| کد خبر: 33420 |

خودروهای ایرانی دو برابر بنزین می‌سوزانند

تین نیوز | ایران مقام پنجم عرضه بنزین ارزان در جهان را در حالی به خود اختصاص می‌دهد که براساس آمار منتشره از سوی مرکز مطالعات انرژی امریکا، متوسط سرانه مصرف بنزین هر ایرانی 65 لیتر از سرانه مصرف بنزین هر فرد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشتر است و به دنبال این موضوع هر 10 سال مصرف ایران در حالی دو برابر می‌شود که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هر 50 سال این اتفاق می‌افتد! ارزانی بنزین و مصرف بی‌رویه این سوخت مهم و با ارزش در ایران بارها مورد بحث قرار گرفته است اما هر بار متهم ردیف اول مصرف بنزین، خودرو سواران هستند. بنابراین خودروسازان به نسبت سهم بیشتری در شکل‌گیری این مصرف بیش از حد استاندارد و هدر رفت منابع ملی دارند. اما چگونه؟
مطابق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال حاضر بیش از 16 میلیون دستگاه خودروی ساخت داخل در کشور تردد می‌کند که این خودروهای سبک کشور به طور متوسط 10 لیتر بنزین در 100 کیلومتر می‌سوزانند در حالی که استاندارد جهانی این عدد حدود 5 لیتر برای 100 کیلومتر است. البته خودروسازان کشور معتقدند که خودروهای ساخت داخل در هر 100 کیلومتر بیش از 8 لیتر بنزین مصرف نمی‌کنند ولی دستگاه‌های عیب یاب خودروها (دیاگ) واقعیت را طور دیگری نشان می‌دهد. به این ترتیب با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت که کل خودروهای ایران برای پیمایش هر 100 کیلومتر حداقل 80 میلیون لیتر بنزین بیشتر از حد استاندارد مصرف می‌کنند. این درحالی است که چندسالی است تولید خودروهایی با تکنولوژی بالاتر و مصرف سوخت پایین‌تر به عنوان یکی از مهمترین وظایف خودروسازان یاد می‌شود.
متأسفانه با وجود اینکه استانداردهای مصرف سوخت، روند رو به رشد خود را در طول زمان طی کرده است، اما خودروسازان ایرانی همچنان خودروهایی با تکنولوژی و مصرف سوخت ثابت تولید می‌کنند و از این نظر با شرایط استاندارد فاصله دارند. اختلاف میان مصرف واقعی سوخت محصولات تولیدی با استانداردهای موجود و درجا زدن مکرر خودروسازان در ارتقای رتبه مصرف انرژی طی سالیان گذشته، سبب شده است که آنها همواره لغت سختگیرانه را به استاندارد اطلاق کنند.

  خودروهای داخل بر باد دهنده منابع ملی
طی سالیان گذشته با بحران سوخت و افزایش هزینه‌ها و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی، خودروسازان جهان با ارائه تکنولوژی‌های جدید سعی در اقتصادی‌تر کردن خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست (با انتشار کمتر آلودگی‌های زیست محیطی حاصل از سوخت خودروها) کرده‌اند.
در این میان اروپا و امریکا با وضع قوانینی هدفمند و با برنامه‌ریزی‌های منظم همه ساله اعداد و ارقام مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها را به سمت بهبود ارتقا می‌دهند و آمارهای جهانی نیز گویای همین موضوع است به طوری که می‌بینیم خودروهای اتحادیه اروپا تقریباً مطابق با استاندارد یعنی در حدود 5 لیتر و خودروهای امریکا که خودروهایش به نسبت پر‌مصرف‌تر از اروپا است تقریباً 6 لیتر در 100کیلومتر مصرف می‌کند. اما بالا بودن میزان مصرف خودروهای ایرانی در کنار ارزانی سوخت وضعیت را بدتر می‌کند چراکه این ارزانی از یارانه‌ای نشأت می‌گیرد که دولت هر ماه بابت بنزین مصرفی کشور می‌پردازد.
از این رو اگرچه دولت به بنزین یارانه کمتری را نسبت به سال‌های قبل از سال 2010 (یعنی سال شروع طرح حذف یارانه انرژی) اختصاص می‌دهد اما هنوز سهم یارانه بنزین از درآمدهای ملی رقم بالایی است و سبب شده تا ایران در ردیف پنجم جهان از نظر بنزین ارزان بایستد.
به هر حال قیمت واقعی هر لیتر بنزین به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت 3 هزار تومان است. فاصله این قیمت تا نرخ بنزین 700 تومانی یارانه‌ای 2 هزار و 300 تومان و با بنزین آزاد 2 هزار تومان است که دولت این فاصله را از محل درآمدهای کشور با پرداخت یارانه پرمی‌کند. پرداخت یارانه در کنار هدررفت 5 لیتری بنزین در هر 100 کیلومتر شرایط را بدتر نیز می‌کند.
به طوری که در اصل 16 میلیون خودروی سبک ایران باید برای پیمایش هر 100 کیلومتر مسافت 80 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کردند اما در واقعیت 160 میلیون لیتر بنزین یارانه‌ای می‌سوزانند. به این طریق در هر 100 کیلومتر رقم بالایی از درآمدهای ملی کشور می‌سوزد بدون آنکه خودروسازان برای آن دل بسوزانند یعنی چیزی در حدود 240 میلیارد تومان مازاد بر هزینه استاندارد جهانی.
از این رو شاید مهمترین رسالت خودروسازان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی کاهش میزان مصرف سوخت خودروها و ارتقای تکنولوژی خودروسازی باشد. البته اینکه مصرف خودروهای داخل بالا‌تر از حد استاندارد جهانی است و خودروسازان در افزایش سرانه مصرف بنزین هر ایرانی نقش زیادی دارند ناقض مصرف بالای خودروسواران کشور نیست و مصرف بنزین خودروسواران نیز باید کاهش پیدا کند.

