| کد خبر: 138248 |

صندوق بازنشستگی بزرگترین چالش شرفبافی

کارشناس ارشد صنعت هوانوردی تأکید کرد: هما به دلیل مواجه شدن با مشکلات فراوان و بدهی های گسترده به یک مدیر سیاسی نیاز داشت تا بتواند مشکلات برون سازمانی را با مذاکره حل کند.

تین نیوز

کارشناس ارشد صنعت هوانوردی تأکید کرد: هما به دلیل مواجه شدن با مشکلات فراوان و بدهی های گسترده به یک مدیر سیاسی نیاز داشت تا بتواند مشکلات برون سازمانی را با مذاکره حل کند.

به گزارش مهر، آرمان بیات درباره تغییر مدیریت کلان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: به نظر من انتصاب خانم فرزانه شرفبافی اقدام درستی بود با این حال با توجه به شرایط فعلی هما بهتر بود «یک مدیر سیاسی به معنای واقعی» که با همه سایستمداران آشنایی داشته باشد به این سمت منصوب می شد تا چالش های بزرگ و اصلی پیش روی مدیریت هما را با لابی های متعدد از سر راه بردارد.

کارشناس ارشد صنعت هوایی ادامه داد: منظور از مدیر سیاسی کسی است که توانایی ها و مهارت های مدیریتی اش در بخش های مالی و اداری بر توانایی های حرفه ای در بخش هوانوردی بچربد.

بیات ادامه داد: هرچند شرفبافی سابقه کلان مدیریتی در حوزه هوانوردی ندارد، اما فردی است که بر اساس شایستگی های شخصی اش از پایین ترین سطوح در هما و استخدام به عنوان کارشناس آغاز و مرحله به مرحله تا عضویت در هیئت مدیره در این شرکت رشد کرد. وی در همه این مراحل توانست تجارب زیادی کسب کند که امروز در سمت مدیریتی کلان این شرکت، همه این تجربه ها کاربرد خواهند داشت.

وی با اشاره به شخصیت علمی شرفبافی و ارتباط با پژوهشگران مطرح بین المللی حوزه هوانوردی و حمل و نقل هوایی گفت: اما چون وی یک مدیر سیاسی نیست، باید در حال حاضر یک فرد سیاسی و مطلع از ساختار اداری و سیاسی کشور او را حمایت کند که در این راه شخص وزیر راه و شهرسازی می تواند به عنوان رئیس مجمع عمومی ایران ایر، وی را پشتیبانی کند.

کارشناس ارشد حمل و نقل هوایی با اشاره به جو متشنج و متلاطم هما چه از نظر درون سازمانی و چه مواجهه بیرونی با مشکلات متعدد به ویژه تحریم های بین المللی چند سال اخیر، اظهار کرد: با توجه به اینکه شرفبافی به فردی آرام و با طمأنینه مشهور است، می تواند با این آرامش خود اتحاد و همدلی را به مجموعه هما برگرداند و اجازه بروز چالش های متعدد درون سازمانی را نمی دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نداشتن سابقه خلبانی، فعالیت فنی و تعمیراتی و کنترلری سبب نمی شود تا شرفبافی را فردی دور از حوزه هوانوردی و آشنا به مشکلات این بخش بدانیم؟، تصریح کرد: باید این تفکر اشتباه که حتما مدیرعامل ایرلاین یک خلبان باشد، شکسته شود؛ نیازی به خلبان بودن مدیرعامل هما نیست؛ مدیر ایران ایر باید توانایی مدیریت یک مجموعه اقتصادی ـ صنعتی را داشته باشد نه اینکه خلبان و کنترلر باشد؛ مدیران عامل قبلی هم سابقه خلبانی نداشته اند. بنابراین به نظر من داشتن یا نداشتن سابقه کار خلبانی یا کنترلری خللی در کار مدیریت جدید هما ایجاد نخواهد کرد.

