| کد خبر: 148676 |

هما و چالش صندوق‌بازنشستگی

بحران صندوق‌های بازنشستگی در کشور این روزها وارد مرحله‌ای شده که دولتمردان را به واکنش و بررسی راهکارهای برون‌رفت از بحران واداشته است چراکه ادامه این روند، آثار نامطلوب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی می‌تواند به‌دنبال داشته باشد.

تین نیوز

بحران صندوق‌های بازنشستگی در کشور این روزها وارد مرحله‌ای شده که دولتمردان را به واکنش و بررسی راهکارهای برون‌رفت از بحران واداشته است چراکه ادامه این روند، آثار نامطلوب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی می‌تواند به‌دنبال داشته باشد.

صندوق بازنشستگی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و به همین دلیل، یکی از بزرگترین چالش‌های فعلی پیش روی مدیریت جدید هما، تعیین تکلیف این صندوق است زیرا تامین ماهانه میلیاردها تومان حقوق بازنشستگان هما، یکی از دغدغه‌های مدیران این شرکت است. صندوق بازنشستگی هما درحال‌حاضر وضعیت بسیار ویژه‌ای دارد که نبود استخدام‌های جدید در ۱۵ سال گذشته و نبود مدیریتی پویا در دوره‌های مختلف، از عوامل ایجاد این وضعیت است.

با توجه به پیشینه فعالیت بیش از ۵۰ ساله هما و قوانین و آیین‌نامه‌های استخدامی و بازنشستگی، دریافت حق بازنشستگی در سال‌های متمادی سرمایه‌های هنگفتی را نصیب صندوق بازنشستگی این شرکت کرده بود، اما در نبود برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، با آغاز موج نخست بازنشستگی در ابتدای دهه ۸۰ شمسی و تصویب قوانین سخت‌گیرانه در استخدام‌های رسمی دولتی و نبود توازن در ورود و خروج منابع، زنگ خطر برای صندوق هما شنیده شد.

بااین‌حال همچنان مدیران وقت صندوق با اتکا به سرمایه‌گذاری‌های کلان به‌ویژه در صنعت ساختمان، واکنشی نسبت به این نبود توازن نداشتند و متاسفانه با توجه به مشکلات و بحران‌های اقتصادی مانند تحریم، تورم و رکود در بازار مسکن، شاهد اتلاف منابع زیادی از این صندوق هستیم.

همچنین سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای که صندوق هما با تاسیس شرکت هوایی چابهار و خرید ناوگان هواپیمای فوکر ۱۰۰ و اجاره آن به شرکت هما انجام داده بود با زمین‌گیری این هواپیماها و بی‌توجهی به نوسازی ناوگان، باعث کاهش درآمدزایی و بهره‌وری صندوق شده است.

هدف از این نوشتار درخواست رسیدگی موشکافانه مدیران و کارشناسان ارشد اقتصادی به موضوع واگذاری صندوق هما به صندوق بازنشستگی کشوری است؛‌ به‌طوری‌که منافع کارکنان و بازنشستگان به‌عنوان خانواده هما در نظر گرفته شود.

در این زمینه از مدیران عالی شرکت هما به‌ویژه مدیران بخش مهندسی و تعمیرات هواپیمایی انتظار می‌رود با تعریف و تبیین دقیق و کارشناسانه مشاغل تخصصی حوزه خود و بررسی دوره‌های تخصصی متعددی که در طول خدمت می‌گذرانند، نسبت به تعیین حقوق مناسب در این بخش اقدام کنند.

محمد شالفروش - دبیر کانون متخصصان مهندسی و تعمیرات هواپیمایی

 

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.