| کد خبر: 127591 |

◄ قرارداد با ATR سومین قراداد تاریخی «هما»

تین‌نیوز| یکی از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته در حوزه حمل‌ونقل هوایی قرارداد شرکت‌ هواپیمای جمهوری اسلامی «هما» با کمپانی ATR بود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، پنجشنبه هفته گذشته (25 فروردین‌ماه) قرارداد رسمی خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR امضا شد؛ در همین رابطه فرهاد پرورش مدیرعامل هما با بیان اینکه اکنون چهار فروند از هواپیماهای ATR آماده تحویل به ایران است که پس از انجام مراحل تست تا یک ماه دیگر وارد ایران می‌شود.

وی گفت: پنج فروند دیگر از این هواپیماها تا پایان سال ۲۰۱۷ به ایران منتقل می‌شود. بر این اساس ایران تا پایان سال صاحب ۹ فروند هواپیمای کوچک منطقه‌ای خواهد شد.

وی افزود: این قرارداد به ایران اجازه می‌دهد که در صورت تفاهم با کمپانی ATR علاوه بر ۲۰ فروند خریداری شده ۲۰ فروند هواپیمای دیگر از  همین مدل خریداری و وارد کشور شود.

پرورش اعلام کرد اکنون چهار فروند از هواپیماهای ATR آماده تحویل به ایران است که پس از انجام مراحل تست تا یک ماه دیگر وارد ایران می‌شود.

طبق گفته وی؛ پنج فروند دیگر از این هواپیماها تا پایان سال ۲۰۱۷ به ایران منتقل می‌شود. بر این اساس ایران تا پایان سال صاحب ۹۹ فروند هواپیمای کوچک منطقه‌ای خواهد شد.

پرورش تصریح کرد: بر اساس قرارداد هما با ATR این کمپانی در حوزه اقتصادی، فنی و عملیاتی با ایران همکاری خواهد داشت و ما در کنار قرارداد با ایرباس یک قرارداد هم در حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل ایرباس‌ داشتیم که قرار شد ایران و ایرباس همکاری در زمینه امکان تولید قطعات در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با استفاده از پتانسیل موجود در داخل کشور را داشته باشند. اکنون همین امتیاز را در قرارداد با ATR تسری داده‌ایم و پیش‌بینی کردیم که در آینده این همکاری بین دو شرکت وجود داشته باشد.

مدیر عامل کمپانی ATR در مراسم عقد قرارداد با هما، گفت: تاکنون مذاکراتی برای فروش هواپیما با سایر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نداشته‌ایم اما پس از اینکه این هواپیماها امتحان خود را در ایران پس بدهند علاقمند فروش آن به سایر ایرلاین‌های ایرانی هستیم.

این قرارداد در حالی هفته گذشته به امضاء رسید که چندی پیش رویترز در گزارشی اعلام کرد شرکت هواپیمایی «هما» در چارچوب قراردادی برای جایگزینی شرکت «ترکیش ایرلاینز»، ممکن است اولین هواپیمای جدید بویینگ خود را زودتر از موعد مورد انتظار دریافت‌کند.

در همین رابطه فرهاد پرورش در حاشیه مراسم امضا قرارداد با ATR در این رابطه توضیح داد: طبق اصولی که در تمام قراردادها وجود دارد وقتی یک ایرلاین بنا به هر دلیلی توانایی دریافت هواپیمای خود را نداشته باشد شرکت هواپیماساز این فروند ساخته شده را به دیگر ایرلاین‌ها پیشنهاد می‌کند. اخیرا شرکت ترکیش ایرلاینر بنا به دلایلی از دریافت بوئینگ ۷۷۷ خود امتناع کرده؛ از این رو بوئینگ پیشنهاد دریافت این هواپیما را به ایران‌ایر ارائه کرده است.

بر اساس اعلام فرهاد پرورش هم اکنون مسئولان بوئینگ در ایران هستند و مذاکرات با آن‌ها درباره تحویل این هواپیما ادامه دارد. در صورتی که مذاکرات با موفقیت انجام شده و دو طرف درباره جزئیات به توافق نهایی دست یابند می‌توان انتظار داشت که این هواپیما ظرف یک تا یک ماه و نیم آینده به ایران تحویل شود.

یکی از مهم‌تین اخبار هفته گذشته درآمد چهار هزار میلیارد ریالی فرودگاه امام (ره) در سال 2016 بود؛ براساس آمارسالیانه شهر فرودگاهی امام(ره)، این فرودگاه در سال ۲۰۱۶ با رشد تقریبی 6 درصد نسبت به سال قبل 54 هزار پرواز داشته است و 148 هزار تن بار منتقل کرده است که رشدی 9 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

اما در بخش درآمدی٬ این فرودگاه بیش از چهار هزار میلیارد ریال در سال ۲۰۱۶ درآمد داشته که بخش عمده آن به میزان ۸۲ درصد از بخش هوانوردی و مابقی نیز از بخش غیر هوانوردی حاصل شده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.