد که در این نشست، به بررسی خط گردشگری تهران-سوادکوه پرداخته شد و خبرنگاران رسانه‌های مختلف ضمن سفر و آشنایی با مسیرهای گردشگری تهران تا سوادکوه با خدمات ویژه این مسیر نیز آشنا شدند. قطار گردشگری تهران-سوادکوه را شرکت ایریکو با همکاری شرکت هیونداروتِن کره جنوبی ساخته است.

توسعه خطوط گردشگری ریلی در سه محور ارس، لرستان و سوادکوه

سفر و شیوه‌های مرسوم آن، مفهومی است که به‌خاطر جذابیت کشف عرصه‌های ناشناخته، از دیرباز مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته است. مسافران همواره در این راه به چند عامل برای تأمین رفاه حال خود توجه داشته‌اند که مهم‌ترین و نخستین این عوامل، مساله تأمین امنیت سفر بوده است. همچنین از آنجا که انسان موجودی مدنی‌بالطبع است، برای تجربه‌های اجتماعی خود نسبت به تجربه های فردی اهمیت بیشتری قائل است؛ پس از نظر او سفر در کنار دیگران، سفر لذت‌بخش‌تری خواهد بود. با این دو شاخص مهم می‌توان گفت سفر با قطار می‌تواند از جذاب‌ترین انواع سفر است. حمل‌ونقل ریلی به جهت حفظ امنیت و آرامش، حفظ محیط زیست با مصرف کمتر سوخت و امکان سفر با حجم انبوه و تعداد بالای مسافر از انواع خوب سفر است که اگر بتواند جایگاه مناسبی برای خود تعریف کند، مورد استقبال مردم نیز قرار خواهد گرفت.

در همین ارتباط یک نشست خبری با هدف معرفی قطار گردشگری تهران-سوادکوه برگزار شد که در این نشست، به بررسی خط تهران-سوادکوه که در سال جاری و درجهت ارائه تورهای ویژه گردشگری در مسیر تهران-شمال شروع شده پرداخته شد و خبرنگاران رسانه‌های مختلف ضمن سفر و آشنایی با مسیرهای گردشگری تهران سوادکوه با خدمات ویژه این مسیر نیز آشنا شدند. این اتفاق میمون، یعنی راه‌اندازی قطار گردشگری، توسط شرکت رجا و با همکاری شرکت گردشگری پارسیاد رقم خورده است و در روزهای پنج‌شنبه هر هفته به ارائه خدمات سفر برای گردشگران می‌پردازد. این مسیر، از تهران تا سوادکوه را حول معرفی مکان‌های گردشگری راه‌آهن مورد واکاوی قرار می‌دهد و مسافر در این راه از خدمات پذیرایی و گردشگری و همچنین توضیحات جذاب و علمی یک تیم گردشگری حاذق و آشنای به مسیر برخوردار است.

بنابر توضیحات محسن یاوری، سرپرست معاونت اجرایی شرکت رجا که در این سفر همراه ما بود، قطار گردشگری یک روزه در مسیر لرستان و خوزستان نیز در حال راه‌اندازی است که به صورت آزمایشی نوروز امسال به ارائه خدمات خود مشغول بوده است. یاوری از راه‌اندازی قطار گردشگری منطقه ارس تا دوهفته دیگر خبر داد و پذیرایی در دو الی سه وعده را از ویژگی‌های رفاهی این قطارها دانست.

وی نرخ بلیت قطار گردشگری لرستان را 80 هزار تومان و بهای بلیت قطار تهران- سوادکوه را هم 170 هزار تومان عنوان کرد.

یاوری از تامین ناوگان مسافری جدید خبر داد و این پروژه را ادامه پروژه تامین ناوگان برای شب عید امسال با تامین هشت دستگاه واگن پلور و چهار دستگاه واگن پارسیان نو (از شرکت واگن سازی پارس) عنوان کرد.

