| کد خبر: 28500 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ مزیت های استفاده از سوخت اتانول تولید داخل

 تین نیوز| سوخت اتانول سوختی از جنس اتانول یعنی همان الکلی که در نوشیدنی‌های الکلی یافت می‌شود، بدست می‌آید. این سوخت بیشتر به عنوان سوخت اصلی موتور خودرو و یا یک افزودنی به بنزین به کار می‌رود. 

به گزارش تین نیوز، تولید اتانول سوختی (برای ترابری و حمل و نقل) در جهان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ میلادی، از ۱۷ میلیارد لیتر به بیش از ۵۲ میلیارد لیتر رسیده است و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی، سهم سوخت اتانول در مصرف خودروهای بنزینی  در جهان ۳.۷% تا ۵.۴% افزایش یافته و در سال ۲۰۰۹، تولید جهانی سوخت اتانول به ۱۹.۵ گالن (۷۳.۹ میلیارد لیتر) رسید و این در حالی است که با توجه به دستیابی محققان کشور به تکنولوژی تولید این نوع سوخت در کشور، اما شرکت ملی پالایش و پخش رغبتی به خرید و استفاده از آن از محل تولیدات داخلی نشان نمی دهد.

در این رابطه، دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان اتانول ایران در گفتگو با تین نیوز، اعلام کرد: بعد از ممنوع شدن استفاده از سرب در تولید بنزین پالایشگاه‌ها، ماده دیگری به نام «ام.تی.بی.ئی» (MTBE) که درجه آرام‌سوزی (اکتان) بنزین را بالا می‌برد، مورد استفاده قرار گرفت. ماده‌ای که این روزها نگرانی‌های زیست‌ محیطی متعددی را به همراه داشته که شاید بزرگ‌ترین آن پایداری این ماده در چرخه محیط است.

مجید پارسایی در ادامه افزود:  در این میان، مرکز پژوهش‌های مجلس، با انتشار گزارشی کارشناسی استفاده از اتانول را به عنوان جایگزینی برای «ام.تی.بی.ئی» (MTBE) عاملی در جهت کاهش خطرات زیست محیطی، کاهش خروج ارز و افزایش سطح اشتغال اعلام کرده است.

 وی تصریح کرد: رعايت قيمت هاي فروش مصوب براي تمام واحدهاي توليدی عضو انجمن صنفي توليدكنندگان اتانول ايران الزامي است اما آنچه مهم است آنکه متاسفانه با وجود تلاش های مستمر تولید کنندگان اتانول کشور و انجمن صنفی در کنار برگزاری جلسات مشترک با مسئولین شرکت پالایش و پخش،براساس سیاست های این شرکت تاکنون توافقی برای استفاده از اتانول تولید داخل، مد نظر قرار نگرفته و نیاز برخی پالایشگاه ها از محل واردات تامین می شود.

پارسایی در پایان خاطر نشان ساخت: با توجه به وجود بستر مناسب و پتانسیل بالای تولید کنندگان در جنوب کشور، این انجمن آمادگی خود را به منظور تامین سوخت مطلوب در حوزه تولید اتانول به مقدار مورد نیاز پالایشگاه های کشور اعلام می دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.