| کد خبر: 61559 |

نظرها و خبرها◄ مرگ تدریجی یک ستاد!

تین نیوز | آیا حذف و یا تنزل نقش ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت به امور مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه حمل و نقل اقدامی مناسبی بود؟ برخی کارشناسان به این پرسش پاسخ منفی می دهند.

1- ستادی که سوخت شد
تین نیوز | چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴
خلاصه مطلب: ...حذف و یا تنزل نقش ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت به امور مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه حمل و نقل اقدامی نامناسب برای کشور تلقی می‌شود.
علی‌رغم اینکه حمل‌ونقل یکی از عناصر کلیدی در توسعه اقتصادی محسوب می‌شود، به دلیل ساختار ناکارآمد موجود دچار بخشی‌نگری در سیاستگذاری شده و همچنین به دلیل متولی‌های پراکنده بخش‌های مختلف آن، باعث هدر رفت منابع و زمان در اجرای پروژه های ملی شده است.
در حوزه حمل ونقل برون شهری به دلیل خاستگاه عمرانی و ساختار موجود وزارت راه و شهرسازی، بدون در نظر گرفتن نگاه نرم افزاری، با تأکید بیشتر به مدیریت سخت افزاری به  موضوع حمل ونقل پرداخته است.
 در بخش درون شهری نیز علی رغم پیش بینی، هر دو نگاه نرم افزاری (شورای عالی هماهنگی ترافیک) و سخت افزاری (سازمان شهرداری‌ها در وزارت کشور) به دلیل اینکه سازوکار اداری لازم بین مدیریت کلان (دولت) و خرد (شهرداری) به خوبی تعریف نشده است، این بخش دچار مشکلات اساسی شده است...
مطلب کامل

نظر | انتقال ستاد مدیریت سوخت به وزارت راه و شهرسازی؛ اقدامی نادرست
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴-۰۵-۰۷ در مورد این مطلب:
اولا ایجاد وزارت حمل و نقل ضروت دارد و این موضوع در گزارش مركز پژوهش های مجلس مورد تاكید قرار گرفته و در شورای حمل و نقل همگانی تصویب شده است.
ثانیا انتقال ستاد مدیریت سوخت به وزارت راه و شهرسازی كاری نادرست است و وزارت راه بر كارهای خودش مدیریت مناسبی ندارد. نمونه بارز آن شروع پروژه های جدید به خواسته نمایندگان با وجود معضل اساسی در طرحهای نیمه تمام راه و راه آهن را شاهد هستیم.
ضمن اینكه وزارت راه اكنون قدرت اعمال نظر برای حمل و نقل درون شهری و بر صنایع - معادن و كشاورزی و وزارت نیرو كه مصرف كنندگان عمده سوخت هستند اشراف و قدرت دستور دادن ندارد.
بنابراین انتقال ستاد به وزارت راه موجب مرگ تدریجی ستاد مدیریت سوخت خواهد شد كه در دوسال گذشته رو به افول رفته بود. كلا دولت به این ستاد نگرش مثبتی نداشته و شاید هدف از این انتقال همین تعطیلی تدریجی باشد
دولت می بایست این ستاد را حفظ می كرد و اگر در ریاست جمهوری جایی برای آن نبود لااقل به سازمان مدیریت و برنامه ریزی منتقل می كرد.
برنامه های دولت در بخش سوخت كلا محل سوال است.
نمونه آن: جریان افزایش واردات بنزین به بهانه مناسب نبودن بنزین پتروشیمی كه معلوم شد كه بنزین وارداتی مناسبتر نبوده و بنزین پتروشیمی هم مشكل نداشته است.
نمونه دیگر از رده خارج كردن كارت سوخت كه منافع قابل توجهی داشت و مركز پژوهشهای مجلس در گزارش خود این موضوع را بررسی نموده است.
نمونه دیگر تعطیلی این ستاد مدیریت سوخت است.
نمونه دیگر مخالفت وزارت نفت با افزایش قیمتهای حاملهای انرژی است.
نمونه دیگر رفتار انفعالی وزارت نفت در اوپك در خصوص كاهش قیمت نفت.
نمونه دیگر استمرار فضای رانت برای شركتهای پتروشیمی به واسطه پایین نگاه داشتن قیمت خوراك پتروشیمی كه موجب كاهش منافع ملی و افزایش مصرف داخلی مواد پتروشیمی و انتفاع افراد خاص می شود و از همه مهم تر فقدان هرگونه برنامه روشن برای اقتصاد مقاومتی در وزارت نفت است.