او در ادامه افزود: تا دوهفته دیگر تعدادی واگن نو که از شرکت پلور سبز کرمان خریداری شده را به ناوگان ریلی خواهیم افزود. همچنین تا آخر سال نیز حداقل 15 دستگاه واگن نو به ناوگان ریلی خواهیم افزود. ما در سال گذشته 32 دستگاه واگن را مورد بازسازی سنگین انجام دادیم که هفت دستگاه از آن آماده شده است و در همین راستا می‌خواهیم سالانه 120 واگن به ناوگان ریلی کشور بیفزاییم.

یاوری درخصوص شیوه تولید قطارهای خودکشش پردیس که اصطلاحاً پردیس نامیده می‌شوند، گفت: در حال حاضر مشکلات ما در مورد ساخت این نوع قطارها با مهندسی معکوس کمتر شده است.

حمایت‌های دولت در قالب پرداخت بدهی‌اش به رجا

محسن یاوری در ادامه عنوان کرد: برای توسعه قطارهای حومه‌ای از طرف راه‌آهن و شرکت رجا خدمات خوبی ارائه‌ شده است.

وی افزود: رجا برنامه‌ای برای افزایش ترنست‌ها ندارد و تولید این نوع واگن‌ها را ادامه نخواهد داد. سرپرست معاونت اجرایی شرکت رجا بزرگ‌ترین مشکل در جهت بازسازی صنعت ریلی را چگونگی تأمین سرمایه دانست و ابراز امیدواری کرد که سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب شوند.

یاوری تامین ملزومات ناوگان ریلی را بیشتر از طریق تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و گفت: ما تا به حال واگن نو از خارج نخریده‌ایم ولی مناقصه‌ای برای خرید 250 واگن مسافری در دست اجراست که آن هم توسط متخصصان داخلی با جوینت خارجی انجام می‌شود.

وی قیمت هر واگن را سه میلیارد تومان دانست که به‌صورت فاینانس خواهد بود؛ پس پروژه به این ترتیب است که یک آورده 20 تا 25 درصدی توسط شرکت رجا پیش‌زمینه انجام فاینانس خواهد بود. ناگفته نماند که واگن‌های فعلی ما در حدود 750 واگن با 20 تا 25 هزار صندلی است.

محسن یاوری در پاسخ به خبرنگار ما از کمکِ دولت یازدهم در جهت پیشرفت ناوگان ریلی یاد کرد و یکی از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم و دوازدهم را تأمین ناوگان لازم برای توسعه بخش ریلی دانست.

وی دولت را به‌خاطر تدوین قوانین و ایجاد راهکارهای جدید برای تسهیل حمل‌ونقل ریلی تحسین کرد اما توسعه این بخش را منوط به وجود سرمایه‌گذاری کافی در این حوزه دانست.

وی گفت: پیش‌بینی ما این است که بتوانیم 1200 واگن مسافری ظرف سه سال آینده تأمین کنیم که در حال حاضر از مجموع 1000 واگن 950 تای آن فعال است و 250 عدد دیگر را هم ظرف سه سال آینده به ناوگان مسافری اضافه خواهیم کرد.

محسن یاوری درباره شیوه کار انواع قطارهای گردشگری گفت که اگر مشتریان از سایت رجا اقدام به تهیه بلیت کنند، می‌توانند به‌طور هم‌زمان از تخفیفات هتل‌ها نیز بهره‌مند شوند. درخصوص همین قطار گردشگری نیز ما فقط برای 60درصد از ظرفیت قطار، بلیت می‌فروشیم تا همه مسافران بتوانند کنار پنجره بنشینند و بتوانند طبیعت را ببینند یا اگر خواستند استراحتی داشته باشند به راحتی بتوانند صندلی‌های پیرامونی را هم برای خود داشته باشند. ویژگی مهم این نوع سفر نسبت به سفرهای جاده‌ای هم همین است.

لازم به ذکر است که قطار گردشگری تهران-سوادکوه را شرکت ایریکو با همکاری شرکت هیونداروتِن کره جنوبی ساخته است. تعدادی از رام‌های این قطار هم به‌صورت سی بی یو توسط شرکت ایریکو ساخته‌شده که اولین رام آن در سال 78 به بهره‌برداری رسیده است. این قطار به‌جهت نوع درها و مانیتورینگ دیجیتالی آن، از ویژگی‌های منحصربه‌فردی نسبت به سایر قطارهای مسافری برخوردار است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.