  آلودگی هوا ارمغان خودروسازی داخل
تاکنون آنچه بررسی شد به جنبه هدررفت بنزین و منابع ملی کشور مربوط می‌شد اما دو برابری میزان مصرف سوخت خودروهای داخل به ازای هر 100 کیلومتر یک جنبه مهم دیگر نیز دارد و آن هم دو برابر شدن حجم آلودگی هوا است. به طوری که هر خودروی ایرانی به ازای هر 100کیلومتر دو برابر خودروهای استاندارد جهانی آلاینده‌های محیط زیستی وارد هوا می‌کند.
به این ترتیب هرقدر سوخت کشور پاک شود باز هم حجم منواکسید کربن موجود در هوای کشور بالا خواهد بود. از این رو اگر قرار است روزی هوای کشور پاک شود تولید‌کنندگان اتومبیل نیز باید رسالت خود را به ا نجام برسانند و بر استاندارد‌سازی خودروهای ساخت داخل و نصب تصفیه‌کننده آلاینده دود بنزین (کاتالیست کانورتور) اهتمام ورزند تا حجم منواکسید کربن به هوا را به نصف کاهش دهند.
البته ذرات معلق موجود در فضای شهری ایران تنها به دلیل سوختن گازوئیل  و بنزین برای حرکت خودرو‌ها نبوده و این امر به عوامل دیگری چون وجود صنایع آلوده‌کننده هوا در داخل و اطراف شهرها و همچنین ساخت و سازهای غیراستاندارد در اطراف شهرهایی مانند تهران هم مربوط می‌شود اما استاندارد‌سازی خودروها گام بزرگی در جهت کاهش آلودگی محیط زیست خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    باعثتاسف است که جای مهمی چون مرکز پژوهشهای مجلس، برای مقایسه مصرف سوخت خودروهای داخلی با خارجی، میزان مصرف سوخت خودروهای خارجی در " " سیکل بزرگراهی " " را با میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی در " سیکل شهری " مقایسه می کند. البته جای تعجب ندارد، چون جای دیگری هم بدون توجه به پارامتر " زمان " گفته بودند آلودگی هر هواپیما برابر با ۳۰۰۰ خودرو است و نتیجه گرفته بودن که ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران در اثر نشست و برخاست فرودگاه مهرآباد است. عزیزان مجلسی، خوشبختانه اینترنت دسترسی به اطلاعات صحبح رو آسان کرده. خودتان مصرف سوخت خودروهای ایرانی را با مشابه های خارجی از لحاظ وزن و قدرت موتور مقایسه کنید: مصرف سوخت تویوتا کرولا مدل ۲۰۱۴ = ۸.۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل شهری و مصرف سوخت سمند Ef۷ برابر با ۱۱ لیتر در سیکل شهری. آیا مصرف سمند دو برابر است؟ مصرف سوخت ۲۰۶ برابر با ۹ لیتر در سیکل شهری و مصرف سوخت تویوتا یاریس ۲۰۱۴ باربر با ۷.۶ لیتر در سیکل شهری. آیا مصرف ۲۰۶ دو برابر یاریس است؟ مصرف سوخت خودروهای ایرانی در حدود ۳۰ درصد بیشتر است و نه ۱۰۰ درصد. که البته این ۳۰ درصد هم باید کم شود. اما شناخت واقعیات، با نادرست پنداری و سرکوب تولید ملی متفاوت است. ضمنا، میزان مصرف سوخت خودرو، برخلاف آنچه در متن گفته شده، توسط دستگاه " دیاگ " تعیین نمی شود. مصرف سوخت خودرو با تعبیه خودرو بر روی دیناموتر و شبیه سازی حرکت و یا تست عملی سنجیده می شود. دستگاه " دیاگ " کارش چیز دیگری است. این نام دیاگ هم از عبارت fuel injection diagnostic tool آمده و کارش عیب یابی سامانه انژکتوری موتور است. ممکن است دستگاه دیاگ بر اساس پیش فرضهایی، شاخصی تخمینی برای مصرف سوخت ارائه دهد. اما این دستگاه هیچگاه ملاک اندازه گیری مصرف سوخت قرار نمی گیرد.

  • سعیدی فرد 0 0

    مزید امتنان است که نگارنده محترم تبیین بفرمایند که حساب سرانگشت‌شان به کمک دستگاه دیاگ به چه شکلی منتج به این شده است که «کل خودروهای ایران برای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر حداقل ۸۰ میلیون لیتر بنزین بیشتر از حد استاندارد مصرف می‌کنند». ضمنا چنین بررسی‌ها و ادعاهایی با حساب سرانگشتی اثبات نمی‌شود، نیازمند تحقیقات علمی دقیق، نمونه‌گیری درست و محاسبات لازم است. همچنین خواهشمند است که مشخص بفرمایند که منظور از «کل خودروهای ایران» چیست. آلودگی هوا ارمغان خودروسازی داخلی نیست. آلودگی هوا ارمغان سوء مدیریت شهری است که به جای ساخت و توسعه مترو و تسهیل استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی، بودجه عمرانی شهر را صرف چندطبقه‌ کردن اتوبان‌ها و ساخت تونل‌ها می‌کند.