بیات به چالش های مهم پیش روی مدیر جدید ایران ایر اشاره و خاطرنشان کرد: بزرگترین چالش هما صندوق بازنشستگی است صندوقی با ۱۰ هزار نفر بازنشسته که هزینه زیادی روی دست هواپیمایی جمهوری اسلامی گذاشته و اگر این صندوق که مسئولیت آن با خود شرکت هواپیمایی است، به صندوق بازنشستگی کشوری منتقل شود، پول کلانی که ماهانه ایران ایر باید به عنوان حقوق و مزایا به بازنشستگان بدهد، به عنوان توسعه زیرساخت های هما مصرف می شود. اما در حال حاضر هما در تأمین این مبالغ با مشکلات بزرگی مواجه شده و بازنشستگان نیز به دلیل عدم دریافت حقوق خود در موعد زمانی مقرر، به زحمت افتاده اند.

وی ادامه داد: سایر مشکلات هما شامل بدهی بالا، لزوم تعامل و گفت وگو با نمایندگان مجلس و اعضای هیئت دولت، لزوم تعامل با صندوق توسعه ملی، توانایی جذب منابع مالی برای ادامه خرید ناوگان جدید، نبود اعتبارات لازم برای تمدید قراردادهای متعدد شرکت و تعهدات ایجاد شده و ... هما را در وضعیتی قرار داده که بهتر بود در این شرایط یک مدیر سیاسی و دارای قدرت چانه زنی بالا، مدیرعامل ایران ایر می شد و شرفبافی هم به عنوان قائم مقام این شرکت فعالیت و زمینه توسعه درون سازمانی هما فراهم می کرد و به رفع و رجوع مشکلات داخلی این شرکت می پرداخت.

کارشناس صنعت هوانوردی بزرگ ترین ویژگی شرفبافی را داشتن روحیه کار تیمی و نظرخواهی از مجموعه نیروهای تحت مدیریت خود عنوان و اظهار کرد: وی نگاه جهانی به صنعت هوانوردی و توسعه آن در ایران دارد؛ اما لازم است ابتدا ساختار سازمانی هما از همه نظرها به خصوص، بعد فنی، بازاریابی و بازارسازی، رشد شبکه پروازی داخلی، تعامل با شبکه های پروازی منطقه ای و خارجی و ... انجام شود و سپس توسعه ناوگان این شرکت در دستور کار قرار گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود شرفبافی ابتدامدیریت یک ایرلاین دیگر را می پذیرفت و پس از کسب تجربه مدیریتی، مدیرعامل هما می شد؟، گفت: من این را قبول ندارم که شرفبافی باید اول تجربه مدیریت ایرلاین را کسب می کرد؛ وی در همه بخش های هما اعم از کارشناسی تا عضویت هیئت مدیره کار و تجربه کسب کرده است شرفبافی در دهه ۸۰ که هیچ کس به فکر توسعه پژوهش در حوزه حمل و نقل هوایی نبود، پژوهش بزرگی در این زمینه انجام داد که همه اینها سبب شده تا سرپرست فعلی هما از تجربه بالایی برخوردار شود.

به گفته بیات در حال حاضر اسناد بالادستی زیادی بر سر راه مدیریت هما قرار دارد که امکان مانور و چابکی مدیریت را کم کرده و عملکرد را تحت الشعاع قرار میدهد؛ بنابراین لازم است سرپرست ایران ایر ضمن اجرای تجارب و  دانش مدیریتی خود به صورت متوازن  لزوم مقررات زدایی به بالا دست و سایر نهاد های صاحب تصمیم و خروج هما از شمول برخی قوانین دست و پاگیر را گوشزد و پیگیری نماید. ضمن اینکه شرفبافی در ابتدای امر با مخالفان زیادی روبه رو خواهد بود که آرامش وی در مواجهه با نیروها می تواند در مدت کوتاهی این مخالفت ها که عمدتا برگرفته از مردانه بودن فضای حاکم بر هماست را به حداقل کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.