| کد خبر: 154497 |

بندر چابهار تشنه سرمایه‌گذاری

بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی، با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که در دسترسی به آب‌های آزاد و نزدیکی به مرزهای شرقی کشور دارد، برای کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان شرقی از اهمیت خاصی در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل برخوردار است و به همین دلیل شاهد ابراز تمایل کشورهایی مانند افغانستان و هند برای سرمایه‌گذاری در این بندر هستیم.

تین نیوز

محمدعلی نشاطی*: بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی، با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که در دسترسی به آب‌های آزاد و نزدیکی به مرزهای شرقی کشور دارد، برای کشورهای منطقه به‌ویژه همسایگان شرقی از اهمیت خاصی در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل برخوردار است و به همین دلیل شاهد ابراز تمایل کشورهایی مانند افغانستان و هند برای سرمایه‌گذاری در این بندر هستیم. 

با توجه به اینکه مسیر چابهار برای افغانستان و هند از مسیر فعلی ترانزیت به کشورهای آسیای میانه کوتاه‌تر است، استفاده از این بندر در کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل این کشورها موثر خواهد بود. به همین دلیل بندر چابهار امتیاز بزرگی در زمینه تعامل با کشورهای خارجی دارد اما در عمل به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، از این مزیت به‌طور مطلوب بهره‌برداری نشده است. بنابراین با توجه به وجود این اشتیاق در کشورهای دیگر، باید زمینه‌های جذب سرمایه این کشورها در توسعه این بندر فراهم شود. 

نباید فراموش کنیم همین حالا بندر گوادر پاکستان، تلاش جدی برای توسعه و جذب سرمایه‌های خارجی دارد و چینی‌ها نیز سرمایه‌گذاری وسیعی در آنجا دارند و این بندر در صورت بهره‌برداری کامل، می‌تواند رقیبی سرسخت برای بندر چابهار باشد بنابراین تلاش ایران برای توسعه بندر چابهار باید سرعت گرفته و افزایش یابد.
در کنار جذب سرمایه‌گذار خارجی برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌و نقلی بندر چابهار برای بهبود بستر تجارت، جذب سرمایه‌گذار داخلی نیز باید در دستور کار باشد.

در این زمینه تاکنون اقدام موثری انجام نشده و بخش خصوصی داخلی وارد این حوزه نشده است. دوری این منطقه از مرکز کشور و کمبود امکانات، برخی از مهم‌ترین عوامل بی‌میلی سرمایه‌گذاران داخلی- به‌ویژه افراد غیربومی- برای حضور در چابهار بوده است. در این زمینه باید مشوق‌هایی فراهم شود تا حضور بخش خصوصی داخلی در این منطقه افزایش یابد. به عنوان نمونه دولت می‌تواند با اختصاص مشوق‌های قانونی مانند تخفیف‌های مالیاتی برای حضور بخش خصوصی داخلی در بندر چابهار زمینه‌سازی کند.


*عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی زاهدان

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.