2- ستاد سوخت به وزارت راه و شهرسازی منتقل شد
تین نیوز | دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴
خلاصه مطلب: ...جلسه هیأت وزیران بعد از ظهر یکشنبه به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برگزار شد و اعضای جلسه اصلاح تصویب نامه موضوع روان سازی تأمین سوخت مورد نیاز ناوگان حمل و نقل بار و مسافر را تصویب کردند.
به گزارش تین نیوز از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیأت وزیران در این جلسه با توجه به تعدیل ارقام جرایم و تخلفات براساس تورم، میزان جریمه های نقدی در قانون نظام صنفی برای اجرا در سال 1394 را تعیین کرد.
آیین نامه مربوط به یکی از مواد قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز به تصویب هیأت وزیران رسید.
دولت به منظور تسری احکام ناظر بر نحوه انحلال، تسویه و لغو مجوز بانک ها در مورد مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز، با تصویب لایحه اصلاح قانون تسری قوانین مورد نیاز به این مؤسسات موافقت کرد...
مطلب کامل

نظر | مرگ تدریجی ستاد مدیریت سخت
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۴-۰۵-۰۵در مورد این مطلب:
ستاد مدیریت سوخت به موضوعات متنوعی مرتبط می شود كه برخی از آنها هیچ ربطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد مثل نرخ سوخت برای خودروهای سواری یا برای گرمایش منازل یا سهمیه بندی نفت برای روستاهای بدون گاز ، چگونگی كاهش قاچاق سوخت در مرزها یا تعیین نرخ گازوئیل برای صنایع و معادن  و ...
ستاد نهادی بین بخشی بوده و انتقال آن به وزارت راه و شهرسازی باعث محدود شدن كاركرد آن می شود  در واقع جای این ستاد اگر در ریاست جمهوری نبود باید به سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور منتقل می شد. ولی ظاهرا دولت به آثار هدفمندی یارانه ها و قیمت سوخت اعتقاد چندانی ندارد و این ستاد را از ریاست جمهوری بیرون كرده است و عملا با تنزل شدید جایگاه این ستاد تدریجا این ستاد تعطیل یا بسیار محدود خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خبرنگار اقتصادی 0 0

    تعطیلی بخشی از تدبیر و امید در کشور ما دو برابر اعتبارات عمرانی صرف یارانه پنهان برای عرضه سوخت به قیمت ارزان می شود. آیا برای این حجم منابع مالی که هدر می رود و مدیریت بر آن وجود این ستاد لازم نبود؟ بجای تعطیل کردن می توانستند نواقص آن را رفع کنند / تعطیلی این ستاد و یا انتقال آن به وزارت راه یک معنا دارند وزارت راه که نقشی در این موضوعات نمی تواند ایفا کند پس عملا این ستاد تعطیل و باعثافزایش اختیارات وزارت نفت می شود. وزارت نفت هم که به این موضوع اهمیتی نمی دهد و به هزاران مسئولیت دیگر خود باید برسد و در نتیجه تعطیلی این ستاد به معنای تعطیلی بخشی از تدبیر و امید است.

  • عنصر نفوذی در مافیا 0 0

    مافیای خودروسازان در وزارت صنایع و مافیای طرفداران حمل و نقل جاده ای در وزارت راه و مافیای سوخت در وزارت نفت همگی مقابل این ستاد بودند و دست در دست هم دادند به مهر و کلک این ستاد را کندند.

  • مهندس عمران استاد دانشگاه 0 0

    مصرف بنزین داخل ۷۰ میلیون لیتر و تولید بنزین داخل ۶۳ میلیون لیتر پس ۷ میلیون لیتر بنزین وارداتی